Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Arpeggios, trenger en liten innføring.


andesam

Anbefalte innlegg

Hei.

Er litt nysjerrig på arpeggios, vet sånn ca hva det er. Men er det bare forskjellige mønstre som man kan spille forskjellige steder på halsen, eller er det bestemte noter på gitaren? Hva skiller arpeggios fra skalaer? Vet i teorien men ikke i praksisk. Noen som vil forklare meg?

- Andreas :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Arpeggios er kort fortalt brutte akkorder eller akkordtoner. Spiller du en C dur akkord, er tonene i akkorden C-E-G. Spiller du en C dur arpeggio er tonene i arpeggioen C-E-G.

Arpeggios er veldig spennende, fint blir det om du spiller Maj7 arpeggios over durakkorder, for å gi et eksempel. (etter min mening, da..;))

Andre ting man kan gjøre er å spille erstatninger med arpeggios, men det er en annen sak.

håper dette hjalp litt:)

Edit: Når det gjelder de mønstergreiene, minner det veldig om skalaer, med bokser man kan flytte opp og ned. Når du har lært deg alle de forskjellige boksene, bør du prøve å "smelte" de sammen slik at du kan det i hodet..;)

http://www.wholenote.com/default.asp?iTarg...basics/arps.asp <-- fin side!:)

Endret av Jingles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bra forklart av jingles.

Trådstarter: dette går litt videre. Hold deg til det jingles sa.

Jeg bytter alltid ut en Cmaj7 med en em7 arpeggio. På denne måten får jeg 9er istedenfor grunntone.

Samme med moll. Cm7 > Ebmaj7.

Mange av dere, ihvertfall de som spiller jazz kjenner selvfølgelig til det.

Favoritt-tonene mine over de forskjellige akkordene er følgene:

m7 - 9'er

maj7 - maj7

dominant7 - b9

7#5b9#9 (alterert) - #5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interresante erstatninger, bach.

har aldri prøvd å spille b9 over dom7 akkorder. Pleier alltid å spille Maj7 over vanlige dur og maj7-akkorder!

Har pleid å erstatte på tersen jeg også litt, men ofte sliter jeg litt med å tenke "kjapt" nok på det:p er ganske ny på arpeggios, selv. Det sitter i hodet, men jeg må spille det mer for at jeg skal få det til å sitte skikkelig i praksis!

Endret av Jingles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interresante erstatninger, bach.

har aldri prøvd å spille b9 over dom7 akkorder. Pleier alltid å spille Maj7 over vanlige dur og maj7-akkorder!

Har pleid å erstatte på tersen jeg også litt, men ofte sliter jeg litt med å tenke "kjapt" nok på det:p er ganske ny på arpeggios, selv. Det sitter i hodet, men jeg må spille det mer for at jeg skal få det til å sitte skikkelig i praksis!

b9 over dominant i moll bør jo ikke være noe nytt. Den er jo innen skalaen. Regner med at du mener dominant i dur. Der vil b9 skape stor spenning. Er jo endel av alterert eller halv-hel skala. Dette med "ters-erstatninger" er jo vanesak. Ved å "tvinge" seg selv til å spille de vil øret etterhvert automatisk søke etter disse "pretty-tones", som det ofte kalles. Hør på chet baker sine soloer. Synes hans notevalg og frasering er utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Er litt nysjerrig på arpeggios, vet sånn ca hva det er. Men er det bare forskjellige mønstre som man kan spille forskjellige steder på halsen, eller er det bestemte noter på gitaren? Hva skiller arpeggios fra skalaer? Vet i teorien men ikke i praksisk. Noen som vil forklare meg?

- Andreas :)

I tillegg til det jingels og isbach skrev her som er ganske interessant, vil jeg også si at mann kan spille en arppeggio som intro til en sang eller som akkompanament, et eksempel kan være"NOTHING ELSE MATTERS" av Metallica, der de spiller tonene som tilhører akkordene, det hadde vært fint om du kunne lese litt om hvodan akkordene er danet for å få en bedre forståelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det jingels og isbach skrev her som er ganske interessant, vil jeg også si at mann kan spille en arppeggio som intro til en sang eller som akkompanament, et eksempel kan være"NOTHING ELSE MATTERS" av Metallica, der de spiller tonene som tilhører akkordene, det hadde vært fint om du kunne lese litt om hvodan akkordene er danet for å få en bedre forståelse.

Bra, poeng Issa. Det er mange sanger som er perfekte eksempler på dette. "here without you" med 3 doors down er også et eksempel på bruk av arpeggios til intro i sanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bra forklart av jingles.

Trådstarter: dette går litt videre. Hold deg til det jingles sa.

Jeg bytter alltid ut en Cmaj7 med en em7 arpeggio. På denne måten får jeg 9er istedenfor grunntone.

Samme med moll. Cm7 > Ebmaj7.

Mange av dere, ihvertfall de som spiller jazz kjenner selvfølgelig til det.

Favoritt-tonene mine over de forskjellige akkordene er følgene:

m7 - 9'er

maj7 - maj7

dominant7 - b9

7#5b9#9 (alterert) - #5

Jeg gjør det samme--'harmoniserer' fra medianten. Over Cm7 ville jeg forsåvidt spilt Ebmaj7+5 i de fleste tilfeller, men det kommer jo også an på kontekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøsses, jeg føler meg så utenfor! Mine musikkteorikunnskaper er ikke akkurat på topp. Jeg kan lese noter, det er stort sett alt.

Kommer jeg til å forstå dette etter å ha gått ett år på musikklinja (videregående)?

nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøsses, jeg føler meg så utenfor! Mine musikkteorikunnskaper er ikke akkurat på topp. Jeg kan lese noter, det er stort sett alt.

Kommer jeg til å forstå dette etter å ha gått ett år på musikklinja (videregående)?

Hvis du har en ivrig instrumentallærer, så kanskje. Utfra pensum, nei.

Du kan lære deg å spille trekkspill, da får/må du lære deg mye av denne typen harmonisering, da bassregisteret kun har:

- Enkle toner

- Dur

- Moll

- Dur7

- Dim

For å spille f.eks Cmaj7 må du kombinere en enkel tone med en annen akkord C + Em. For meg blir det litt omvendt av hvordan man kan tenke på gitar, men det er tuftet på samme grunnlag - og kan du det har du kommet et stykke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse kunnskapene er jo egentlig ikke så vanskelig når man først har skjønt det. Det vanskelige er, for meg hvertfall som ikke er like stødig som mange andre her på teori, å bruke dette i praksis. Må som regel sitte og tenke en del sekunder av og til før jeg klarer å summe meg til hva som er tersen, og hvilken arpeggio jeg vil bruke. Menmen.. øvelse gjør mester. tenkte forresten at jeg skulle begynne med en ny greie i morra tidlig. Å stå opp en time før vanlig for å øve gitar. Får jo se i morra hvordan det går..:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.