Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Arpeggios, trenger en liten innføring.


andesam

Anbefalte innlegg

Trekkspill er rått så lenge det er Stian Carstensen som spiller!

Trickster, en hvilken som helst gitarlærer som spiller jazz bør kunne lære deg dette ganske enkelt. :)

...selv er jeg bare lat når det kommer til arpeggioer og notevalg. Kan teorien bak å spille masse forskjellig, men det er alltid andre ting som blir prioritert foran morsomme notevalg. Det kommer nok med tiden...

Edit: Forøvrig så anbefaler jeg de som er interessert i substitutions å sjekke ut oversiktstabellen jeg har laget, basert på informasjon fra Scott Henderson sine mange lærebøker/videoer. http://teinum.no/alexander/Table_of_Note_Choice.pdf

Endret av AlexanderT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musikklinja er godt for veeeeldig mye, Trickster. Vil si at det finnes vanskeligere ting enn substitutter. På Musikklinja lærer man noter skikkelig, øver gehør, arrangering o.l

Gehørtrening er for meg det viktigste å jobbe med, og jeg angrer veldig på at jeg ikke søkte musikklinja. Menmen.. Får gjøre det beste ut av det likevel, men kan du ikke spørre gitarlæreren din på skolen? kan man ikke lære hva man vil der? de kan hvertfall det i Kr. Sand virker det som.. eller er jeg på bærtur?

Exx0n?:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter tre år da? Musikklinja må da være godt for noe :blink:

Trekkspill er uaktuelt. Har hørt nok trekkspill <_< (Det er en lang historie)

Jeg håper at dette kan hjelpe, lykke til!

Akkorder

En akkord er en samklang av flere toner med forskjellig høyde, ofte bygd opp av terser.

Deles i treklanger, fireklanger og femklanger.

Treklanger er dannet av: grunntone (tonika),ters (mediant) og kvint (dominant).

Grunntone: den tone som gir akkorden navn.

Ters: den tone som viser om treklangen blir dur eller moll.

Dur-treklang: når avstanden mellom grunntone og tersen er to toner(stor ters).

Moll-treklang:når avstanden mellom grunntone og tersen er en og en halv tone (liten ters).

f.eks:

Dur-treklang gruntone stor ters kvint

C dur C E G

Moll-treklang gruntone liten ters kvint

C moll C Eb G

På hver tone i C-durskala bygge vi opp de følgende treklanger:

Akkord navn treklang intervaller

C C-E-G grunntone-stor ters-kvint

Dm D-F-A grunntone-liten ters-kvint

Em E-G-H grunntone-liten ters-kvint

F F-A-C grunntone-stor ters-kvint

G G-H-D grunntone-stor ters-kvint

Am A-C-E grunntone-liten ters-kvint

Hm(b5) H-D-F grunntone-liten ters- forminsket kvint

post-116-1136533582_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det samme--'harmoniserer' fra medianten. Over Cm7 ville jeg forsåvidt spilt Ebmaj7+5 i de fleste tilfeller, men det kommer jo også an på kontekst.

gjør det jeg også, men sammen med 13 (a) som endel av melodisk moll. Altså, på tonikalske moll-akkorder. Jeg bruker det ikke over II. trinns m7 akkorder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jøsses, jeg føler meg så utenfor! Mine musikkteorikunnskaper er ikke akkurat på topp. Jeg kan lese noter, det er stort sett alt.

Kommer jeg til å forstå dette etter å ha gått ett år på musikklinja (videregående)?

Jeg har ikke gått noe på noe videregående med musikk, selv om jeg skulle ønske jeg hadde gjort det. Så jeg vil si ja, men at det krever mer innsats og at det kanskje blir vanskeligere - ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.