Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva slags strenger skal jeg ha?


Bjarte

Anbefalte innlegg

I gitarbutikken så jeg en hel vegg med forskjellige strenger. Jeg har noe standard på gitaren min, men til hva slags bruk er alt det andre til? Jeg bruker .10. Merker jeg noe om jeg skifter til noe tykkere/andre strenger? Jeg spiller noe rock, punk, solostykker osv.. Ikke metall. Hva slags strenger skal jeg ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis du går i en matvarebutikk så ser du sikkert at det finnes 100 forskjellige poser med sauser også.. dette for og gi kunden et utvalg av forskjellige sauser etter behov..

Jeg bruker altifra d'addario (for de er billige).. og ernie ball osv.. mange bruker ghs (fått for meg mange metal hoder som bruker ghs) .. Ellers har du jo f.eks elixir, som koster skjorta men som "skal" være mye mer slitesterke osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange vil nok si at det spiller liten rolle hvilket merke du velger, mens andre sier det helt motsatte. Det viktigste er at du i utgangspunktet holder deg til samme tykkelse som før (med mindre du vil bytte tykkelse, altså), det gjelder spesielt om du har gitar med vib-system (da det fort blir ustemt av annen strengetykkelse/annet spenn). Dessuten er det forskjell (dog nokså små) på spennet de forskjellige strengemerket påfører gitaren din, selv om det er samme tykkelse og strengetype det er snakk om. Spesielt følsomt for dette er, som nevnt, gitarer med vib. Det kan nok være lurt å holde seg til et merke når man først har funnet et man trives med, med mindre man synes det er greit å justere ditt og datt (det vil si, om man er kompetent til det).

Selv trives jeg best med helt vanlige d'Addario 10-46. Har brukt en del Elixir før, men det er sabla irriterende med alt 'støvet' de etterlater seg og at de blir forbanna glatte om man er litt svett på fingrene. Jaja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

d'addario kan absolutt anbefales i forhold til pris ihvertfall, når du får de for 30kr settet..

Jeg bruker både d'addario og ernie ball... erniene kan oppfattes som litt stivere.. Men det er en smaksak.. prøv deg frem .. :)

Og når du først har funnet deg et merke og størrelse du er fornøyd med så bestiller du fra utlandet så får du 3 minst, for samme pris som 1 i norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Elixir Nanoweb. Deilige å spille på, låter bra, og varer veldig lenge (jeg skifter nå strenger annenhver/hver tredje uke ved hyppig øving, i motsetning til ukentlig, som med vanlige strenger).

Elixir? De må jeg se nærmere på.

Bytter du en gang i uka med vanlige strenger? :o

Jeg bytter annenhver måned :huh: (En gang i måneden noen ganger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

d'addario kan absolutt anbefales i forhold til pris ihvertfall, når du får de for 30kr settet..

Jeg bruker både d'addario og ernie ball... erniene kan oppfattes som litt stivere.. Men det er en smaksak.. prøv deg frem .. :)

Og når du først har funnet deg et merke og størrelse du er fornøyd med så bestiller du fra utlandet så får du 3 minst, for samme pris som 1 i norge.

Kan jeg bare få lov å spørre deg hvor du bestiller strenger fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.