Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarforsterker for øving hjemme...


Kjetil

Anbefalte innlegg

Hei.

Dette er min første post, så dere må være litt tålmodige med meg... :( Jeg har spillt gitar i et par år nå. Tidligere har jeg hatt en gammel kassegitar som jeg har brukt. Den har forsåvidt holdt til mitt bruk. Fin å sitte å kose seg med. Men jeg har lenge hatt lyst på ny gitar, og for noen dager siden slo jeg til. Var innom en musikkforetning i Fredrikstad, og ble forelsket ved første blikk. (Fender Stratocaster Highway - Sunburst) Sikkert ikke edleste sort Fender, men den fikk meg i alle fall i kne... Men over til saken; Jeg skulle så gjerne hatt en forsterker. Det er et hav av forsterkere, og valget er vanskelig. Jeg kunne tenke meg en forsterker som ikke er så stor, den bør ha bra lyd, og den bør ikke være alt for dyr i disse juletider. Hehe, ikke noen enkel oppgave, men jeg kunne trenge noen råd fra erfarne gitarister.

Bruksområdet mitt er stort sett å sitte hjemme å kose meg. Jeg har sett på noen billige Fender-forsterkere, men jeg er litt usikker på lyd og kvalitet. Jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal se etter.

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg en TECH 21 "Trademark 30". Meget fornøyd. Jeg bruker også en TECH 21 "Trademark etellerannastørre" på musikkskolen, og den er veldig god.

Selv har jeg knapt spilt på marshall-forsterkere, men i butikkene har de alltid frarådet meg å kjøpe marshall til hjemmebruk. Til hjemmebruk var det TECH 21 og Roland de anbefalte, mens til øvingslokaler og innspilling/Konsert, så var det marshall.

Den jeg har her hjemme, kostet ca 2000 kr.

Endret av schpangen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg en VOX AD30VT. Den slår etter mine ører Roland Cube 30 og tilsvarende Line6 Spider amper langt ned i støvlene.

Selv bruker jeg for tiden nettopp denne ampen sammen min Fender Highway 1 Strat.

Ampen klarer alt fra ren og fin clean til versting metal-vreng. Nok av effekter er også innebygd, så det er en gøyal amp å lejke seg med.

Ta deg en tur inom Georgi D., og test VOX'en, så kan du høre selv :)

Endret av Jon Henrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peavey Classic 30 vil jeg sterkt anbefale deg. Har netopp skaffet meg en sånn, og den låter kvalitet hele veien. Du har både clean-kanal og overdrive. Det var gitarlæreren min som anbefalte meg denne, og jeg undervurderer ikke han !

Originalfargen, mest gjenkjennelige, er gul, men jeg liker egentlig svartfargen best.

000000896j00.jpgProd_6124.jpg

Her i Norge koster forsterkeren 7000,-, men i Sveige kan du få den for 4000,- noe som en jævvla bra pris ! Bare spør om du trenger mer info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for råd og vink. Jeg endte opp med en Fender Frontman 25R. Jeg tok de små Roland-forsterkerne i øyesyn. Nydelige små saker, med flere fine effekter, men jeg synes lyden ble for "spiss". Sikkert ikke noe voldsom kvalitet på den jeg kjøpte, men jeg likte lyden. Føler at den har mere klassisk "Fender-lyd" Men dette kan selvfølgelig bare være noe jeg tror i min lille verden... :) Men nå er det uansett utrolig morro å spille gitar, noe jeg merker på håndledd og fingre. Takk for hjelpen enda en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Er helt ny her i forumet.

Først: Gratulerer med ny Fender Kjetil. Tror nok det er en bra forsterker til hjemmebruk.

Til andre som er på leting etter liten øvningsforsterker, kan jeg anbefale Vox AD30VT`n jeg også. Det er en forsterker som fungerer meget bra, har bra lyd, og hvor man kan spille høyt innemellom når en skulle få lyst til det. Selv har jeg en AD100VT til stuebruk, men den er kanskje i største laget. Den er ikke morsom å bære på for å si det slik. Lyden derimot er perfekt.

Et annet alternativ er Rolands Cub serie, og ikke minst den Fenderen du har kjøpt Kjetil.

Så et spørsmål. Noen som har prøvd Kustom 12 rørampen?

Og til Bjarte: 4000 i Sverige for Classic 30 hørtes veldig billig ut. Hvor???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til Bjarte: 4000 i Sverige for Classic 30 hørtes veldig billig ut. Hvor???

Vet ikke, gitarlæreren min kjøpte den for meg. Han er svensk selv. Kan godt spørre han, på første gitartime etter jul. Skal jeg sende deg svar på PM eller?

Rolands Cube'r (hvertfall 30, som jeg også har), har en veldig skarp og uklar lyd. Jeg anbefaler den kun til nybegynnere som ønsker å prøve el-gitar. Men jeg har brukt denne forsterkeren i to år, og det har gått forsåvidt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vet ikke, gitarlæreren min kjøpte den for meg. Han er svensk selv. Kan godt spørre han, på første gitartime etter jul. Skal jeg sende deg svar på PM eller?

Rolands Cube'r (hvertfall 30, som jeg også har), har en veldig skarp og uklar lyd. Jeg anbefaler den kun til nybegynnere som ønsker å prøve el-gitar. Men jeg har brukt denne forsterkeren i to år, og det har gått forsåvidt bra.

PM hadde vært fint. På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.