Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

F#


kristian_smart

Anbefalte innlegg

tenkte jeg skulle lære meg en kosesang, og satt meg ned med taben til Josè Gonzàles - Heartbeats.

der er det capo på 1fret og tuningen slik:

1- E

2- B

3- F#

4- D

5- A

6- D

jeg veit ikke hvordan jeg får til å stemme 3 strengen :huh:

om jeg bruker en vanlig gitar tuner, er det noen som kan forklare meg hvordan jeg får til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den stemmingen tonene før eller etter at capo er plassert på 1. båndet?

Det hadde vært liten vits i om det var etter, hadde det ikke?

Men her er det jo vanlig drop-D, der g-strengen er stemt en halvtone ned. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok etter ja :)

Hva i all verden er vitsen med å stemme gitaren en halvtone ned, for så å kjøre den opp en halvtone med en capo? Hvorfor ikke la den være i standard tuning?

Endret av knut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gitaren er jo ikke stemt ned en halvtone den?

Hvis DADF#BE er klingende løstreng med capo på 1. bånd er fire strenger stemt ned en halvtone. Merkelig, tror nesten jeg ville droppet capoen og bare stemt ned to strenger henholdsvis én hel, og én halv tone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis DADF#BE er klingende løstreng med capo på 1. bånd er fire strenger stemt ned en halvtone. Merkelig, tror nesten jeg ville droppet capoen og bare stemt ned to strenger henholdsvis én hel, og én halv tone.

jeg blanda sammen svarene fra kristian_smart og knut. Ja ser nå at kristian_smart mener det er den tuningen med capoen på.

MEN:

jeg tror faktisk kristian_smart har misforstått. For når det brukes capo, står det som regel i tabs hva åpen tuning er, også hvor capoen skal sitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden er vitsen med å stemme gitaren en halvtone ned, for så å kjøre den opp en halvtone med en capo? Hvorfor ikke la den være i standard tuning?

Hva med at vedkommende vanligvis spiller i Eb eller en lignende stemming fordi klangen blir slik han liker fordi han kan bruke litt tjukkere strenger? Hva med at capoen gir en litt annen klang til gitaren? Det er mange muligheter, men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor spørsmålet i det hele tatt ble stilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig Jose Gonzales gjør det, hvis det var han du mente. I så fall er det jo ikke nødvendig å gjøre det samme. Det er jo så mye bal.

Hvis kristian_smart liker det slik, så kan jeg skjønne det, men jeg forstå det slik at det ikke var sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.