Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Effekt rekkefølge?


Tearjack

Anbefalte innlegg

Hei.

hvilken rekkefølge ville du a satt disse effektene i? noen av dem kan du sette i en forsterker loop hvis du vill.

hvilken synes du høres best ut?

Delay

Compressor

Flanger

Phaser

Chourus

Volum pedal

Wha Wha

Whammy

Reverb

Noise Reduction

bare å komme med ideer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før:

Compressor

Whawha

whammy

Volume

Phaser

FX-loop:

Flanger

Chourus

Noise Reduction

Reverb

Delay

Her er et forslag. Kan kanskje prøve å bytte om på noen av de: f.eks compressor og whawha.

Alt er jo lov, er jo bare å finne den rekkefølgen du liker best...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilken rekkefølge ville du a satt disse effektene i? noen av dem kan du sette i en forsterker loop hvis du vill.

hvilken synes du høres best ut?

Ikke glem at dette også kommer an på effektboksen i seg selv. Enkelte er beregnet på å stå i en effektsløyfe med linjenivå, og da er det lite hensiktsmessig å dumpe de foran ampen. Og omvendt for de som vil ha linjenivå.

Volumpedalen kan du også plassere både før ampen og i effektsløyfen, men i det siste tilfellet vil du ha en lavohmig pedal (typisk 25kohm).

I min rigg gjør jeg (snart) som følger (litt forenklet, dette):

Gitar -> Wah -> Volum -> Compressor -> vrengpedaler -> Vibe -> Preamp

Preamp -> Flanger/Chorus/Reverb/Pitch -> Delay -> Poweramp

Kompressoren kan du også plassere i effektsløyfen om du vil ha gjennomkomprimert vrenglyd. Det er med andre ord et spørsmål om hvilken lyd en er ute etter.

En phaser og whammy hadde jeg satt foran ampen fordi jeg der plasserer de effektene som er serielle, men jeg ville eksperimentert med å sette whammyen i sløyfen også. Støydemping i effektsløyfen, åpenbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt ville jeg skjekke Godlyd sin guide. Men jeg kan ta det slik jeg ville ha gjort det:

Volumpedal -> Wah-Wah -> Whammy -> Flanger -> Phaser -> Chourus -> Reverb -> Compressor -> Delay

Noise Reduction (kun om det er ISP det er snakk om, om vanlig gate ville jeg satt denne før delay eller kompressor)

Rekkefølgen på filter og modulerings effekter er litt hipp som happ for min del. Er det snakk om en FX loop i amp ville jeg puttet delay og reverb i den. Spesielt delay siden når du bruker delay med vreng mister du jo gain på repeatsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.