Web Analytics
Jump to content

SE her: modifisering av jcm 800

thomas_WYLDE
 Share

Recommended Posts

de er litt dyrere 800kr tror jeg et var for en matcha quartet. (power tubes)

pre amp tubsa er jeg ikke sikker på.

Tube Amp Doctor står det for...

samtidig som du bytter rør burde du stille biasen likt på alle røra...kjøp matcha rør. så du får stilt biasen likt på alle... nå veit ikke jeg hvor mye Biasen står på den forsterkern, men 30-40 er et bra sted.

ok!!har du hørt åssen resultatet blir da??får man bra vreng?mer trøkk?hvor får man tak i det i norge?åssen stiller man bias?

Takker:)

Det å justere bias er såpass avansert (les:kan være farlig--mye strøm) at man bør la en tekniker gjøre det, om man ikke er sikker på det selv. Du vil neppe få monstergain fra din 800 uansett, om du ikke gir preampen mer mat også. Prøv å sette en Boss sd-1 eller en Ibanez TS-9 mellom gitar og amp, og skru opp LEVEL på fullt, og littegranne drive. Du vil ikke ha grøt til ampen, bare mer signal. Jeg gjorde det med min gamle 800, og det funka som bare det. Det man nesten må gjøre, er å skru opp volumet, så den får jobbe litt, men da blir det jo fryktelig høyt, da....De er ikke stillegående forsterkere akkurat :D

http://www.google.com/search?hl=no&rls=SUN...550+jcm+800&lr=

ok!!har du hørt åssen resultatet blir da??får man bra vreng?mer trøkk?hvor får man tak i det i norge?åssen stiller man bias?

Takker:)

Det å justere bias er såpass avansert (les:kan være farlig--mye strøm) at man bør la en tekniker gjøre det, om man ikke er sikker på det selv. Du vil neppe få monstergain fra din 800 uansett, om du ikke gir preampen mer mat også. Prøv å sette en Boss sd-1 eller en Ibanez TS-9 mellom gitar og amp, og skru opp LEVEL på fullt, og littegranne drive. Du vil ikke ha grøt til ampen, bare mer signal. Jeg gjorde det med min gamle 800, og det funka som bare det. Det man nesten må gjøre, er å skru opp volumet, så den får jobbe litt, men da blir det jo fryktelig høyt, da....De er ikke stillegående forsterkere akkurat :D

http://www.google.com/search?hl=no&rls=SUN...550+jcm+800&lr=

http://www.nettkatalogen.no/firmainfo/kamp.../1754613424.htm

Ta kontakt med Doug på Eurotubes.

Han kan skreddersy ett sett JJ rør til Marshallen din basert på dine preferanser.

Billig er han og, og da er selvsagt alle røra ferdig matchet.

Hadde røra mine på under ei uke (Sendes fra Junaiten)

Han gjorde det for meg på et par Mesa forsterkere samt en CAE 3+SE.

Hadde Mesa merka rør i en 2:90 før skiftet til JJ, og det var som natt og dag.

Det låt akurat som han sa det kom til å gjøre. ANBEFALES!

3 om jeg ikke husker feil. 2 rør til gain og CF, 1 til PI.

Husk at antall rør trenger ikke å gjøre så mye for hvor mye vreng du får. Det kommer han på hvordan de bruker de. Kan jo få utrolig mye gain ut av et rør (to trioder). Eneste som er at det er lettere å holde seg unna oskillasjon(er det det rette norske ordet?) ved highgain og en får en bedre kompresjon og muligens mindre støy ved flere rør. En må også huske at enkelte rør brukes til f.eks buffre fx-loop og reverb og PI.

Ofte kan man i amper med lite vreng øke denne med å skifte en eller to motstander, men da kommer vi inn på litt mer avansert modding. En kan også sette inn en bryter slik at en kan beholde orginal lyden. Men ville helst hatt en amptech til å gjort dette. Oppfordrer ingen til å ødelegge ampen sin...

Min erfaring med 6550 er at de gir mindre vreng enn EL34. Veit faktisk ikke om så mange rør som vrenger så tidlig som EL34. 6550 låter "større", åpnere og flatere. Mer trøkk i bassen og mer topp en EL34 og de komprimerer lyden mindre. Jeg syntes personlig at EL34 vrenger "penere" enn 6550 når du drar på skikkelig. Men såvidt jeg kan huske så har f.eks ZW som bruker 6550 har master volumet ganske lavt (rundt 3 tror jeg) og da er ikke det noe tema. Tror kanskje du må skifte bias motstanden for å komme i riktig område for bias justering. Det er gjordt på 10 min hos en god tech.

Vet ikke om det er grunnen i dag lengre, men i begynnelsen shippa Marshall til USA med 6550 fordi de var litt mer solide en EL34 og en del unødvendige rørbytter over Atlanteren ble borte.

Hvis du skal ha mer helvete ut av ampen din på ekte marshallvis må du makse ut volum... Kjøp deg en Marshall powerbrake for å kunne gjøre dette på volumer du ikke får hjerneblødning av. Mange av marshalls amper er veldig veldig humørsyke og må presses veldig hardt for å gjøre det de er legendariske for..