Web Analytics
Jump to content

Ibanez RG550

HvitRavn
 Share

Recommended Posts

Noen som vet hvor mye disse koster? Fant en på finn.no som selges for 7000, inkludert en temmelig lame liten forsterker-sak. Jeg finner ikke denne gitaren i noen norske nettbutikker og har generelt ikke et fnugg av anelse om hva en slik koster ny. Flott om noen av dere har et tips :)

Edited by HvitRavn

synes det var ganske dyrt.. har sett rg500 gå for rundt 3500 brukt, og forskjellen på disse to kan umulig være verdt det dobbelte.. tror en rg500 lå på rett over 10k når de var nye.. hadde en for rundt 10 år siden...

RG550 tilsvarer dagens RG1550, disse koster ca 10.500,- i dag. Hvor mye de kostet for en del år siden er vanskelig å si. Jeg husker RG770DX gikk for 7.000,- hos Norsk Musikk, men det var et særdeles godt tilbud i 1994 (etter mitt minne).

RG500 er det ingenting som heter, men de aller fleste modellene i RG5XX-serien ligger på 2-5.000,- brukt, alt etter hvor gamle de er, samt tilstand. Husk at RG550 ble produsert i en god del år, det finnes mange av dem - både i dårlig og bra forfatning.

Om det er dyrt? Kommer an på hvor mye du kan bruke. ;)

Mener jeg har sett tilbud på rundt 8k ny nå... (1550/2550)

570 er jo omtrent samme gitaren også. Var en stund det bare var en plekterplate i forskjell. :) Vet ikke om det er noen større forskjell nå...

som Euphor sa... 500 er det ingenting som heter. 505, 507, 560 etc.. Men da mest Japanske modeller... 5xx serien har blitt produsert fra slutten av 80'tallet (correct me if i'm wrong). Se opp for hva du får... :)

Hehe... mente at det er endel modeller som kun er laget for det japanske markedet (men av en eller annen grunn så har noen av de forvillet seg til Europa eller videre...). Hmm... 87? Joda, visste det, men var litt usikker på om de hadde laget RGer (el lignedes) tidligere også...

Har spilt på en 507, og ja, den var nok identisk med en 570 (eldre modell med Edge :) ). Eneste forskjellen var at den hadde aktive emg pickuper, men de er jo sannsyneligvis satt inn i ettertid...

Tror vi muligens begynner å spore litt av, men er man ibanez fanatisker så... :)

Hvitravn: Tror det ville vært litt mye å gitt for en brukt 550 (ved mindre den kun var noen måneder gammel, men de heter jo ikke 550 lengre så..).

Edited by acron

En ting jeg har hørt (veit ikke om det er sant) er at ibanez gitarer fra 1992 og eldre er av høyere kvalitet enn senere modeller.

Alderen på en gitar har lite å si. Jo eldre jo bedre etter min mening. Jo eldre gitaren er, jo mindre sjanse er det for at halsen plutselig skal finne på å vri seg..

Jeg har en Ibanez RG450, opprinnelig kjøpt i '93. RG450 er lik RG550, botsett fra at den har dårligere pickups. Den har også plekterbrett og rosewood fretboard (husker ikke alle detaljene på 550)

Da jeg kjøpte den var den så og si helt strøken, bortsett fra litt plekter-slitsje på plekterbrettet. Fikk også med kasse. Betalte 4000 for den.

Jeg har gitt mer for dårligere gitarer senere, men 7000 er nok litt drøyt. 5000 hadde vært ok, hvis den er i god stand. Bedre pickups kan dra opp verdien litt, men ikke mer enn det pickupene er verdt i seg selv brukt.

Edited by CowJuice