Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bedre gitarsolo skal en lete LENGE etter!


aiwass

Anbefalte innlegg

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Digger Holdsworth.

Kan tildels være enig i at han kanskje trenger litt tilvenning.

Personlig prøver jeg (understreker prøver) å rappe ideèr fra Holdsworth. Han har en helt egen greie når det gjelder solospilling, korder og komposisjon.

Vai forguder Holdsworth! Leste et intervju med han der han sa at en av hans største mål var å få Holdsworth inn i Favoured Nations katalogen.

Aiwass: Det er nok ikke mange jeg er så gjennomgående enig og på nett med her i gitarnorge.no som deg! Artig at du også i mine ører er en racer på gitar.

Må si som en av mine gitarkolleger en gang sa: Gitarsoloer som følger selvfølgelige mønstre og skalaer helet tiden kjeder ræva av meg.

Det er jo de innovative, kreative, sinnsykt musikalske og totalt uten grenser gitaristene som bringer faget/kunsten videre.

Sånn... Nå har jeg lettet trykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel..høres ut som jazz for meg. Hva er d da ? fusion ?

Jepp. Så klart, mange vil jo påstå at fusion er en underordnet sjanger av jazz, men poenget er at det Holdsworth driver med ikke har noe som helst til felles med jazz i den tradisjonelle forstand. Likevel er det alt for harmonisk komplekst til å kalles rock, så da faller det som mye annen liknende solo-orientert musikk i fusion-kategorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig ikke noen stor fan, men dette likte jeg. Vakkert spilt! Melodisk var det og.

Nå har denne karen spilt på flere ordentlige fusionskiver, og er å regne som en fusiongitarist. Men generelt sett, vil jeg sette et skarpt skille mellom det man kaller "fusiongitarister" og fusion i tradisjonell forstand. Er litt for mange shreddegitarister som sier at de spiller fusion, spør du meg. Forøvrig kan jeg ikke skjønne hvordan du kan hevde at det holdworth driver med ikke har noe som helst til felles med jazz?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig kan jeg ikke skjønne hvordan du kan hevde at det holdworth driver med ikke har noe som helst til felles med jazz?

Jazz i en tradisjonell forstand. 'Ordentlig' jazz er i stor grad basert på formprinsipper (ii-V-I, osv.) som praktisk talt ikke er å finne i Holdsworths musikk. Dessuten er fraseringen hans helt fjern fra be-bop- og swing-gitar--den eneste likheten jeg kan komme på er noen av skalaene han bruker, men som sagt fraserer han helt annerledes (store intervaller, subtile rytmiske underdelinger, samt svært dissonant notevalg). Det er forsåvidt også verdt å nevne at han har hentet mye inspirasjon fra Coltranes frasering, så de jazz-elementer som finnes i solospillet hans har mer med sax å gjøre enn jazzgitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.