Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Johann Sebastians nye funn


jsbach

Anbefalte innlegg

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

nei det er ikke det. Når f.eks en trompetist klarer seg på den måten, kan da en gitarist gjøre det samme?

Jeg kan også velge å spille utelukkende med peke- og langfinger på venstrehånden, fordi Django klarte seg på den måten. Men hva i helvete er vitsen?

For dem av oss som ikke bare spiller trad.-jazz på halvakustisk (ja, vi finnes!) blir det ofte nødvendig å spille høyt oppe på halsen. Mener du da at vi bare skal transponere alt ned en oktav, spille alle høye noter utelukkende på E strengen, eller simpelthen nekte å spille slik nedverdigende musikk?

Jeg vet ikke hva du spiller på, men jeg har en gitar med 24 svært lett tilgjengelige bånd, og jeg akter å bruke dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, jeg har nevnt i tråden at hylere ikke skal føle seg truffet. Jeg nevnte også at det gjelder clean jazz gitar. Tonene over 12. bånd på e strengen vil veldig sjeldent låte bra synes jeg. Når det gjelder vanlig rock/metal/fusion/hva det enn måte være, så er jeg fullt klar over at man må ta i bruk mer av gitaren.

Poenget mitt var bare at man på denne måten får hver tone "unik". Noe gitarister kan ha godt av å bruke. På den måten vil man være nødt til å finne andre ting å spille når man får nye tonearter, istedet for å f.eks spille de samme tingene bare 2 bånd lenger opp. For gitar har den fordelen at det er veldig lett å transponere. Så stor er fordelen at jeg ofte synes det blir en ulempe, fordi man klamrer seg fast til den boksen man kan best.

Vil gjerne at du kommer med konkrete ting man ikke kan spille på "min del" av halsen. For uansett hvor mye du spiller opp og ned halsen har du kun 48 toner å velge mellom. Greit nok at med min teori har du færre toner (29), å velge mellom, men de tonene som er der holder til den bruk det er ment til.

Det må nevnes at jeg er i en fase hvor jeg ikke setter så stor pris på gitar som instrument. Denne ideen er et resultat av det. Og jeg er faktisk bare glad for deres synspunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nevnte også at det gjelder clean jazz gitar. Tonene over 12. bånd på e strengen vil veldig sjeldent låte bra synes jeg. Når det gjelder vanlig rock/metal/fusion/hva det enn måte være, så er jeg fullt klar over at man må ta i bruk mer av gitaren.

Da kan jeg forsåvidt være enig. De siste innleggene dine gav meg bare inntrykk av at du mente at dette også gjaldt andre stiler enn clean jazz. Jeg gjentar i så fall bare det jeg skrev først: Dette er også en utmerket øvelse for å lære å spille i forskjellige posisjoner, uansett stilart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke dette til å skaffe seg bedre oversikt oå tror jeg er en fin ting, men å begrense all gitarspilling på den måten blir for dumt. minner meg alt for mye om en "hvis du ikke klarer å spille med 2 cm i action, så er du pingle" - tankegang...

edit: så ikke side 2 og aiwass sin post der han sa noe lignende..

Endret av hkh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg sjekket har pianister også bare en måte å spille hver enkelt tone.

Har jeg sagt noe annet?

edit: du har forresten forandra det forrige innlegget ditt om trompet. Der kom det fram at trompeter ikke bare hadde en måte å spille hver tone på. Nå står det plutselig det motsatte?

Endret av jsbach
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å begrense hvilket område man skal bruke med tanke på øving funker sikkert for noen. MEN uttalelser som hvorfor spille på hele halsen????? og andre lignende utsagn fra deg.... vel, får meg bare til å lure på hva for en kis du er?

For noe tull. Håper ingen tar deg alvorlig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å begrense hvilket område man skal bruke med tanke på øving funker sikkert for noen. MEN uttalelser som hvorfor spille på hele halsen????? og andre lignende utsagn fra deg.... vel, får meg bare til å lure på hva for en kis du er?

For noe tull. Håper ingen tar deg alvorlig!!!

har du i det hele tatt lest hele tråden før du begynner med personangrep?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du i det hele tatt lest hele tråden før du begynner med personangrep?

Jeg har lest innlegg(ene) din(e) her ja. Mener ikke å være personlig eller å angripe deg. Setter bare spørsmålstegn ved hvorfor du skriver dette. Føler meg provosert, ja, men ønsker på ingen måte å starte en krangel. Det blir for dumt. Det virker som du derimot vil krangle.

Mener ikke å være ufin.

Jeg tolker deg så langt i denne tråden dithen at du ikke liker gitar (for tiden), synes at man bør begrense hvilke bånd man bruker på gitaren når man spiller (ikke øver. Greit å øve inn segmenter av halsen med tanke på skalaer etc. ref. andre innlegg i denne tråden). Jeg er "hylende" uenig med deg. (Jeg er nok en "hyler" for deg:) Er så prinsipielt uenig å begrense instrumentet som det går an. Hvorfor i alle dager skal vi det? Ønsker man begrensninger som eks. det blir sagt at trompeten har.... spill trompet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.