Web Analytics
Jump to content

Hvordan lage et lydtett rom? pris?

ApoteX
 Share

Recommended Posts

Hei, har litt lyst til å gjøre rommet mitt lydtett grunnet kjøp av trommesett, noe mamma syns var en god ide :P

Da lurte jeg på om noen kan forklare hva som må gjøres?

Og hvor mye ting vil koste..

Hva gjør man med døren F.eks ? :P

Hei, har litt lyst til å gjøre rommet mitt lydtett grunnet kjøp av trommesett, noe mamma syns var en god ide :P

Da lurte jeg på om noen kan forklare hva som må gjøres?

Og hvor mye ting vil koste..

Hva gjør man med døren F.eks ? :P

For å få det helt lydtett må du nok til med å bygge en dobbel vegg av noe slag, og så fyller du hulrommet med sand. Har på følelsen at det ikke er så aktuelt, så da må du til med noe dempematter og stæsj. Disse kan nok dempe rimelig mye av lyden, litt avhengig av hvor proft det gjøres, men faktum er at hvis du bor i en liten leilighet i et felleskap, så kan det være lurt å tenke på alternative trommer. Kanskje disse kan være noe?

Å lydtette et rom helt er vel ingen billig idè. Men å dempe lyden kan gjøres på mange forskjellige måter. Har hørt at å dekke et rom med eggekartonger fungerer (hvor bra vet jeg ikke :P ).

Men med trommesett hva med å heller kjøpe deg dempeskinn å sette på trommene?

Det kommer jo klart veldig ann på flatinnholdet på rommet. Og ikke minst om du må tette tak eller gulv!! Det er derfor vanskelig å gjette på pris.

Eggkartong trikset fungerer jo. En litt proffere måte er å sette opp en dobbel vegg med mutterskiver mellom den nye og gamle veggen. På denne måten blir lyden reflektert innover i rommet. Kjenner noen som har gjort det, og det fungerer godt! Ellers så finnes det en spesiell type skumgummi(ser hvertfall ut som det) å klistre på veggene. Husker ikke hva den heter, men den "krymper" ikke rommet så mye!

Dørmessig må du ha en tjukk og tung dør. Gå til byggvarehandelen og spørr! Jeg kjøpte en dør med samme formål, og den har absolutt gjort nytten sin. Lykke til

Stikk ned på prior, tror de tar noen øre per brett eller noe. Vi kjøpte en shitload til øvingslokalet. Men MERK!!! de demper ikke lyden mye for folk som står utenfor rommet, men gjør bare sitt for at lyden ikke skal henge sånn igjen/være vond.

På avforumet er det masse lydinteresserte mennesker som sikkert sitter på kompetanse innen dette. Følgende tråd viser hvordan et lyd kan lydisoleres til å bli et såkalt ekkofritt rom.

http://avforum.no/forum/showthread.php?t=17146&page=2&pp=20

På skolen har vi også et ekkofritt rom der veggene ser ut som noe liknende dette:

Istedenfor gulv går man på netting.

anechoic.jpg