Web Analytics
Jump to content

Erlend Roaldsnes - Little Wing

eroald
 Share

Recommended Posts

Siden jeg ikke aner noe om opptakskravene på folkehøyskoler har jeg ikke tenkt til å påstå noe om hvorvidt dette holder eller ei.

Du spiller mye bra, men jeg syns det blir for mye av det samme. Tre runder med cleanlyd og lite melodier, det mangler noe struktur der. Prøv å lage en naturlig stigning gjennom låta, eller ha mer variasjon. Spill gjerne en utvidet melodistemme i en runde og bygg noe rundt denne. Du kan sikkert også stjele litt mindre av SRV-versjonen. Låta kuttet midt i sjette runde hos meg, og begge rundene før avslutter du med samme doble bends, her kan du sikkert også variere mer.

Er det jeg kommer på sånn i forbifarten.

Siden jeg ikke aner noe om opptakskravene på folkehøyskoler har jeg ikke tenkt til å påstå noe om hvorvidt dette holder eller ei.

Du spiller mye bra, men jeg syns det blir for mye av det samme. Tre runder med cleanlyd og lite melodier, det mangler noe struktur der. Prøv å lage en naturlig stigning gjennom låta, eller ha mer variasjon. Spill gjerne en utvidet melodistemme i en runde og bygg noe rundt denne. Du kan sikkert også stjele litt mindre av SRV-versjonen. Låta kuttet midt i sjette runde hos meg, og begge rundene før avslutter du med samme doble bends, her kan du sikkert også variere mer.

Er det jeg kommer på sånn i forbifarten.

kunne ikke vært mer enig!

synes ikke det var så bra

kan du plis si meg hvorfor?

liker konstruktiv kritikk, ikke noe usakelige idiot greier, referer til nettroms innlegg,

ser skjølv at det ikke er no "logisk" oppbygning i clean delen, og at jeg har rappa mye av srv (dette er litt med vilje) problemet er bare at jeg har veldig dårlig tid, må spille inn 4-5 sanger på relativt kort tid.. og har just fjerna gips fra armen så jeg sliter endel med time å slikt, menmen

så spar meg for usakelig og dårlig argumenterte kommentarer

Innspillinga er grei nok den! Det Viken er ute etter er allsidighet. Det er ikke nødvendigvis gitarister som hører igjennom demotapen din:) De ønsker å høre at du behersker instrumentet, at du kan forskjellige stilarter og at du er musikalsk, ikke at du kan spille fortere en Yngwie eller mer SRV enn SRV selv...

De(n) som hører igjennom har ikke nødvendigvis hørt SRVs versjon av Little Wing (eller originalen, for den saks skyld), men de har peiling på musikk generelt og har hørt så mange demotaper at de raskt kan skille ut hvem som kommer inn på musiker - jazz/pop/rock og hvem som ikke gjør det...

På min demotape til Viken hadde jeg med litt klassisk, litt country, litt swingjazz, litt Paganini-shred og kanskje litt Grieg-shred også (les Mads Eriksen), og det funka B)

Lykke til med folkehøgskoleåret, Viken er et bra sted :)

kan du plis si meg hvorfor?

liker konstruktiv kritikk, ikke noe usakelige idiot greier, referer til nettroms innlegg,

ser skjølv at det ikke er no "logisk" oppbygning i clean delen, og at jeg har rappa mye av srv (dette er litt med vilje) problemet er bare at jeg har veldig dårlig tid, må spille inn 4-5 sanger på relativt kort tid.. og har just fjerna gips fra armen så jeg sliter endel med time å slikt, menmen

så spar meg for usakelig og dårlig argumenterte kommentarer

synes det er litt dårlig nå du har clean lyd, bommer litt

1. Jeg syns lejs er dårlig på innlegg

2. Jeg syns du har litt tam cleanlyd. Kunne gjerne hatt litt mere av de effetkene som jeg ikke husker hva heter i farten, men noe reverb ol.

3. Du har mange fine licks både med clean og drive lyd, men det å sette det litt mer sammen kunne vært tingen. Det er også en del steder hvor jeg ikke liker licksene dine, for de blir liksom litt "feil" for meg, men det er ikke så farlig. Som Nettrom sier så prøv å lag en oppbygning til avslutningen. Dessuten syns jeg det blir for brå overgang fra clean til drivelyd. Der må du ha noe mere fast, som sier: Her kommer. Hold dere fast, for dette er det dere har venta på!...

Ellers var det veldig bra :)

Jeg slenger med en sologreie jeg fant engang

Tips on Soloing

--------------------------------------------------------------------------------

Listen to the music you want to play day in and day out. Swing timing is difficult to "study". Playing laid back is a feel, not a science. You can practice this laid back feel by using a metronome and timing your notes a little behind the beat. A better way is to play along with records in swing feel. Listen to the pros, "borrow" their licks and acknowledge them when you're playing their stuff. When playing rhythm, you can stimulate this feel by making the round circles described in the "Full Chords" chapter.

Use you ears. Seems like an open door, but if you walk into the Monday Night Blues Session at the corner cafe, you'll know what I mean. Listen to what the other musicians do and complement that. Only one person at a time can have the solo slot, know when your turn comes and be a good accompanist till then. If you don't, it'll turn into a deafening Dixieland.

Use clear rhythms in your accompanying; patterns of 1, 2, 4 or 12 bars. Repeating yourself gives the other guys and gals something to react to and build a solo on. Turn down when you're playing rhythm.

Start your solo with an obvious sentence, something like "once upon a time". Remember, we're trying to communicate and blabbing or running your mouth will make the audience run for the door, the bar or their gun. The Standard Riff could be a good opener, though don't overuse it.

Use hooks in a solo, clear melody parts or chord rhythms with accents. You've got to take the listener by the hand and lead them through your story.

Sing with your solo, if you can at the same pitch. It makes your solo breathe, because YOU have to breathe. If you turn red while soloing, you're doing something wrong. Nothing like a monotonous, loud avalanche of notes to chase the audience away. In your practising, listen to horn players. Their phrasing is often more natural than a guitar player's because they have to breathe.

A great way to learn phrasing is to play solo and accompany yourself. Play a simple chord rhythm of half a bar or so and then solo till the end of bar two, repeat that process for each pair of bars in a blues. You can also do this with a one-bar and a four-bar version. Tap the rhythm with your foot or have a metronome going.

Build your solos; start off at medium volume and medium speed, diminish your volume and pace your notes. At the end you can crank it and give it all you've got. End with a clear statement and a nod to the next soloist or singer. Don't give away all your licks in one song. Leave em beggin' for more.

Repeat yourself for climaxing purposes only. People will think you're really into it. Play a riff that fits over all chords using notes that the respective mixolydian scales have in common. The B.B. King position (3rd Blues Position) is made for this.

Less is more. Why use 20 notes if a single convincing one will tell the story?

This is the toughest of all tips and a lifelong battle for many fine guitarists.

If you play a wrong note, repeat it. People will think it's intentional. There are not a lot of wrong notes in blues, if any.

At high speeds, play slow. Keep the pulse going: flurries of notes are okay but too many flurries will sound like diarrhoea of the guitar. Nobody will want to be on the receiving end...

Sell your pedals. In Swing & Jump you need a guitar, an amp and to look good. Don't play swing style with distortion, it just doesn't cut it. Sometimes a little delay is nice, some say tremolo was invented on the Eighth Day and you really need some reverb. But give away those ugly coloured stomp boxes to your kid brother. You'll do yourself a favour.

Suggested listening

--------------------------------------------------------------------------------

Freddie King Hideaway

Sen-Sa-Shun

The Stumble

Hucklebuck

Hollywood Fats Rock this House

Dave Specter &

Barkin' Bill Smith

Bluebird Blues

Robben Ford Doodlin'

North Carolina

Rick "L.A." Holmstrom

Lookout

B.B. King Caledonia

T-Bone Walker The Hustle is On

Tell Me What's the Reason

Get These Blues of Me

High Society

Kenny Burell Midnight Blue

Duke Robillard Swing

Duke's Blues

(By Jay McShann) Jumpin' Blues

Magic Sam Westside Soul

Billy Butler (with Bill Doggett) Floyd's Guitar Blues

Honky Tonk

Charlie Christian Flying Home

I Can't Give You Anything

Honeysuckle Rose

Bill Jennings (with Louis Jordan)

Saturday Night Fish Fry

Boogie Real Slow

Barney Kessel Glide On

For more jazz-oriented swing, listen to Count Basie's Big Band, Duke Ellington and Benny Goodman (Charlie Christian).

Er egentli litt enig me han derre lejs fyren...

Utdypende:

*For mye jokking som blir travelt i stedet for "kult"

*Lite følelse i anslag og dårlig dynamikk

*Timingen som du selv nevnte, og da blir det garantert ikke bedre av at du onanerer ut tone etter tone som blir mer som en slags metallica på sitt værste... og ja, jeg sikter til krølltoppen som ikke synger:)

*Lag heller en melodi fremfor å spille skala på skala

*Forstår at du ikke har allverdens innspillingsutstyr, men Cleanlyden din var alt for ullen, prøv å kutt litt rundt 500hz ca 2-3dB eventuelt skift lydkilde, gjerne en liten klang (men ikke mer enn at du synes det er litt for lite)

Ellers godt nyttår

Og du forresten om du akkurat har fått av gips så hadde det kanskje lønnet seg å forenkle litt..

De er ikke ute etter westens raskeste gitarist på de derre folkehøgskulene heller, bare en som "mestrer" sitt instrument og er ivrig etter å lære og ha det kjekt...

Edited by Eaglesfan2

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

• Er dette en dyr eller billig gitar? Hvor mye er du villig til å betale for reparasjonen? Er den dyr, eller du er villig til å kaste en del penger på det, er jo proff- svaret riktig. Hvis det hadde vært min, og det ikke er en kostbar gitar, hadde jeg forsøkt dette: 1. Belast gitarhalsen  litt, ved for eksempel å stemme gitaren en tone eller to opp. Ta det sakte, og sjekk om sprekken åpner seg. 2. Forbered deg, og ha alt du trenger klart.. Hvis det ikke åpner seg en tynn sprekk, så er det bare kosmetisk. Åpner det seg en tynn sprekk, så legger du superlim i sprekken. Han en flaske trykkluft klar, blås så på sprekken med den, og fyll på med mer superlim. Så belaster du så fort du klarer (derfor "ha alt klart") halsen den andre veien, slik. 3. Slakk strengene, og sett på for eksempel en lastestropp med passende montering i begge ender, (omtrent passe lengde har du selvsagt gjort klart) og stram opp den andre veien. Bittelitt, du skal ikke "stramme til det knaker", bare slik at limfugen får et mildt press. Det vil trolig fikse en sprekk, hvis det er en der. Er dette en pre-war Martin, er vel rådene om proff å foretrekke.
    • Er nok ikke så mye å hente for den der dessverre. Dette er en gitar som kostet mellom 1500 og 2000 kroner ny i butikk, så hvis du får en tusenlapp på Finn så er du heldig.
    • Jeg har hatt liggende en Ibanez i noen år nå, kanskje rundt 15/16 år. Vurderer å selge denne da jeg ikke har bruk for den mer. Men! Det jeg lurer på, hvor mye kan jeg selge den for? Noen få bruksmerker, men lite. Har ikke greie på sånn så derfor jeg spørr her. Legger ved bilder!  
    • Kjøpte meg en Morgan bass og en Dean Markley amp, har lyst å lære meg litt bass spilling. Stakkars nabo nå🙂
    • Ønsker å bytte en chrome covret (2 leder braided kabel) Gibson 490T pickup i en Gibson 498T pickup. Ikke nøye om den er covret eller ei.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.