Web Analytics
Jump to content

Intonere en akustisk gitar?

Torh
 Share

Recommended Posts

Fått en Takamine i hus, og er strålende fornøyd med den på nær sagt alle måter. Kjørt den i et PA-anlegg, og den serverer særdeles god lyd plugged.

Imidlertid oppdaget jeg en fæl tone da jeg spilte en akkord her om dagen, og da jeg testet åpne strenger/harmonics/toner ved 12te bånd, var tonene jeg spilte ved 12te bånd en smule høyere i frekvens. Mao, ikke særlig godt for øret ved akkordspilling litt høyere opp på halsen.

Det jeg lurer på da er om man kan intonere en akustisk gitar, og hvordan dette i så tilfelle gjennomføres...? Trodde intonering bare gjaldt ved el-gitarer, så er litt smått forvirret her. Har vel spilt gitar noen års tid nå, men når det gjelder det tekniske rundt gitaren kommer mine kunnskaper sørgelig til kort, så jeg setter pris på svar her :)

Regel nummer 1: Nye strenger. Hvis du har gamle strenger på gitaren, kan den godt være feil intonert, og det retter seg med nye...

2: Det går an å file littegrann på den plast/beinbiten som strengene ligger over nede på strengefestet, for å rette opp SMÅ feil i intoneringen. Det går også an å bytte ut denne plastdingsen med en som er bedre intonert, men da må nok gitaren på verksted. Ta den med til en som kan kassegitar...

• 4 years later...

For større intoneringer må gitarhalsen varmes opp (forskjellig fra en gitar til en annen) og bøyes forsiktig. JEg skulle ikke ville anbefale deg å gjøre det selv med mindre du har litt erfaring med liknende selv.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.