Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Heavy metal forsterker


Misfit

Anbefalte innlegg

Ikke tro på alt du hører om modding, 99% er bare BS.

Hvis du sliter med å få tone ut av en 2203 trenger du gitartimer ikke en pedal, he he he...................

Litt utdjuping om mod- BS takk. Splawn, Egnater og Jose modda marhallar som galne til dei byrja å laga eigne ampar. Testa ein 2203. Til rock og kanskje snill heavy var det knall, men det var rett og slett ikkje nok vreng åleina i ampen til å framskaffa metal (utan at eg skal definera metal, med det var ikkje nok for meg) Med boost i front er det ei anna historie.

For ein yngre gitarist som ikkje har bestemt seg for sjanger vil eg ikkje sei at ein 1kanalsamp er det beste. Blir alltid masse cover, og då er 2+ kanalar veldig greit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

HAHAHAH!!!!!

Rette forum å spøre i... Tror du får mer nytte av å kjøpe amp i tequila fylla enn å spøre her. MEN! Hjelp skal du få. Heldigvis vet jeg at det finnes noe mer enn Marshall som lager gitarforskere (fy skam :angry: )

Det feteste du får til metal for 10 000 her i Norge, og da nytt, er ENGL Fireball. Utrolig clean, syyyyk vreng og du har to kanaler slik at du kan sette et solonivå på den eller andre. Simpel amp som leverer.

Soilwork brukte Randall RM4 preampen. HELVETES bra greier, men her hjemme koster vel et fullt sånn rack mellom 25-30 000. Det er det ikke verdt.

Marshall kan du drite i. JCM800 er en kanal og du trenger både pedaler og Hotplate for å få kremen ut av den. Fin amp om du har penger å bruke og andre amper for clean og diverse. De nyere Marshall ampene som DSL og TSL er veldig overpriset for hva du får kontra ENGL.

Randall lager ekstremt gode amp(er) for en billig penge. RH100 får du for 3500 på Sound1 og er knallfeite til metal. Er jo også transistor, så de er til å stole på om du spiller live uten backup.

Det er så mye jeg kan anbefale om du ikke bryr deg om penger og pris. Boogie Rectifier som er overpriset langt oppi analen, samme med alt Peavey lager.

Alt i alt vil jeg da anbefale ENGL. De går til hyggelige priser i Norge, leverer helvetes grom lyd og er bygd som bunker og tanks i ett. Da er du også mindre avhengig av å studere litt mer om merker, priser, feedback, lese manualer osv for å gjøre kupp på bruktmarkedet. MYE fint å få der, men du må vite hva du skal ha og hvilken pris som er god. Det kan ta tid, og så sant du har penger og det finnes ENGL, så slipper du jo egentlig å stresse med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss jeg går for ENGL fireball må jeg vel investere litt penger i et kabinett jeg skal kjøre den igjennom, jeg kommer bare til å havne med noe som låter halvparten så bra som det burde. Det låter ikke så veldig lukrativt ut for meg.

Er det noen av comboene til ENGL som kanskje kunne vært noe å investert i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss jeg går for ENGL fireball må jeg vel investere litt penger i et kabinett jeg skal kjøre den igjennom, jeg kommer bare til å havne med noe som låter halvparten så bra som det burde. Det låter ikke så veldig lukrativt ut for meg.

Er det noen av comboene til ENGL som kanskje kunne vært noe å investert i?

ja, engl dritbra forsterkere til fine priser.

engl er vel noen av de eneste som klarer å lage hissige metal amper med varm og god cleanlyd, med andre ord, enn veldig allsidig forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mye jeg kan anbefale om du ikke bryr deg om penger og pris. Boogie Rectifier som er overpriset langt oppi analen, samme med alt Peavey lager.

Enig at nypris på peavey i Norge er ekstrem, men 7000 for XXXen til bluegrot er bra pris. De koster 17k her, groteskt mye for en amp som koster 1000$ i USA, men med norsk prisnivå blabla stæsj ting og saker som er gørrkjedelig å diskutere så er 7k fin pris.

Du kan alltids bruke et 1x12 eller 2x12 kabinett så lenge. 2x12 holder igrunn lenge og man får mye fint brukt til en pen penge.

Når jeg kjøpte min Fireball gikk jeg vel to-tre måneder uten kabinett <_<

Hehehe, kanonkjipt å ha gullfin amp og vite at du ikke kan spille på den :lol:

Men fra kjipt til alvor: jeg gav 2500 for et JCM 800 1960 kabinett (4x12", G12T-75 elementer), og det kan gi fryktelig mye lyd for lite penger.

http://www.musikkweb.no/musikkpraksis/ann/ads.php?aid=98116 - marshall 1922, 2x12", kurant kabinett. 2500 var kanskje ikke det billigste du får tak i, men det er jo da tross alt fra en forhandler, som gir gunstigere garanti/trygghetsfølelse ;)

Hvis du gidder å søke litt selv, finner du nok hva du er ute etter. Til nøds kan du gå for et behringer 4x12, de låter faktisk helt ok til de 2600 eller 2700kronene de koster, men byggekvaliteten er begrenset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at nypris på peavey i Norge er ekstrem, men 7000 for XXXen til bluegrot er bra pris.

Absolutt.

Har sett flere 1x12 Marshall cabs for 1000-1500, så å få et rimelig 2x12 kab til den prisen er nok ikke så vanskelig.

Nå spiller jeg jo faktisk fire amper på ett eneste 1x12 kabinett. Plass er morro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss jeg går for ENGL fireball må jeg vel investere litt penger i et kabinett jeg skal kjøre den igjennom, jeg kommer bare til å havne med noe som låter halvparten så bra som det burde. Det låter ikke så veldig lukrativt ut for meg.

Er det noen av comboene til ENGL som kanskje kunne vært noe å investert i?

screamercomboen er god, har den selv, fungerer greit til det meste. ville også seriøst vurdert bluegrot sin xxx, da det er temmelig mye amp for penga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lord Nelson: Kommer heller ikke unna mr. Mike Soldano... :)

RM4 er vel satt sammen av mr. Egnater.

DSL/TSL/900 har jo ikke ren rørkrets (kun info, ikke at det gjør noe, er jo en grunn for at de er blitt populære, er sikkert gode amper å starte med).

Om Peavey og Mesa er overpriset er noe helt annet (samme med Marshall). Markedskreftene styrer dette og når etterspørselen er stor og produksjonen er forholdsvis liten vil prisene gå opp, men disse produsentene er jo så store at de styrer markedet og mye av det som kommer ut (uavhengig av faktisk produksjon). Men sett i forhold til boutique amper så er de jo ikke så dyre...

Jonny: Du kom jo ikke med noe særlig nytt annet enn at forskerere er overpriset. Alt er jo nevnt tidligere (untatt mesa som kanskje ikke er like lett å finne i denne prisklassen).

1x12" kabinett er faktisk undervurdert, men er kanskje ikke helt det store til øvinger og live. Litt lett for å drukne i massen...

Deformed: Er forskjell på veiledende og faktisk pris, har sett at XXXen har gått litt ned i pris her og der. Dette gjelder også for statene...

På tide med litt søvn... Er god i formen ennå... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

screamercomboen er god, har den selv, fungerer greit til det meste. ville også seriøst vurdert bluegrot sin xxx, da det er temmelig mye amp for penga.

Jeg har lest en del reviews og snakka med folk som har ENGL selv, og det er helt klart at ENGL veien å gå. Akkurat nå har jeg snust litt på en ENGL Thunder til 8K, jeg vet ikke hvordan den er i forhold til Screamer?

Edit: Thunder var det så klart :P

Endret av Misfit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i dag var jeg i en musikksjappe å testa en engl powerball.. likte den mye bedre en tsl'n min.. har tenkte på å selge tsl'n å kjøpe en powerball eller kansje en fireball.. det je lurer på er om det er mye forskjell lydmessig i powerball og fireball??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.