Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

hvordan øver DU?


jsbach

Anbefalte innlegg

Jeg skal nå fremover gjøre følgende.

0,5 timer prima vista øving - øve notelesing på piano/gitar.

0,5 timer teknikkøving - øve skala/arpeggio med fokus på artikulasjon og dynamikk, f.eks ved å betone på alle upbeats, eller hvert fjerde slag.

[liten pause]

1 time dominant7th workout - følger boka med samme tittel med øvelser av Jamey Aebersold

[liten pause]

0,5 time improvisasjon - over en standard jeg jobber med (f.eks ladybird)

0,5 time improvisasjon - over en annen utvalgt standard (f.eks autumn leaves)

Totalt ca 3 timer.

Eventuellt kan siste halvtimen byttes ut med transkribering av soloer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

0,5 timer: Øve på et klassisk stykke

0,5 timer: Øve på en solo på elektrisk gitar

1 timer: Ren teknikk trening med metronom

15 min: Pugge gitarhalsen

15 min: Pugge skalaer

15 min:trene på spesiele ting, litt sån show off ting...

15 min: Spille for gøy, alt mulig

15 min: improvisasjon

Ca.3 timer hver dag...

Har gjort dette i ca. 1 år nå, og gjett om man blir bedre!

Men desverre blir man aldri god nok! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først litt oppvarming, i forskjellige øvelser, og skalaer. Så bruker jeg en stund på å lære meg en ny skala (eller en jeg kan fra før) over hele halsen, og improviserer resten av dagen, i den skalaen.

Og da går det i forskjellige teknikker mens jeg improviserer. Teori leser jeg av og til på senga :D

Endret av schpangen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner meg noe som er vanskelig, også jobber jeg med det til jeg kan det. I tillegg blar jeg en del i en skalabok jeg har for å opplyst meg litt på den fronten og.

Det jeg virkelig trenger å terpe nå er gitarhalsen. Jeg kan se noter foran meg veldig klart etter lang erfaring med noter i korps og litt på piano. Så for å få endene til å møtes (hva jeg kan av skalateori og gitarhalsen) må jeg nesten se å lære den inn og ut.

For øyeblikket er bass/gitar/synth unison/harmonigreia fra Dream Theater's Metropolis (starter ved 7:22) under lupen. Har lært hele, og klarer og spille den, må bare få den tight nok da jeg skal spille den på revy sammen med en bassist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen fast plan, men det går gjerne i dette:

Solostykker for klassisk gitar, de siste jeg har jobbet med Desvairada, Cavatina og Preludio Em E Menor (Baden Powell)

'Klang', dvs. terpe på å få tonene til å klinge rikt og rent, både i akkord og som enkelttoner.

Apoyando-anslag (fingerspill). Øver mest på å greie strengeskift med denne teknikken.

Fritt anslag (fingespill), dette får jeg øvd veldig mye på i stykkene, men jeg øver endel på å bruke det i improvisasjon, og bli komfortabel med det.

Alternerende plektring. Forskjellige øvelser, ofte funnet på underveis utfra svakheter jeg oppdager gjennom 'noodling', men ellers liker jeg Tumeni Notes (Steve Morse) som øvelse i dette. Alt-plektring av 4/5/6-strengs-arpeggioer er også en favoritt.

Sweeping. Ikke så mye av dette, men øver på vanlige arpeggioer, og spesifikke ting som jeg synes er vanskelig.

Impro uten komp. Bare forestille seg noen akkorder i hodet og forsøke å få frem akkordprogresjonene i impro'en.

Impro over backing.

Kontinuerlig impro. Dette er en kombinasjon av teknikk- og melodikk-trening, som går ut på å finne et tempo jeg kan spille hurtig og rent lenge, men ikke uten konsentrasjon og fokus, og så improvisere melodier, gjerne klassiskinspirerte, uten å ta pauser i hele tatt. Det blir således en 'evig' strøm av 16-deler.

Arrangering. Går mye i standardlåter.

Trene ørene. Gjør dette mye når jeg lytter vanlig, men plukker også endel låter med 'lytte-spole-lytte mer'-metoden.

Endret av windofpain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn en rå sang på play listen, godt med volum på både anlegg og forsteker.

Fram med telecasteren og spelle som et reint h******

Ellers er jeg fan av å spille kassegitar og synge til.

Bruker mye tid på å skrive låter.

Jeg bruker ikke mye tid på å øve på andres sanger, jeg skal da bli kjent pga mine egne låter! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.