Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

spesifisert ønske


luz

Anbefalte innlegg

Hei! Fett forum!

Har lest litt rundt her nå i disse morgentimer og prøvd å ta til meg litt informasjon, samt lest rundt på diverse distributører og sjekka priser, men med meg bak rattet sier jeg bare 'hei tunnelvegg'!

Jeg har stående en 5 måneder gammel bærbar maskin, dog altfor lite ram. Dette må fikses antar jeg.

Jeg har også en 25 år gammel akustisk gitar med nydelig klang, og min egen vokal. Og dette vil jeg spille inn. Jeg er ikke ute etter noe avansert hjemmestudio, men satt opp etter bruk av akustisk gitar og vokal.

Budsjettet i første omgang regner jeg med å sette rundt 2-3000 kroner. Så får jeg heller bruke mer senere om det faktisk slår an hos meg selv. Sjekka litt rundt og så på MXL-mikrofoner(anbefalt av themuthin) og fant flere til +- 600 kroner. Så også på nettsider fra USA, så godt mulig jeg kan bestille derfra.

Men til dette enkle oppsettet, hva burde jeg skaffe? Trenger jeg én eller to mikrofoner? Må jeg ha monitorer? Burde jeg kjøpe et eksternt lydkort? Må jeg ha en mixer? popfilter, stativer etc...

Det virker som dere har god erfaring og mye peil, så jeg håper dere kan hjelpe meg med å finne det jeg trenger innenfor 2-3000 kroner. Gjerne fler alternativer om dere gidder. På forhånd takk! :)

Med vennlig hilsen

Luz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.music123.com/Shure-KSM27-i14772.music

http://www.music123.com/M-Audio-Mobile-Pre-USB-i100844.music

Spandér på deg denne komboen her, som nok er innenfor din rekkevidde så vil du få ufattelig mye for pengene. Bestill gjennom Music123, den Shure KSM27-mikken får du ikke billigere, og den er ufattelig god.

M-audio preampe gir deg fantom-mating som trengs for å bruke mikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Luz - skal prøve om jeg kan give et bud på dine mangler.

Kan lige fortælle hvad jeg selv bruger på min bærbare pc -

som er en 1,3 Ghz prosessor 512 mb ram, samt et Creative Blaster Audigy2 zs

lydkort, som sidder i PCMCIA-porten, Jeg ved ikke om der findes andre lydkort

der kører fuld duplex, og det skal det kunne.(koster p.t. i DKK ca 800,-)

På den kører jeg noget indspilnings software der hedder cubase SE 3, som jeg

dog ikke kan anbefale, da det er temmelig nørdet at sætte sig ind i.

(der findes dog andre alternativer, også freeware, som andre her på sitet

sikkert ved mere om)

Ang. mikrofoner er jeg lidt på bar bund og ved ikke hvad en MXL mikrofon er.

Men mener helt bestemt du kan få en god sangmikrofon i det prisleje du taler om.

Med hensyn til mikrofon til Gitaren er det 3 muligheder:

1. indbyg en akustisk mikrofon i den bagerste strapholder, (det kræver selvfølgelig

en tur til gitarbutikken hvor de kan inbygge den, og er sikkert ikke billig)

2. en akustisk knapmikrofon som sidder ved lydhullet.

3. en mikrofon på stativ som peger mod lydhullet (forholdsvis følsom i en inspilnings-

situation mht. skramlen med gitaren)

Og jow..du skal også have en mixer mindst 4 kanaler, (kan fås rimelig billig)

der kører du så din gitar og sangmikrofon ind stereo/mono og videre ind i LINE-IN

på lydkortet og LINE/PHONE ud fra lydkortet ind i en forstærker - der bruger jeg selv

min helt almendelige HI-FI forstærker, man skal bare huske og slå højtalerene fra

når der skal indspilles, og på med høretelefoner. Så har jeg hvis husket det hele,

håber det kan hjælpe dig lidt på vej. ;)

Endret av dp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for to gode svar så langt!

Må se nærmere lønning i januar hva det blir til. Greit å finne ut litt om dette på forhånd. Må også se hva som skjer til jul.

Den mikrofonen i første posten, blir nok kanskje i litt for høy prisklasse. Man finner vel fine mikrofoner til rundt tusenlappen?

Ser for meg da at jeg kan f.eks bruke den boksen i første post kobla til den bærbare, og en mikrofon til innspilling. Har headsett, så kan bruke det.

Må nok bruke en del av budsjettet til RAM, da jeg kun har 256mb på den pcen jeg har nå. Også skaffer jeg noe enkel freeware inntil videre til jeg får dreisen.

Bør jeg kjøpe to mikrofoner, slik at jeg kan spille inn gitar og vokal samtidig, eller bør jeg ta dette hver for seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mikrofon skal være greit, med mindre du vil spille inn "live".

Hvis du først kjøper to mikrofoner så kan dette være en fordel selv om du ikke spiller og synger samtidig. Da kan du sette mikrofonene i to forskjellige posisjoner. Du vil da få to spor som er litt forskjellig (f.eks mer bass i de ene) og kan skru "eq" ved å skru på nivåene på sporene, evt. sette en liten delay på det ene sporet for å tjukke det opp og lignende. Er en stund siden jeg har tatt opp noe kassegitar, så noen andre kan sikkert forklare bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at mikrofoningangen er i mono. Hvis du skal indspille

gitar og sang samtidig SKAL du have en mixer.

Hvis du derimod har noget indspilningssoftware hvor man kan

indspille flere spor, kan du godt klare dig med 1 mik, og

indspille et spor af gangen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. Da får jeg heller skaffe en ekstra mic og en mixer litt senere i tilfelle.

Men har dere tips om mikrofoner som funker? Er vel membranmic jeg helst burde ha? Eller funker det fint med kondenser også? (om det er noe stor forskjell her da :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Husk at mikrofoningangen er i mono. Hvis du skal indspille

gitar og sang samtidig SKAL du have en mixer.

Hvis du derimod har noget indspilningssoftware hvor man kan

indspille flere spor, kan du godt klare dig med 1 mik, og

indspille et spor af gangen. :)

Alle innspillingsprogrammer kan jo spille inn flere spor... så skjønner ikke helt hva du er ute etter der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle innspillingsprogrammer kan jo spille inn flere spor... så skjønner ikke helt hva du er ute etter der.

Innspillingsprogrammene har gjerne støtte for det, men "multimedialydkort" har vanligvis ikke støtte for det.

Jeg ville absolutt investert i et eksternt lydkort, da et internt, uansett hvor bra det er vil plukke opp endel støy fra andre pckomponenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle innspillingsprogrammer kan jo spille inn flere spor... så skjønner ikke helt hva du er ute etter der.

Ja hvis det er multitrack software, det er ikke alt indspilnings-software der

er det, feks. SoundForge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innspillingsprogrammene har gjerne støtte for det, men "multimedialydkort" har vanligvis ikke støtte for det.

Jeg ville absolutt investert i et eksternt lydkort, da et internt, uansett hvor bra det er vil plukke opp endel støy fra andre pckomponenter.

Jaja, klart. man må jo ha lydkort med flere innganger. og slike "type creative SB live".lydkort som du nevner, har ofte bare en inngang, og dessuten har de dårlige konvertere. Jeg selger et studiolydkort som er et pci-kort med ekstern breakout-box, sjekk kjøp/salg-delen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, klart. man må jo ha lydkort med flere innganger. og slike "type creative SB live".lydkort som du nevner, har ofte bare en inngang, og dessuten har de dårlige konvertere. Jeg selger et studiolydkort som er et pci-kort med ekstern breakout-box, sjekk kjøp/salg-delen :D

Han skal ha det til bærbar pc da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.