Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Steve Vai's EVO


Goggen

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke helt om jeg vil backe deg opp heller .. egentlig ..

For JEG er derimot ikke enig i at Vai "som regel spiller fort og teknisk" . At det kanskje er en annen diskusjon er så , men jeg er likevel motstander .

Jeg er JÆVLI enig i det Gibson_Sg sa, med at teknisk ikke er kjapt nødvendigvis .. Å spille kun kjapt er noe av teknikken som er lettestraskest å lære seg ... Det er mer en tålmodighets prøve ...

Jeg er heller ikke helt med på det at en gitar kan være lagd for å spille fort på . Dette med "rask" hals er noe av det skralleste jeg hører , og jeg liker ikke begrepet noe særlig , det er jo mer en greie med smak og vane ....

24 bånd er mer et lite ekstra for å få større omfang , men på ingen måte nødvendig , for som regel låter ikke den e´en så fint uansett ..

Floyden derimot er vel kanskje det som forbinder seg mest med vai på denne gitaren . Vai har mange triks og sånnt med floyd (gaanske mange som folk som regel ikke hører blir gjort med en vibarm) , det jeg mener at det er ikke alltid bare "go-crazy-med-wang-bar"-greia som er "å bruke vibarm" men alle de små finessene Vai gjør , som du egentlig først legger merke til når du SER han spille ....

Angående begrepet shred er jeg enig , og jeg hater det . Jeg haaater shred , jeg forbinder det bare med å spille fort over et dårlig komp i 4-6 minutter ... Og jeg syntes det er en skam at folk som Satriani , Vai og Johnson blir lagt i den "kategorien" . Der hører drittmennesker som Michael Angelo til ...

Dette ble en lang post , sorry , men det krevdes ;) hehehe ..

Nilsefix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Dette ballet på seg fort...

Er faktisk litt uenig med Nilsefix om de er fine eller ikke. Jeg synes de er tøffe, men ikke noen smykker av gitarer.

Har eid et par og har en nå, så jeg er litt subjektiv på dette området. Har faktisk hatt en Jem10th også, det var den jeg fikk signert av Vai. Men når jeg ikke brukte den hadde jeg hverken råd eller samvittighet til å la den ligge i kofferten under senga... Meget bra gitar! Det er skal sies, men den andre var mer 'meg'... :?

Ikke helt enig med tolkningen av 'shred', masse toner på kort tid, men ikke nødvendigvis teknisk. Heller ikke bestemt periode, finnes mange jazzbopere som også kan kalles shred.

Jem gitarerene er veldig fine til den slags bruk, men duger veldig bra til ting med renlyd også. Låter ikke strat eller tele, men Jem.

Nilsefix sier det finnes mange flere som spiller bedre og har bedre lyd. Der er jeg ikke enig. Det finnes gitarer som ubetinget kan sies låter dårlig (tenker på drivved gitarer og 'plastkopier') Jem er ikke en av dem. Smak og behag er individuelt, men bra og dårlig er til en viss grense objektivt.

Ukritisk til det estetiske har Vai aldri vært, det ser du på galleriet. Stor forskjell på modellene fra '87 til i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sjønner nok hva du mener og jeg forstår hva du legger i utrykket "shredding"... specielt etter å ha hørt på dette en times tid nå - synes forøvrig at det er kjempebra musikk.

Men, poenget vi kom med var at det er etter min mening feil å kalle dette teknisk av den enkle grunn at man da forbinder man det med teknisk-vanskelig, og det er ikke riktig. Mye av det er jo faktisk enkelt. OK det går hurtig, og det tar sikkert lang lang tid å få til det bra, men ordet teknisk går mye dypere.

Et stykke klassisk kan være vel så krevende spille teknisk set, hvis ikke mere, når man tenker på de rørelser og bevegelser, for ikke å snakke om følelser, som må til.

At "shredding" er en teknisk spille form kan vel heller kansje komme av at det er mye teknologi med i bilde her for å skape de lydeffecter som skal til. Men da burde man vel heller bruke utrykket teknologisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske enig der, Vai og Satriani shredder ikkje!! Ja de kan spille fort, utrolig fort, men de kan også spille seint for å si det sånn. Sangene til Vai og Satriani e ikkje en lang gitarrunk, men det e kjappe elementer der det e hensiktsmessig synes eg. (hør feks på Satriani sine sanger, Starry night, Cryin, og Always with me, with you. Sier ikkje at det ikkje e noen raske elementer i sangene. Men de bygger opp stemninger og e rett og slett herlig etter min smak) E og enig med Angelo, låter ikkje som musikk i mine ører, selv om det kan være tøft å se på når utrolig tekniske gitarister spiller av og til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, ikke?

Jeg er enig i at halsens form har noe å si for en gitars spillbarhet. Jeg spiller med tommelen bak halsen, for å få riktig håndstilling bør halsen være av slik form at det ikke er ubehagelig å la den ligge på baksiden. Mange gamle Strat-halser er bedre å spille på med tommelen over.

Selv om dette har med vane å gjøre, så mener jeg det er et fullt brukbart utsagn som forteller mye om hvordan halsen er. Uansett om det er fullt ut mulig å spille like fort på de fleste gitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et viktig poeng er at Jem har overlevd i over 15 år som uendret signaturmodell. Ikke mange andre som kan vise til det. ;) Tom Delonge, Eddie Van Halen, Keither'n, Frank Gambale, Bettencourt, Pat Metheny, Angelo... Mange som bytter ofte. (Selv om det er forskjelige grunner...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde dette spørsmålet oppe for noen uker siden, etter at jeg begynte å spille igjen (tommelen bak eller over) og det var delte meninger om dette. Nå har jeg skaffet meg en lærer som også sier at dette kommer av hva men spiller. Noen ganger er det lurt å ha'n over and ganger bak, så nå kommer det helt på hva jeg spiller og hva som føles best. Tenker egentlig ikke på det lenger.

Nå er ikke jeg noen rå gitarist, og kommer heller aldrig til å bli det, men når jeg spiller kjapt så legger tommelen seg mer eller mindre bak helt naturlig og har egentlig veldig liten kontakt med halsen. Men jeg skjønner fremdeles ikke hva dette har å gjøre med om en hals er rask eller... "treg"... kommer vel ikke til å skjønne det for jeg kommer over en som er for treg... og det skal nok mye till før det skjer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herregud..nå baller det se på her.. ;-)

Jeg mente ikke det at fort = teknisk. Det kan være teknisk uten å være fort, selvfølgelig..

Det som er den generelle oppfattelsen av shredding, er generelt relativt teknisk. Selvom du kanskje ikke liker sangene til Michael Angelo, så kan du uansett ikke hevde at det er meste er enkelt! Shredding krever som regel en god del øving og kjennskap til musikkteori.

Så til "rask hals". Majoriteten av gitarister vil si at det er enklere å spille fort over HELE halsen når du har en hals som litt bredere, tynnere, og har en annen profil. Hvordan halsfestet er, er også vesentlig, ettersom f.eks. en Ibanez all-access type vil gi bedre tilgang til de øverste båndene i motsetning til en standard Fender bolt-on.

Ja..og Vai.. Jeg er fullt klar over at han ikke BARE spiller fort, og at han spilelr med feeling! Men allikevel... se foreksempel på "Tender Surrender"..den er rolig, men i midten så tar han jo av! Av de Vai sangene jeg har hørt, så har ihvertfall 50% av dem partier med shredtendenser!

Jo..og hvis noen leste artikkelen om G3'03 i Guitar World, så skriver til og med bladet at Vai, Satriani og Malmsteen kanskje er selve symbolene på 80-talls shred. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er den generelle oppfattelsen av shredding' date=' er generelt relativt teknisk. Selvom du kanskje ikke liker sangene til Michael Angelo, så kan du uansett ikke hevde at det er meste er enkelt! Shredding krever som regel en god del øving og kjennskap til musikkteori.[/quote']

Bytt ut 'som regel' med 'ofte', så er jeg enig. :D

Så til "rask hals". Majoriteten av gitarister vil si at det er enklere å spille fort over HELE halsen når du har en hals som litt bredere' date=' tynnere, og har en annen profil.[/quote']

Jo, kan si meg enig... Litt enig...

Hvordan halsfestet er' date=' er også vesentlig, ettersom f.eks. en Ibanez all-access type vil gi bedre tilgang til de øverste båndene i motsetning til en standard Fender bolt-on.[/quote']

Mange shredere spiller likevel på Strat. Og når det innebærer halsfestet og cutaway... Blir det ikke da en hurtig gitar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe ;)

The Euphor!?!??! SOLGTE DU EN JEM 10TH OG KJØPTE DEN DU HADDE NÅ ISTEDEN?? HAR DU BLITT SKUTT I TESTIKLENE MED EN SPIKERPISTOL ??? haha

Neida ..

Men ,jo! Jizus!

Jeg tok meg selv i å utrope et ganske kraftig skrik her når jeg leste det . Fy skamme ... .mye måtte du gi , og hvor mye fikk du ..?

Ikke alle jemer er pene , men wh (den over her) , 10th , sbl , bsb , dbk er pene .. Ikke multicolor og alle de sjuke , de er stygge som bare faen . Men de litt nyere og stiligere er gitarporno..

Nilsefix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gamle Strat-halser er bedre å spille på med tommelen over.

Det er lettere for en med normal størrelse på hånden å legge tommelen over på en klassisk Strat-hals da denne kan være smalere (1.65") enn mer moderne gitarer (1.6875"). Faktisk spiller det en ganske stor forskjell.

Akkurat' date=' mitt poeng var at disse også brukes av såkalte shredere, dermed et spørsmål om hva som er 'raske' halser.

For øvrig ser jeg ikke hva 15 år som signaturmodell fra Ibanez har å si oppi dette.

Det sier noe om hvordan gitaren blir mottatt av gitarspillende rundt om. Hvis bare Vai tilhengere hadde kjøpt gitaren hadde den neppe overlevd så lenge. Hadde det vært en dårlig gitar, ville det vært en døgnflue.

Steve Lukather har sin Valley Arts robot-gitar som er en klassiker' date=' og den Ernie Ball har kopiert halsen på. Michael Landau har coma-gitaren sin (en rød Tyler). Satriani har stort sett holdt seg til samme modell siden Ibanez lagde den.[/quote']

De jeg nevnte var eksempler på gitarister som ikke har holdt seg til det samme. Og da kan man lure på hvorfor de bytter merker. Er det fordi det merket de er hos ikke er kapable til å gjøre de forandringene som skal til? Er det gitarene som ikke holder mål, eller andre omstendigheter (slik som hos EVH)? Tross alt betyr det mye for et selskap å ha slike gitarister i stallen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.