Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Låtskriving


Holyman

Anbefalte innlegg

Når dere (hvis dere) skriver låter, hvordan bynner dere? Syns dere det hjelper hvis dere vet hvordan melodien skal være. Hva skriver dere låter om? Hva/hvem inspirerer dere(band, ting som opptar deg, wahtever ect.?)

Er svært nybegynner på dette området og vil gjerne høre folks meninger og idéer :)

Kult hvis dere har noen gode tips å komme med!

Selv er musikken jeg prøver å lage veldig tidlig Guns n' roses-stil (á la - It's so easy) Appetite for a destruction er en svært innspirerende plate for meg, men også noe av det senere Guns laga og ikke minst band som velvet revolver, noe metallica, noe led zeppelin o.l.

Takker for alle svar og meninger B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan jeg lager sanger varierer fra sang til sang. Noen ganger bare leker jeg meg med gitaren, til jeg detter over et riff eller en progresjon som jeg kan bruke i/lage en sang av. Det er på denne måten jeg lager sangene der musikken skapes først, og deretter teksten.

De sangene jeg lager der jeg skaper vokalen først, pleier å skape seg selv i bilen. Når en kjører ser en jo endel rart, en sitter for det meste alene og kan betrakte det meste. Da pleier jeg bare å bryte ut i spontan sang om alt og ingenting av det jeg ser, eller det jeg har i hodet/på hjertet, om det så er sinne eller glede, og etter noen minutter med synging pleier det å komme noen vers og et refreng av det.

Dessuten skriver jeg aller best når jeg ligger i senga før jeg sovner.

Bruk følelsene du har og kanaliser dem på et ark. Ja, det er vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder å ha opplevd noe grønnjævlig innen kjærlighet før man virkelig får skrevet noe. Sånn er det i hvertfall hos meg. Få ned følelsene og inntrykk på arket.

Dette varierer jo selvsagt fra person. Jeg har et noe dystert sinn, og dette kommer da i uttrykk i tekstene.

Veldig mye enklere å skrive en kjærlighetssang, da man kan få uttrykk for noe man har opplevd selv, gjennom følelser osv, synes jeg.

Da jeg skrev min første sang var det så trykkende at jeg rett og slett følte at jeg bare måtte skrive en sang, for å få det ut av systemet. Da bare rant det med linjer ut på arket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.