Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spill som Jimi Hendrix uten noter


Oscillo

Anbefalte innlegg

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fret-Light gitarene har blitt produsert siden midten av 90-tallet. Da med kun skalaer og akkorder tilgjengelig. Hvorfor ikke?

Å lære sanger på denne måten er jo praktisk og greit. Fungerer på samme måte som med noter eller tabulatur, med de svakhetene de systemene innehar, men her får du tempo - noe du mangler med tabulatur, og plassering på halsen - noe du mangler med noter.

Regner med at det finnes funksjoner som ikke er dekt i artikkelen, ingen umulighet å legge inn alskens info om teori blant alt det andre.

En bakdel at man må spille i nærheten av en PC.

PS: I en senere utgave av TU omtales hvordan det er mulig å "komponere" musikk kun ved bruk av hjernebølger. :)

hvordan skal du se de greiene ??

Dioder lyser. ;)

Endret av The Euphor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Fretlight er ingen dårlig idè som et studieverktøy dersom du er bevisst på hva du faktisk spiller og hvorfor, og ikke bare vil lære deg skalaer på rams veldig fort, liksom. Tviler ikke på at det hadde vært kjekt å ha en slik liggende dersom jeg skulle sette meg inn i en ny skala eller akkord, fint for å få oversikt over nye muligheter på gripebrettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du lærer sikkert fortere å få det i fingra.. er noe helt annet en å kunne det i hodet... kan du spille noe uten å tenke på det, gå rundt og gjøre andre ting og diverse.. så har du det i fingra. da går det automatisk..

dette systemet ser lattlig ut, men det er nok en liten tanke bak det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan huske jeg spilte på et keyboard en gang for lenge siden der det lyste over den tangenten man skulle spille på. Tror jeg lærte meg edelweiss ganske raskt faktisk.

Bandet Dissimilis bruker vel et eller annet slags fargesystem for å vite hvilke trommer, tangenter, knapper etc man skal bruke. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser det der kan jeg ikke la være å tenke på de 300-kroners Casio keyboardene med billige rødlysende plasttangenter. Noe jeg syntes er kjekt med tabs eller skalamønstre som jeg ser på dataskjermen, eller på papir, er at jeg ikke er tvunget til å se ned på gitarhalsen imens jeg spiller. Man vil jo gjerne kommunisere med blikkontakt til publikum, og ikke se ned i gripebrettet, så det spørs da om en slik måte å lære på, legger opp til det. Kanskje blir det slik at man visualiserer seg skalamønstre på gitarhalsen fysisk istedenfor oppe i hodet.

Jeg kunne aldri i livet tenkt meg en slik gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.