Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Johann Sebastians nye funn


jsbach

Anbefalte innlegg

Det må nevnes at jeg er i en fase hvor jeg ikke setter så stor pris på gitar som instrument. Denne ideen er et resultat av det. Og jeg er faktisk bare glad for deres synspunkter.

Javel, hva er det du ikke setter pris på? Det hadde jo vært interresant og hørt...

For all del interresant å sette seg begrensninger, så en instruksjonsvideo med Bill Frisell der han satt og spillte C-dur opp og ned en streng, for og få fram pointet. Noe man forsåvidt kan gjøre med noe av det samme resultatet som ideen "din". Apropo Frisell, tenk om han plutselig bare brukte midt på halsen, ingen åpne strenger? væ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har jeg sagt noe annet?

edit: du har forresten forandra det forrige innlegget ditt om trompet. Der kom det fram at trompeter ikke bare hadde en måte å spille hver tone på. Nå står det plutselig det motsatte?

Fjernet ett ord (så), du har sitert innlegget mitt, så originalen lever. Trompetister har bare én måte å spille en tone på, noe som både står i delen du har sitert og posten som jeg endret.

Men jeg tror du forstår hvor du vil. Ettersom andre instrumenter bare kan spille en bestemt tone på én måte, så bør gitarister også klare det. Noe som selvfølgelig lar seg gjøre, innenfor visse rammer. Jeg synes det er viktig å tenke på at musikk er skrevet for disse (begrensede) instrumentene. Så hvorfor du ønsker å begrense gitarens mulighet er vanskelig å forstå. Men hvis det funker for deg... :) Har derimot sett flere jazzgitarister bruke hele halsen, mulig de gjorde i ren vanvare... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjernet ett ord (så), du har sitert innlegget mitt, så originalen lever. Trompetister har bare én måte å spille en tone på, noe som både står i delen du har sitert og posten som jeg endret.

Men jeg tror du forstår hvor du vil. Ettersom andre instrumenter bare kan spille en bestemt tone på én måte, så bør gitarister også klare det. Noe som selvfølgelig lar seg gjøre, innenfor visse rammer. Jeg synes det er viktig å tenke på at musikk er skrevet for disse (begrensede) instrumentene. Så hvorfor du ønsker å begrense gitarens mulighet er vanskelig å forstå. Men hvis det funker for deg... :) Har derimot sett flere jazzgitarister bruke hele halsen, mulig de gjorde i ren vanvare... ?

Trompetisten har ikke så bare en måte å spille hver tone på, hvis vi ser bort fra juksegrep. Så svaret mitt blir nei.

bare ett ord sa du?

Uansett. Jeg begrenser egentlig ikke muligheten til å spille noe som helst. Alt jeg synes bør bli spillt i denne sammenheng, kan bli spilt kun utelukkende ved hjelp av denne delen av halsen (kom gjerne med fraser typiske i jazz som ikke går an).

Systemet skaper nye musikalske utfordringer, noe jeg tror vil gi positive følger.

Og en ting til, hvis det viser seg at jeg går lei systemet, så er det gjort på et sekund, selv etter mange år og ta ibruk hele halsen igjen, så lenge man har variert toneartene man har spillt.

Jeg sier ikke at det ikke går ann å spille over hele halsen. Det går fint, bare se så mange gode gitarister vi har. Jeg setter bare et spørsmålstegn ved det at det er så mange like toner på forskjellige steder, og understreker det at man taper mye tid å "rote" seg bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

faktisk er det ikke så mye flere muligheter som du tror. Notér det ned så skal jeg se på det.

Jeg kan bidra med noen tanker om mulighetene.

Muligheter ved bruk av hele halsen:

- akkorder kan spilles i spredt leie over flere bånd

- endre tonen på frekvensen som blir spilt, glatt eller spunnet string

- på noen gitarer kan man bende fra løsstreng, bak nøtta

- alle flagioletter tilgjengelig

- legge akkordrekker i en posisjon som passer bedre i forhold til melodi og andre instrument

- tapping (mest morsomt over mer enn fem bånd)

- flytte bokser, krever mindre å leke gitarist

- muligheter for tilvennling til fretless/mikrotonale gitarer

- stort sett alt av transponering er mer intuitivt, uten at man skal glorifisere noobs...

Ingenting av dette er interessant i jazz - nødvendigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ikke så bare èn mulighet"??

Det er jo ikke noen setning en gang. Det ble kanskje editert for å bli norsk? :P:D

Eric Johnson mener jeg det var som snakket om positiv fretting, dvs at en tone låter svært forskjellig alt etter hvor på halsen den ble spilt. En a på 2.bånd, 3.streng vil låte annerledes enn på 5.bånd, 4.streng osv. Det er jo mer streng som får klinge:) Men det er selvsagt nyttig med sysnpunkter, fordi det får folk til å tenke etter hvordan en gjør det selv, og med analyse er det sjens for utvikling, så helt klar bra innlegg :)

Endret av ke2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bidra med noen tanker om mulighetene.

Muligheter ved bruk av hele halsen:

- akkorder kan spilles i spredt leie over flere bånd

- endre tonen på frekvensen som blir spilt, glatt eller spunnet string

- på noen gitarer kan man bende fra løsstreng, bak nøtta

- alle flagioletter tilgjengelig

- legge akkordrekker i en posisjon som passer bedre i forhold til melodi og andre instrument

- tapping (mest morsomt over mer enn fem bånd)

- flytte bokser, krever mindre å leke gitarist

- muligheter for tilvennling til fretless/mikrotonale gitarer

- stort sett alt av transponering er mer intuitivt, uten at man skal glorifisere noobs...

Ingenting av dette er interessant i jazz - nødvendigvis.

Ikke interessant i jazz???

Uansett er vell det ke2 nevner om at toner klinger forskjellig god nok grunn til og bruke hele na halsen?

Endret av Indeam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke interessant i jazz???

Uansett er vell det ke2 nevner om at toner klinger forskjellig god nok grunn til og bruke hele na halsen?

Han snakker om eric johnson da, mannen som hører forskjellen en 3m og en 5m lang kabel. Men uansett, sier ikke at de forskjellige tonene ikke låter forskjellig på forskjellige steder. Men ærlig talt, er det det som avgjør om noe høres kult ut eller ikke??? neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes johan har et godt poeng - man burde klare å spille både horisontalt og vertikalt, og når man spiller jazz med hyppige akkord og toneartskiftninger blir spillet mye mer flytende hvis man er istand til å spille alt rundt det samme området.

Når det er sagt, synes ikke jeg heller at man burde begrense seg, men mye lettere å lære seg små biter av gripebrettet av gangen istedetfor å gå inn for å plutselig lære seg alt på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ærlig talt, er det det som avgjør om noe høres kult ut eller ikke??? neppe.

Her må jeg si meg litt enig. Jeg kom selv i hissig debatt her om dagen med en som mente economy picking var bak mål fordi sweeping gjør det vanskelig å aksentuere individuelle noter. For det første er det jo ikke umulig å aksentuere noter i sweeping, og dessuten er det jo bare ytterst få ganger man faktisk vil støte på dette problemet (det måtte i så fall være i en hurtig passasje, der sweepingen tilfeldigvis faller på den noten som skal aksentueres), men her var det ikke engang snakk om clean jazz, men rockegitar med vreng og greier--hvem faen bryr seg om én aksentuert note fra eller til når du spiller med heftig distortion? Dessuten er det jo bare å slenge på en heftig vibrato og/eller pinch harmonic, så har man plutselig aksentuert noten til helvete likevel.

Jeg skjønner ikke at folk henger seg opp i slike småting. Spill musikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han snakker om eric johnson da, mannen som hører forskjellen en 3m og en 5m lang kabel.

...slitsomt på offentlige doer?

Uansett, det jeg var nysgjerrig på, var, hvorfor du var så misfornøyd med gitaren for tida.

For all del en god idé, og nyttig måte og jobbe på, du hadde, selv om jeg har hørt den før.

Alle er vell i bunn og grunn enige om at posisjonsspill, "ikke posisjones spill", åpne strenger og hvasomhelst er good things og nyttig alt i hop.

Endret av Indeam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.