Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan lage et lydtett rom? pris?


ApoteX

Anbefalte innlegg

Hei, har litt lyst til å gjøre rommet mitt lydtett grunnet kjøp av trommesett, noe mamma syns var en god ide :P

Da lurte jeg på om noen kan forklare hva som må gjøres?

Og hvor mye ting vil koste..

Hva gjør man med døren F.eks ? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har litt lyst til å gjøre rommet mitt lydtett grunnet kjøp av trommesett, noe mamma syns var en god ide :P

Da lurte jeg på om noen kan forklare hva som må gjøres?

Og hvor mye ting vil koste..

Hva gjør man med døren F.eks ? :P

For å få det helt lydtett må du nok til med å bygge en dobbel vegg av noe slag, og så fyller du hulrommet med sand. Har på følelsen at det ikke er så aktuelt, så da må du til med noe dempematter og stæsj. Disse kan nok dempe rimelig mye av lyden, litt avhengig av hvor proft det gjøres, men faktum er at hvis du bor i en liten leilighet i et felleskap, så kan det være lurt å tenke på alternative trommer. Kanskje disse kan være noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lydtette et rom helt er vel ingen billig idè. Men å dempe lyden kan gjøres på mange forskjellige måter. Har hørt at å dekke et rom med eggekartonger fungerer (hvor bra vet jeg ikke :P ).

Men med trommesett hva med å heller kjøpe deg dempeskinn å sette på trommene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo klart veldig ann på flatinnholdet på rommet. Og ikke minst om du må tette tak eller gulv!! Det er derfor vanskelig å gjette på pris.

Eggkartong trikset fungerer jo. En litt proffere måte er å sette opp en dobbel vegg med mutterskiver mellom den nye og gamle veggen. På denne måten blir lyden reflektert innover i rommet. Kjenner noen som har gjort det, og det fungerer godt! Ellers så finnes det en spesiell type skumgummi(ser hvertfall ut som det) å klistre på veggene. Husker ikke hva den heter, men den "krymper" ikke rommet så mye!

Dørmessig må du ha en tjukk og tung dør. Gå til byggvarehandelen og spørr! Jeg kjøpte en dør med samme formål, og den har absolutt gjort nytten sin. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På avforumet er det masse lydinteresserte mennesker som sikkert sitter på kompetanse innen dette. Følgende tråd viser hvordan et lyd kan lydisoleres til å bli et såkalt ekkofritt rom.

http://avforum.no/forum/showthread.php?t=17146&page=2&pp=20

På skolen har vi også et ekkofritt rom der veggene ser ut som noe liknende dette:

Istedenfor gulv går man på netting.

anechoic.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.