Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Heavy metal forsterker


Misfit

Anbefalte innlegg

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jcberg: Nå tar du latterlig feil. Det er greit nok at en kan bytte rørene med transistorer enkelte plasser, men ikke i hele kretsen. På denne måten greier f.eks Mesa å lage en vrengpedal med kun 2 rør. Kan forklare nærmere på pm om du vil.

JCM 800... ikke til metal ved mindre du vil spille høyt med en god pedal i front...

Sjekk ut Peavey XXX og 5150 (evt II, 6505) i tillegg til de som er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jcberg: Nå tar du latterlig feil. Det er greit nok at en kan bytte rørene med transistorer enkelte plasser, men ikke i hele kretsen. På denne måten greier f.eks Mesa å lage en vrengpedal med kun 2 rør. Kan forklare nærmere på pm om du vil.

JCM 800... ikke til metal ved mindre du vil spille høyt med en god pedal i front...

Helt enig når det gjelder rør og transistorer. To vidt forskjellige ting. Ikke det at transistorere nødvendighvis låter dritt, men det låter ikke som rør. Det samme gjelder for likeretter rørlikeretter og transistor likeretter er to helt forskjellige ting.

JCM800 ikke til metal, WTF???? Det er vel strengt talt spilt mer metall på JCM800'er enn alle andre amper tilsammen, men greit nok. Kan hende du har en annen oppfatning av fet gitarlyd er enn det jeg har. ZW og Kerry King får ihvertfall grei nok lyd ut av en 2203 og jeg vil påstå at en brukt 2203 eller 2204 låter bedre i band setting enn alt annet du kan få til under 10000,- spenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

no er vel marshallen tik herr king modda til helvete og tilbake. For å få metaltone av ein 2203 må det pedal til

Ikke tro på alt du hører om modding, 99% er bare BS.

Hvis du sliter med å få tone ut av en 2203 trenger du gitartimer ikke en pedal, he he he...................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så får du ikke presset ut nok vreng av en JCM800 til enkelte typer metal. For det andre så kan en enkanals (2203) forsterker være en ulempe om en vil spille litt forskjellig. Jeg sier ikke at det er dårlige amper eller har sagt hva jeg definerer som fet gitarlyd, men jeg mener at de har sitt bruk, men i enkelte tilfeller så finnes det bedre alternativer. Har jo en sølv jubile selv så...

Angående modding: var veldig mye av det på 80'tallet (og starten på high-gain ampene), men er jo endel som tok vekk denne moddinga i etterkant (ettersom endel av denne moddingen ikke var helt vellykket). Vil tro det finnes masse av info om mods på jcm800 ute på nettet. Nå kjenner jeg ikke til Kings forsterker(e), ettersom jeg ikke noe særlig Slayer-fan.

Likeretter rør eller dioder. Det er jo enkelte som har prøvd å lage strømforsyninger med "zag" uten rør, men vet ikke om det har vært vellykket. Liker selv best en tight og ihjelfiltra ps.

Men dette blir vel kanskje litt offtopic igjen....

Endret av acron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en brukt jcm2000?? Jeg har en Marshall TSL100, perfekt metal sound.. Men må guffe litt opp for å få den deilige lyden!!! men låter jo veldig bra på lavt også...

En ENGL låter mer metall enn TSL kan jeg love deg ;) Strammere og bedre respons - hvertfall på nabovennlige lydnivå. På konsertnivå har du en lyd som river ballene av deg! :D

Ellers kan du høre med BlueGrot her på forumet om en XXX, han selger den vel for 7000. Den låter F-E-T-T, og 7000 for en amp som ny koster 17 000 er god handel.

Endret av Deformed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så får du ikke presset ut nok vreng av en JCM800 til enkelte typer metal. For det andre så kan en enkanals (2203) forsterker være en ulempe om en vil spille litt forskjellig.

Helt enig og metal er et nokså vidt begrep, men da bringer du også opp et evig dilemma. Er det bedre med en "billigere" og mer fleksibel forsterker med flere "dårligere" kanaler eller skal han hive alle spenna i en god lyd. For 10000 spenn får du en brukt 2203 (eller en JMP som du kan modded til 2203 på ca 2 min) og hvis du er heldig også en 4x12 kommer litt an på hvor bra deal han får. Personlig syntes jeg kanalswitching er oppskrytt. De færreste amper har mer enn 1 "god" kanal uansett og f.eks både ZW og han dude'n i Tool greier seg greit med 1 kanal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.