Web Analytics
Jump to content

Pickuper til Stratocaster

Steve Vai
 Share

Recommended Posts

Føler meg ganske sikker på at jeg kommer til å kjøpe aktive pickuper til min stratocaster.

Men har Seymour Duncan aktive pickuper som duger til metal/rock/blues?

Har også sett litt på EMG pickuper, spesiellt på de som er i "pro" serien fra Kirk Hammett.

Noen som har noe meninger om disse settene?

Hvilken forskjell vil jeg merke mellom KH20 og 21?

Duger disse til blues også?

Edited by Steve Vai

Hvorfor er du så sikker på at aktive mikker er løsningen for deg? Kanskje det du heller vil ha er en cleanboost eller en vrengpedal?

Du sier lite om hvilke mikker gitaren din har nå, og hvilken type lyd du er ute etter. Metall, rock og blues er ganske varierte stilarter hvor gitarlyd kan variere fra Boogie-vreng med EMGer (Metallica) til Fender-clean med noen gamle single-coils (SRV). Å få alt dette ut av en og samme gitar er ikke nødvendigvis lett, og om preferansene dine er spesielle vil det være umulig (for eksempel fordi du både vil ha single-coils og humbucker i hals- og stol-posisjon).

For at ikke folk skal fortsette å skyte i blinde kan du kanskje gi mer informasjon om hva gitaren er utstyrt med i dag, hvilken amp og pedaler du bruker, hvordan du vil det skal låte, og hvor mye schpenn du har lyst til å bruke?

Gitaren: Fender Fat Strat med orginale pickuper, en humbucker og to single coils (Mexican)

Amp: Fender Princeton 65

Pedalbrett: Vox Tonelab SE

Er egentlig ikke så god til å forklare åssen lyd jeg vil ha (kan jo kanskje bli et problem), men med Tonelab'n får jeg mange av de. Som feks. Metallica, SRV og Joe Satriani. Og en annen ting med Tonelab'n er vel at når jeg bruker denne så har vel ikke pickupene så mye å si til åssen lyd jeg får, eller?

Grunnen til at jeg skal kjøpe aktive pickuper er fordi jeg vil bli kvitt "bzzz"-inga på gitaren. Det er vel som jeg har forstått det single coilsene som lager dette eller skjermer eller andre ting som forstyrrer. Men med disse EMG settene som jeg har referert til tidligere så er det altså aktive pickuper som fjerner disse lydene. Stemmer det?

Synes også David Gilmour-settet ser spennende ut. Men åssen funker det til Metallica og den slags musikk?

Og så tilbake til om Seymour Duncan har noen pickuper som er aktive og passer til metal, rock og blues?

(Metallica, Eric Clapton, SRV, Satriani).

Som sagt kan være litt vanskelig siden jeg ikke er så god til å forklare åssen lyd jeg vil ha. Men vil altså ha noen pickuper som funker til Rock/blues/metal. Mulig jeg gjentar meg selv mange ganger her nå. Men vær så snill å prøv å hjelp meg :rolleyes: Hehe

Og en annen ting med Tonelab'n er vel at når jeg bruker denne så har vel ikke pickupene så mye å si til åssen lyd jeg får, eller?

Nei. Alle ledd i kjeden vil påvirke lyden, pickupene er jo faktisk kilden til lyden, og vil deretter være blant det aller mest avgjørende for lydkarakteristikken.

Grunnen til at jeg skal kjøpe aktive pickuper er fordi jeg vil bli kvitt "bzzz"-inga på gitaren. Det er vel som jeg har forstått det single coilsene som lager dette eller skjermer eller andre ting som forstyrrer.

Ikke nødvendigvis pickupene som lager hum. Et tips er å bruke "mellomposisjonene" på pickupvelgeren da disse fungerer som støydempere. Humbuckeren i oppsettet ditt er vel uansett i utgnagspunktet så godt som støyfri. Får du støy på denne også? Tipper igrunn at det er ampen/kabler/osv. som reagerer på støy i rommet, jeg.

Men med disse EMG settene som jeg har referert til tidligere så er det altså aktive pickuper som fjerner disse lydene. Stemmer det?

Igjen, ikke nødvendigvis. Kanskje en helt vanelig noise killer er tingen, ellers er det helt naturlig med litt støy. Bruker du forresten jordet eller ujordet stikkontakt til ampen din?

Synes også David Gilmour-settet ser spennende ut. Men åssen funker det til Metallica og den slags musikk?

Relativt bra, men metal-chugga-chugga-lyden kan bli litt vanskelig å oppnå uten humbucker i bridge. Metallica er forøvrig så mangt, alt fra scooped thrashlyd til halvclean bluessololyd.

Mitt tips er at du forsøker å holde deg til de du har foreløpig. Du virker ikke som du vet hva du vil ha i det hele tatt. Preferansene dine kommer garantert til å forandre seg over tid, og du får nok en mer definert smak jo mer du undersøker, hører og prøver. Foreløpig vil jeg tro du klarer deg utmerket med de pickupene du har.

Jeg putta nettopp en DiMarzio Fast Track 1 i stolposisjon på min strat.. Beste tonen EVER! Kan mildt sagt si jeg er fornøyd.

Mulig jeg flytter den til midtposisjon og setter en Fast Track 2 i stolen en dag.. Så fornøyd er jeg.. hehe

Nei. Alle ledd i kjeden vil påvirke lyden, pickupene er jo faktisk kilden til lyden, og vil deretter være blant det aller mest avgjørende for lydkarakteristikken.

Ikke nødvendigvis pickupene som lager hum. Et tips er å bruke "mellomposisjonene" på pickupvelgeren da disse fungerer som støydempere. Humbuckeren i oppsettet ditt er vel uansett i utgnagspunktet så godt som støyfri. Får du støy på denne også? Tipper igrunn at det er ampen/kabler/osv. som reagerer på støy i rommet, jeg.

Igjen, ikke nødvendigvis. Kanskje en helt vanelig noise killer er tingen, ellers er det helt naturlig med litt støy. Bruker du forresten jordet eller ujordet stikkontakt til ampen din?

Relativt bra, men metal-chugga-chugga-lyden kan bli litt vanskelig å oppnå uten humbucker i bridge. Metallica er forøvrig så mangt, alt fra scooped thrashlyd til halvclean bluessololyd.

Mitt tips er at du forsøker å holde deg til de du har foreløpig. Du virker ikke som du vet hva du vil ha i det hele tatt. Preferansene dine kommer garantert til å forandre seg over tid, og du får nok en mer definert smak jo mer du undersøker, hører og prøver. Foreløpig vil jeg tro du klarer deg utmerket med de pickupene du har.

Takk for svar. Er vel litt enig i det du skriver :rolleyes:

Edited by Steve Vai

Grunnen til at jeg skal kjøpe aktive pickuper er fordi jeg vil bli kvitt "bzzz"-inga på gitaren. Det er vel som jeg har forstått det single coilsene som lager dette eller skjermer eller andre ting som forstyrrer. Men med disse EMG settene som jeg har referert til tidligere så er det altså aktive pickuper som fjerner disse lydene. Stemmer det?

Skru av dataen når du spiller. Skjermen skaper sånt støy.

Bzzzing i enkelte situasjoner har ALLTID vært en del av hverdagen når man bruker single coils. Noe av det skyldes at kroppen din er en stor sekk med vann som fungerer som antenne for allverdens støy som pickupene plukker opp, noe er direkte radiostøy fra lysrør eller tv-skjermer eller gitarforsterkere, noe skyldes dårlig elektronikk, dårlig lodding eller hva som helst.

Jeg vil faktisk fraråde deg å svi av mange tusen kroner på aktive pickuper. En humbucker-utstyrt gitar vil i de fleste tilfellene lage mye mindre bzzz, og da har du TO gitarer, som gjør deg mer fleksibel lydmessig.

De fleste har bruk for en singlecoil-gitar innimellom, f.eks til nydelig stratclean (tenk posisjon 2 og 4) eller blues. Prisen å betale for singlecoils er at de støyer en del når forsterkeren står på max gain og høyt volum. For slike sammenhenger har vi gitarer med humbuckere :)

Konklusjon: IKKE bruk penger på aktiv elektronikk. EVT kjøp en humbucker til stolposisjon (det er den du trenger mest for å spille med masse vreng. HELST kjøp en gitar som er reindyrka humbuckergitar, f.eks en SG eller Les Paul-lignende gitar. Bruk den gitaren som passer best til hver jobb.

Det finnes også gitarer som har humbuckerpickuper som kan splittes til single coils, disse er tilnærmet lydløse på humbucker og bzzzer som bare det på singlecoil-innstilling.

Grunner til å kjøpe aktiv pickup:

1) Du liker lyden av aktive pickuper (mao - ikke kjøp før du har hørt dem og liker dem)

2) Du må av en eller annen grunn ha 100 meter kabel mellom deg og forsterkeren

3) Du må spille med single coil en halv meter fra en dataskjerm du ikke kan slå av, i et rom med lysrør som ligger tjue meter fra en stor radioantenne... :lol:

Jeg har flere gitarer, men Fenderen i dette bildet har en Seymour Duncan Hot Rails i stolposisjon, og den kan faktisk gjøre akseptable versjoner av både Stevie Ray Vaughan via Ozzy til Metallicalåter uten problemer. Det er montert en miniswitch på den, slik at HR kan splittes og kjøres i parallellmodus, dvs som humbucker, men med litt mindre utgangssignal. I halsen sitter det en ukjent Seymour Duncan og i midten en singlecoil fra en Fernandes-sak. Om man av ulike årsaker bare kan ha èn gitar, og vil ha minimalt med fuss, er dette min anbefaling til strat-eiere som trenger litt bredere nedslagsfelt. Det fins jo også andre humbuckere i singlecoilformat. Sjekk ut bl.a www.seymourduncan.com og www.dimarzio.com

http://home.online.no/~knut-eev/stuff/PB030186.JPG

Edited by ke2

Min erfaring er at EMG er et glimrende valg når man sitter

foran en skjerm og spiller inn.

Min EMG utstyrte superstrat (85/SA/SA) er den eneste av gitarene mine som er helt stille

når jeg sitter rett foran skjermen.

Så jeg ender som regel opp med den selv om jeg kanskje hadde foretrukket en passiv tone isteden.

Jeg har Seymour Duncan, Tom Anderson, DiMarzio og Caparison pickuper på andre gitarer.

Alle disse er bra skjermet mot støy osv, men ingen av de er så motstandsdyktige mot støy fra skjermer, lysrigger(som regel værre enn en PC skjerm..) osv som EMG pickupene.

Så hvis man liker EMG soundet er man sånnsett heldig :)

Er egentlig ikke så god til å forklare åssen lyd jeg vil ha (kan jo kanskje bli et problem)…

Ja, det er et problem. Hvis du ikke kan forklare andre hvordan du vil at utstyret ditt skal låte vil de fortsette å skyte i blinde. Det kan fort bli en dyr erfaring. Derfor pleier jeg å be folk bruke kjente gitaristers lyd som en pekepinn på hvor de vil, og evt hvilke forskjeller fra disse de er på jakt etter. En eller annen referanse må vi ha.

Og en annen ting med Tonelab'n er vel at når jeg bruker denne så har vel ikke pickupene så mye å si til åssen lyd jeg får, eller?

Som så ofte ellers er svaret «Det kommer an på…». Hvis du har forvrengt og komprimert gitarsignalet hinsides og i tillegg gjemmer det bak et lass med effekter vil du nok oppdage at mikkene spiller mindre rolle. Begrens vrengen, fjern kompresjonen og legg vekk de fleste effektene og du vil oppdage at hvilke mikker du bruker betyr ganske så mye.

Grunnen til at jeg skal kjøpe aktive pickuper er fordi jeg vil bli kvitt "bzzz"-inga på gitaren.

Hvis du bruker hals- og midt-pickupene sammen (posisjonen nest nærmest halsen på en vanlig Strats 5-pos switch) og det fortsatt støyer uforholdsmessig mye har du andre problemer enn mikkene på gitaren (som tidligere nevnt av andre). Eneste gangene jeg er plaget av støy er når trikken dundrer forbi utenfor.

Dette er første gang jeg har sett en gitarist argumentere for å kjøpe nye mikker med «gitaren min støyer». Hva skjedde med «det er slik jeg vil gitaren min skal låte»?

Kan funke, men med tre single-coiler er det ikke det typiske metall-oppsettet (som inneholder minst en humbucker). Såvidt jeg husker har Gilmour-settet en boost, så du kan bruke det til å presse ut mer vreng. Er du forresten lysten på å ha Gilmour-clean hele tiden? Du får ikke SRV ut av EMGer, bare så det er sagt.

Og så tilbake til om Seymour Duncan har noen pickuper som er aktive og passer til metal, rock og blues?

Vet'kje. Dersom du vil ha noe av samme lyden som i EMGer men bruke vanlige mikker, vurdér en Demeter Midboost.