Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ibanez RG550


HvitRavn

Anbefalte innlegg

Alderen på en gitar har lite å si. Jo eldre jo bedre etter min mening. Jo eldre gitaren er, jo mindre sjanse er det for at halsen plutselig skal finne på å vri seg..

Er det sånn med melk også, desto lenger over datoen den har stått i kjøleskapet, desto mindre sjanse er det for at den blir sur?

Sorry, men jeg klarte ikke dy meg.... Utsagnet ditt er hinsides det meste av logikk. No offense intended ;)

Men joda, en gammel gitar som har holdt seg en stund er jo et sikkert tegn på kvalitet. Men om du plutselig utsetter den for fukt og kulde kan det jo hende den finner på å vri seg selv om den ikke har gjort det i tørt temperert miljø før.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn med melk også, desto lenger over datoen den har stått i kjøleskapet, desto mindre sjanse er det for at den blir sur?

Sorry, men jeg klarte ikke dy meg.... Utsagnet ditt er hinsides det meste av logikk. No offense intended ;)

Hva var så hinsides all logikk ved å si at en brukt gitar som har vært med en gitarist i tykt og tynt trolig har en mindre sjanse til at halsen vrir seg, enn en som kommer rett ut av esken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var så hinsides all logikk ved å si at en brukt gitar som har vært med en gitarist i tykt og tynt trolig har en mindre sjanse til at halsen vrir seg, enn en som kommer rett ut av esken?

fordi folk har fordommer mot brukt utstyr.. hva er kult med en gitar som er helt plettfri da?

mener ikke at halsen skal være knekt men hva er vitsen med å prøve å holde gitaren ripefri? du kan umulig ha spillt ordentlig på gitaren din hvis du har hatt den i et år og den er uten en eneste ripe, gitaren skal brukes, ikke bare stå i et hjørne å bli skrytt av når venner kommer

Endret av hans k
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordi folk har fordommer mot brukt utstyr.. hva er kult med en gitar som er helt plettfri da?

mener ikke at halsen skal være knekt men hva er vitsen med å prøve å holde gitaren ripefri? du kan umulig ha spillt ordentlig på gitaren din hvis du har hatt den i et år og den er uten en eneste ripe, gitaren skal brukes, ikke bare stå i et hjørne å bli skrytt av når venner kommer

Jeg har spilt i en god del år, og det er kun gitaren jeg hadde på barneskolen som har fått seg noen hakk. Selvfølgelig vil det bli noen småting pga klær eller plekter. Men det er langt fra nødvendig å slenge gitaren i vegger, tak eller andre harde ting for å få sår i lakken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn med melk også, desto lenger over datoen den har stått i kjøleskapet, desto mindre sjanse er det for at den blir sur?

Sorry, men jeg klarte ikke dy meg.... Utsagnet ditt er hinsides det meste av logikk. No offense intended ;)

Men joda, en gammel gitar som har holdt seg en stund er jo et sikkert tegn på kvalitet. Men om du plutselig utsetter den for fukt og kulde kan det jo hende den finner på å vri seg selv om den ikke har gjort det i tørt temperert miljø før.... ;)

Når du hugger et tre tar det flere år før treverket setter seg helt. Ikke alle instrumentfabrikker har budsjett til å lagre treverket i mange år før de bygger gitarer av det.

Selv etter at treverket har satt seg kan det forandre seg hvis det blir utsatt for ekstreme temparatur eller fuktighetsforandringer.

En 10 år gammel gitar har sansynligvis allerede vært utsatt for både ekstrem fukt, og ekstrem tørke og tålt det. Har den tålt det en gang, tåler den det sannsynligvis en gang til. Pluss at treverket garantert er gammelt nok til å ha satt seg.

Så du mener at det er som med melk? jo eldre gitaren er, jo større sjangse er det for at treverket skal vri seg?

Det er nok mer logikk i utsagnet mitt enn du tror..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spilt i en god del år, og det er kun gitaren jeg hadde på barneskolen som har fått seg noen hakk. Selvfølgelig vil det bli noen småting pga klær eller plekter. Men det er langt fra nødvendig å slenge gitaren i vegger, tak eller andre harde ting for å få sår i lakken. :)

Det som er litt rart, er at min ibanez rg450, som jeg har hatt i minst 5-6år nesten ikke har riper i det hele tatt. Og jeg har faktisk ikke behandlet den så utrolig pent. Min jackson derimot, som jeg har hatt i under to år, og behandlet som om dev var gull verdt har så mye hakk og "bulker" at det nesten er flaut. Helt tydelig at det er kvalitetsforskjell på lakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt rart, er at min ibanez rg450, som jeg har hatt i minst 5-6år nesten ikke har riper i det hele tatt. Og jeg har faktisk ikke behandlet den så utrolig pent. Min jackson derimot, som jeg har hatt i under to år, og behandlet som om dev var gull verdt har så mye hakk og "bulker" at det nesten er flaut. Helt tydelig at det er kvalitetsforskjell på lakken.

Hva slags treslag gitaren er bygget av har også mye å si. Jan Braaten brukte gran i sine gitarer, noe som er veldig mykt og lett å sette merker i. Ibanez bruker ofte lindetre, som også er ganske mykt. Det finnes ulike typer lakk i tillegg som har litt å si, samt hvor mange lag klarlakk som er påført. Og flaks, uflaks. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at det er som med melk? jo eldre gitaren er, jo større sjangse er det for at treverket skal vri seg?

Nei, jeg bare satte det like mye på spissen som det første utsagnet ditt alene så ut til å være ;) Syns bare den var alt for generell. Som du så er jeg helt med på at kvalitetsgitarer laget med godt treverk holder seg bedre ;)

Tenk hvordan det hadde vært med melk som ikke er pasteurisert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en god del blant de nåværende RGene som har bare to humbuckere, faktisk flere enn de som har singlecoil i midten:

RGT-42

RG-321

RG-7321

RG-1527

RG-1820 (rett nok med piezo i tillegg)

RG-2620

RGA-121

RGA-321

Endret av hucker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RGT-42 Gjennomgående hals.

RG-321 Fast stol.

RG-7321

RG-1527 En streng for mye.

RG-1820 (rett nok med piezo i tillegg)

RG-2620 Denne tenkte jeg på, men da som RG620. RG1820 er blant de nye, og ettersom det var snakk om brukte RG550/750 ville jeg ikke tatt med denne. Men hvis nye gitarer er aktuelle er den helt klart en kandidat.

RGA-121

RGA-321 RGA er en egen serie, selv om de er basert på RG.

I tillegg har du:

- RG565, dog med H-S oppsett.

- RG520.

I hovedsak alle med 2 som nest siste siffer. Har kun tatt med MIJ, standard produksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel legge til et par ekstraopplysninger i samme slengen her.

Gitarene som slutter med 50 har plekterbrett, og tre mikker (HSH)

Gitarene som slutter med 70 har ikke plekterbrett, og tre mikker (HSH)

og de som slutter med 20, har bare to mikker, og ikke plekterbrett.

de som har en endelse på 1 (521/321 osv) har ikke noe Floyd Rose system, de har i hovedsak fast stol, men enkelte modeller har kommet med Wilkinson trem (RG 521, mulig noen flere også)

De som slutter med et 7tall, er sjustrengere, og de gitarene med 4 siffer er Prestige gitarer (feks RG 2550) imotseting til de med kun 3 siffer (feks RG 550).

Det finnes nok noen unntak, men dette er hovedregelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags treslag gitaren er bygget av har også mye å si. Jan Braaten brukte gran i sine gitarer, noe som er veldig mykt og lett å sette merker i. Ibanez bruker ofte lindetre, som også er ganske mykt. Det finnes ulike typer lakk i tillegg som har litt å si, samt hvor mange lag klarlakk som er påført. Og flaks, uflaks. :)

Etter en kjapp titt i ordboka fant jeg ut at ibanezen er laget av lind (basswood), og jacksonen er laget av or (alder).

Er or en myk tresort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.