Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tremolo-picking


Pappa

Anbefalte innlegg

Heisann, er det noen som har noen tips til åssen man skal sleppe å få så vondt i albuen når man bruker trem-picking? Jeg veit ikke åssen det blir på RG'en (den står på øvingslokalet, og øver mest hjemme nå..) men på kassegitaren min får jeg iallefall vondt etterhvert. Det begynner også å svi litt hvis jeg spiller akkorder som går over mange strenger, men ikke fullt så ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du rett og slett bruker for mye arm og for lite håndledd når du spiller. La heller underarmen hvile på gitaren, og utfør bevegelsen i håndleddet. Kan virke vrient i starten, men med tida sparer du deg for en del senebetennelse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tremolo-picking med håndleddet? :blink: Heh det er jo ikke mange millimetrene jeg drar armen opp og ned heller da, men jeg skal prøve å legge den på kroppen mens jeg spiller..

Er nettopp fordi du fikserer armen at du musklene blir vonde, fordi det ikke blir skikkelig blodsirkulasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Come again? Ikke bra å legge underarmen på gitarkroppen heller? Hva med å legge håndflata (den delen du bruker til palm mutes o.l.) rett bak stolen?

Jeg legger den vanligvis på de andre strengene, da demper man de strengene man ikke spiller på, og har også en stabil overflate som handa kan 'vippe' på. Jeg hviler også armen på gitarkroppen, da får handa mer frihet til å bevege seg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe har du en link til en video elelr no hvor dette blir demonstrert og / eller lært bort? Det er mulig dere er inne på noe, jeg pleier å få kjeft av Christian og hvis jeg prøver med på trommesettet fordi jeg bruker hele armen istedenfor håndleddet til å slå på hihat'en og riden.. :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe har du en link til en video elelr no hvor dette blir demonstrert og / eller lært bort?

Ikke som jeg kommer på. Har mange videoer der læreren understreker at man bør bruke håndleddet, men ingen der denne spillestilen vektlegges spesielt. Jeg kan godt gi deg noen tips på hvordan du kan lære deg å bruke denne metoden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jøss, tar imot tips jeg, og det er sikkert noen andre og som har nytte av det så..

Jeg hadde samme problem som deg. Brukte håndleddet til vanlig, men når det skulle gå fortere så brukte jeg albuen i stedet. Etter å ha erfart en god del smerter med denne spillemåten, og at alle de beste gitaristene brukte håndleddet, så bestemte jeg meg for å skifte stil. Det var vanskelig, tok lang tid, men det har helt klart forbedret gitarspillet mitt.

En ting jeg gjorde var å øve stående, med gitaren hengende lavere enn jeg vanligvis ville hatt den. Jeg valgte noen enkle skalaer, ting der venstrehanda går automatisk så jeg kan fokusere på høyrehanda. Jeg stilte meg foran speilet og fokuserte på å kun bruke håndleddet. Fortere og fortere, helt til jeg merket at albuen begynte å bevege seg. Da senket jeg tempoet og gikk inn for å bli så stødig som mulig med håndleddet før jeg satte opp farten. Holdt på slik i noen måneder, og for å sjekke hvordan plekterteknikken hadde utviklet seg så målte jeg hastigheten når jeg spilte skalaer. 14 noter i sekundet, noe som er temmelig kjapt.

Det er viktig å fokusere på håndleddet. Masse konsentrasjon. Albuen bør ligge rolig, håndleddet skal ta seg av plekterbevegelsene. Dette funket for meg, og nå er jeg veldig fornøyd med resultatet. Mulig du velger å gjøre det på en annen måte, men der har du ihvertfall noen tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal bruke håndledd eller underarm er det stor splid om. Petrucci f.eks. bruker underarmen, kommer ikke på noen i farta som bare bruker håndleddet.

En ting du kan legge merke til er hvordan du liker å holde plekteret over strengene. Så kan du sjekke ut Steve Morse og John Petrucci. De er på en måte ytterpunkter i hvordan armen ligger på gitaren. (Sikkert mange som er mer ekstreme, men det er ikke poenget.) Morse spiller på en gitar med minimal kurve på gitaren (der høyre arm ligger på kanten av gitaren), mens Petrucci har en ekstrem kurve på samme sted. Det kan være at din teknikk passer bedre for en annen type gitar. Bare en tankevekker. Ikke meningen at du skal begynne å se deg om etter ny gitar! Men prøv litt forskjellige gitarer og kjenn om du merker noen forskjell. Ingenting å tape på det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petrucci f.eks. bruker underarmen, kommer ikke på noen i farta som bare bruker håndleddet.
Petrucci bruker håndleddet, kan hende underarmen slipper til når det virkelig går unna, men det er nok ikke noe som skjer bevisst. Når det er snakk om folk som kun bruker håndleddet så kan jeg nevne John McLaughlin, Al DiMeola, Paul Gilbert, Shawn Lane, Eric Johnson, Yngwie Malmsteen, osv.

Ikke at det spiller noen rolle i denne tråden, tenkte bare jeg skulle gi noen eksempler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petrucci bruker håndleddet, kan hende underarmen slipper til når det virkelig går unna, men det er nok ikke noe som skjer bevisst. Når det er snakk om folk som kun bruker håndleddet så kan jeg nevne John McLaughlin, Al DiMeola, Paul Gilbert, Shawn Lane, Eric Johnson, Yngwie Malmsteen, osv.

Ikke at det spiller noen rolle i denne tråden, tenkte bare jeg skulle gi noen eksempler.

Tenkte på når det lukter svidd Dunlop ja. Petrucci bruker i alle fall underarmen i de små klippene jeg har sett av burning, også live de gangene jeg har vært tilskuer. Har vært store diskusjoner om dette temaet på andre gitarsteder på nett. Det ble liten enighet der, så det blir vel ingen større her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.