Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pickuper til Stratocaster


Steve Vai

Anbefalte innlegg

Som nevnt tidligere, så vil du bruke dine kommende pickuper på tre ganske så forskjellige stilarter.

Til metal hadde jo kanskje EMG 81 og de greierne funket veldig bra, men (etter min mening), funker EMG's heavymikker dårlig når det kommer til renlyd og mer blues/rock-vreng.

Til blues og blues/rock kunne du jo kanskje ha vurdert seymour duncan antiquity hot texas eller fender texas specials. Her får du SRV så det holder, disse låter fabelaktig bra (igjen, etter min mening) på 70-talls rock o.l. MEN, disse pickupene er single coils, single coils som har veldig høy output til å være singel coils (jada..), og støyer derfor en hel del hvis du skal kjøre mye vreng. På samme måte som EMG81 og 85 vil høres grøtete ut på renlyd og halvbrekk, vil disse høres veldig grøtete ut med heavyvreng.

Når det gjelder støy, er jo humbuckere tingen. Men de funker (etter min mening) dårlig på reinlyd og SRV.

Fender har jo en vintage noiseless-sak, single coils som støyer lite. De har jeg ikke prøvd, men jeg har en stygg anelse om at de er en tanke snille.

Tingen er at det er vanskelig å finne et kompromiss.

Det lureste du kan gjøre (hvis du kun skal ha én gitar), er å holde deg til et sett med mikker som ikke er så veldig karakteristiske. Hvis du skal ha ett sett med mikker til heavy metal, kan du banne på at de kommer til å låte ugress til blues, og omvendt. Her vil nok de mikkene som står i gitaren din funke som smør, disse standardmikkene på billiggitarer ligger som regel litt midt i mellom ting. Du har jo single coils i hals- og midtposisjon og humbucker i stolposisjon. Det er jo et fabelaktig utgangspunkt.

Når det gjelder støy, vil de fleste mikker støye litt hvis du kjører mye vreng. Prøv å bruk kombinasjoner mellom mikkene, da vil de støye mye mindre.

Konklusjon:

Ikke bruk penger på noe som du ikke vet kommer til å funke. Du vet jo en gang ikke hvordan lyd du vil ha.

Spar pengene til en ekstra gitar eller en bedre forsterker, og bruk de mikkene som står på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp ein humbucker som ikkje er überheit (har du hissig nok amp tek den seg av heavybiffen). Sørg for at du får ein med 4 leiarar slik at du kan splitta den, og vips så har du ein meget fleksibel gitar. Customserien til duncan kan anbefalast. Sjølv brukar et duncan custom. Funkar veldig bra til vreng. Er ikkje det heilt store aleina i SC mode(dog deilig blanda med neck), men eg innbiller meg at det kan ha noko med keramisk magnet å gjera. Spør rundt på seymourduncan forumet.

Reine single coilar har eg ikkje peiling på så der kan eg ikkje hjelpa deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg ganske sikker på at jeg kommer til å kjøpe aktive pickuper til min stratocaster.

Men har Seymour Duncan aktive pickuper som duger til metal/rock/blues?

Har også sett litt på EMG pickuper, spesiellt på de som er i "pro" serien fra Kirk Hammett.

Noen som har noe meninger om disse settene?

Hvilken forskjell vil jeg merke mellom KH20 og 21?

Duger disse til blues også?

Er du ute etter singlecoil eller humbucker lyd, da?

Etter min mening så duger ikke aktive pickup´er til blues osv ettersom de er veldig "sterile", men du kunne kanskje sjekket ut disse "lace sensor" pickupene til Fender (de som sitter på den gamle clapton-strat´ en), eller så er "noiseless" pickupene deres ogå veldig stille, men ikke så feite.

Seymour duncan har ganske coole humbuckere som låter ganske fett, men aner ikke hvordan disse blir på en strat.

Problemet her blir uansett kompromisset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du ute etter singlecoil eller humbucker lyd, da?

…men du kunne kanskje sjekket ut disse "lace sensor" pickupene til Fender (de som sitter på den gamle clapton-strat´ en)…

Lace Sensor-mikkene kan være litt treff/bom, de låter ganske annerledes enn tradisjonelle mikker. Såvidt jeg husker får du noe mer fremtredende overtoner og en mer moderne klang ut av dem, men det er en god stund siden jeg sist dro frem straten min. De låter fint, men før et kjøp bør en nok vurdere det en gang ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.