Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Heavy metal forsterker


Misfit

Anbefalte innlegg

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jcberg: Nå tar du latterlig feil. Det er greit nok at en kan bytte rørene med transistorer enkelte plasser, men ikke i hele kretsen. På denne måten greier f.eks Mesa å lage en vrengpedal med kun 2 rør. Kan forklare nærmere på pm om du vil.

JCM 800... ikke til metal ved mindre du vil spille høyt med en god pedal i front...

Sjekk ut Peavey XXX og 5150 (evt II, 6505) i tillegg til de som er nevnt.

Peavey er verdt å sjekke ja. Finner nok en 5150 topp til 10k og sikkert under. Der har du metal amp for de store gutta. Men da mangler du kabinett? Var det med i budsjettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen pris eller kunnskap om den (unntatt at det er fra Custom Audio Electronics eller hva det var, og hvor mye de står i med Engater er jeg ikke sikker på), så da er det fint lite jeg kan regne meg frem til. Vil da også tro at den preampen er et par hakk over RM4 rent lydkvalitetsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke prøvd RM4 og vet lite om den, men Egnater har jo laget preamper før (IH4 tror jeg den hette) som er i klasse med CAE 3+se, Soldano X88r, Bogner Fish etc. Tror ikke Randall vil ødelegge navnet hans med dårlig kvalitet...

Men uansett så er jo dette nokså off-topic siden de har ingenting å gjøre i denne prisklassen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^^^^Eh... var ikke det jeg sa eller mente...? Snakker om priser og hva du får for det du betaler. Da snakket jeg om den modellen, ikke rack generelt.

Nå har jeg ikke prøvd RM4 og vet lite om den, men Egnater har jo laget preamper før (IH4 tror jeg den hette) som er i klasse med CAE 3+se, Soldano X88r, Bogner Fish etc. Tror ikke Randall vil ødelegge navnet hans med dårlig kvalitet...

Men uansett så er jo dette nokså off-topic siden de har ingenting å gjøre i denne prisklassen..

Jepp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt utdjuping om mod- BS takk. Splawn, Egnater og Jose modda marhallar som galne til dei byrja å laga eigne ampar. Testa ein 2203. Til rock og kanskje snill heavy var det knall, men det var rett og slett ikkje nok vreng åleina i ampen til å framskaffa metal (utan at eg skal definera metal, med det var ikkje nok for meg) Med boost i front er det ei anna historie.

For ein yngre gitarist som ikkje har bestemt seg for sjanger vil eg ikkje sei at ein 1kanalsamp er det beste. Blir alltid masse cover, og då er 2+ kanalar veldig greit

Mente bare at modding ikke lenger er hva det var på 80 tallet og mye av det som ble hype'a dengang var vel strengt talt heller ikke mye å skrive hjem om. Det som var bra sitter i dag på amper fra Soldano og Egnater osv. og er tilgjengelig over disk så det er ikke noen grunn til å slakte stakkars JMP'er lenger. Mesteparten av mod hype'n hadde sitt utspring i at alle ville ha lyden fra den magiske Plexi'n til EVH og den har det vel vist seg i ettertid er så og si "bone stock" så det gjør jo det hele ekstra morsomt. Jeg er ihvertfall sjeleglad jeg ikke var amptech på 80 tallet å skulle prøve å holde liv i en haug med JMP'er som så ut som Bolognese innvendig. Det må ha vært det ultimate guitartech marerittet. Men det fantes jo flinke folk og vi har fått amper som SLO100 så noe godt kom det jo ut av det tiåret også.

Nå er jeg av den klare oppfatning at vreng er oppskrytt og at alle flerkanals amper låter dritt så jeg burde kanskje frastå fra å kommentere, men jeg kjeda meg på jobben og har hørt broder'n og Gnome snakke om denne sia så jeg tenkte at jeg skulle gjøre mitt for at ikke enda en stakkar skulle synke for evig ned i det endeløse vrenghelvete. Det er vel et trist faktum at altfor mange gitarister i dag overlater det desverre til ampen å generere "tone". Jo fortere en innser at "tone" genereres av fingra og at ampen i bunn og grunn ikke har så hælvetes mye å si jo fortere får en fokusen over på det som virkelig betyr noe. Hvis du ikke greier deg gjennom en vilken som helst gig å får bedre lyd med en 2203 og en Boss pedal (okej du skal få med en pedal for det lille ekstra kicket) og 10 pils enn med en vilken som helst flerkanals amp som har vært nevnt her så trenger du ikke ny amp med å gå hjem å jobbe litt med fingra. Jeg kan i farten strengt talt ikke komme på en eneste jævla gitarist som har no tone å skrive hjem om og som bruker en flerkanals amp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få god clean, rytmevreng og leadvreng ut av ei enkel innstilling på ampen, utan å bruka tre sekund av soloen på å trykka på pedalar og fikla med volumpottar, mikkveljarar, splitcoilbrytarar osv. er om ikkje umogleg, ei stor utfordring. Då kan du ikkje nekta på at det der enklare med eit enkelt trykk.

..og tone er eit meir subjektivt tema enn mødrene våre. DErsom du synest vreng er oppskrytt er kanskje ikkje dette tråden å utfolda seg i.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få god clean, rytmevreng og leadvreng ut av ei enkel innstilling på ampen, utan å bruka tre sekund av soloen på å trykka på pedalar og fikla med volumpottar, mikkveljarar, splitcoilbrytarar osv. er om ikkje umogleg, ei stor utfordring.

...

Det er faktisk ganske lett, trenger bare pittelitt øvelse, så går de som smurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på jakt etter en forsterker jeg kan få skikkelig vreng av, om dere kunne gi noen anbefalinger og tips basert på egen erfaring hadde det vært kjekt. Forsterkeren kan gjerne være på en ramme fra 0 til 10 0000 kroner.

Personlig er jeg ute etter en lyd ala pantera\soilwork, noe i mellom der :)

Jeg vil som andre her anbefale deg å kjøpe Peavey XX'en som selges her inne. Det er mye for pengene.

Når du kan kjøpe brukt så er det det smarteste, det verte som kan skje er at du må bytte rør, og det koster deg en maks en tusenlapp.

Det krangles mye om tull i denne tråden, alt kommer ned til smak og behag, noen liker Marshall, og noen like Engl osv. Men å kjøpe en Engl ny(?), som jeg har forstått det, til 9500 kr, er penger kastet ut av vinduet. Du har jo null forkunnskap om noen av ampen, virker det som, selv om mye står på harmony-central... og der har jo også Peaveyen gode kritikker.

Få mest ut av pengene dine, så slipper du kanskje å bytte ut om kort tid, for sjansen for at en topp som koster under 10000 n blir byttet ut etter kort tid er stor. En amp som f.eks Peaveyen vil du kunne selge for det samme du kjøper den for igjen, og da slipper du å sitte med sjegget i postkassen, Englen kan du kanskje få 5-6000 for brukt om du er heldig.

Jeg anbefaler deg enten Peaveyen eller at du bruker litt tid på å følge med bruktmarkedet en stund, for der kan det dukke opp masse gull til spottpris. Kjøper du Peaveyen har du også nok penger til over til at du kan kjøpe et 4x12" kabinett brukt i tillegg, de dukker opp til 3000+ til en hver tid på forskjellige bruktsider... altså Marshall kasser, som er en fin start.

Skal du ha noen amp anbefalinger av meg, så vil jeg anbefale deg f.eks Mesa Boogien på dritfetegitarer.com. jeg vil si det er det beste alterativet akkurat nå, men da må du kanskje vente litt med kabinett, noe som er verdt det.

Jeg har ikke så veldig teknisk peiling på amper, men har spilt gitar i 13-14 år, og har testet ut det meste som kan krype og gå av forsterkere, så ska du spille metal er Mesa Boogie verdt å sjekke ut. Noen her sier de er overpriset, men langt derifra, når man tenker på hva man får av Marshall for samme pris... Marshall er laber kvalitet, mens Mesa er topp kvalitet. Andre merker som kan sjekkes ut , men som er veldig vansklelige å finne brukt til en god pris er Diezel og Bogner. Soldano er heller ikke så verst, men lite for pengene.

Det ligger også en Marshall JCM800 ute til salg her et sted, til 10000 med kabinett, det vi jeg også si er en bedre deal enn en Engl til 9500. Jeg synes, altså min mening er at Engl er veldig oppskrytt. Men slike diskusjoner vil alltid ende i smak og behag, samme hva det er. Anbefaler deg å stikke til en forhandler og teste mest mulig, spør og få info om hva som ligner hva , og hvilke muligheter du har med forskjellige ting.

Hvis du f.eks da tester en billig smp spm har fet vreng, combo eller hva som helst, så kan sannsyneligvis noen forteller deg hva som ligner, og hva du bør se etter. Men for all del, ikke gå som en grønnskolling å spør om f.eks Engl om forhandler kan saffe deg det, for da er sjansen stor for at han lovpriser deg den for å selge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den XXX'en er jo ikke noe å lure på, den kan du nok få solgt til MER enn det han som selger den her selger den for. Hadde jeg hatt sju lapper på meg hadde jeg kjøpt den uhørt og heller solgt den til 10 lapper hvis jeg ikke likte lyden, for å si det sånn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den XXX'en er jo ikke noe å lure på, den kan du nok få solgt til MER enn det han som selger den her selger den for. Hadde jeg hatt sju lapper på meg hadde jeg kjøpt den uhørt og heller solgt den til 10 lapper hvis jeg ikke likte lyden, for å si det sånn ;)

Merkelig at han har prøvd å selge den siden 10. mai, og fremdeles ikke noe salg på gang :lol: Regner med han la den ut mer enn ett sted... men jo, gudd amp det. Ufattelig harry plate på fronten da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.