Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jackson


metal dude

Anbefalte innlegg

Jeg har to forholdsvis billige jackson gitarer. En kelly og en kelly med reversed headstock. Alt av mekanikk og elektronikk er drit, og halsen er montert feil i forholdt til bridgen, så strengene sitter ikke midt på gripebrettet. Også mye fret buzz. Må bruke rimelig tykke strenger og ha dem ganske høyt for å unngå klirring. Alt dette gjelder begge gitarene.

Dette er ikke bra gitarer. Grunnen til at jeg likevel bruker dem er at de er så digg å stå å spille med.

Da jeg kjøpte dem hadde de en listepris på 11000kr. Nå er denne senket til 5000, som fremdeles er i overkant, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

HAH! Nettopp.

Må innrømme at jeg synes de lavere Jackson modellene (RR3) både føles drit og i stor grad ER drit. Pickupene og delene er virkelig lavmål. Hadde sjøl gått på Ebay jakt etter en Jackson professional eller Stars. Jackson USA gitarer (neckthru, ibenholt++) laget i Japan som går for en billig penge.

Jep, billig Jackson duger ikke. Men USA Select modellene er skikkelige saker. Mye mer for pengene enn du får fra Gibson og Fender. (Noe som er irriterende siden den neste gitaren min blir en Les Paul). Usa Select Jackson er noe av det bedre til sin pris, som ligger fra ca 20-27000kr. Jeg har selv en KE2 Kelly, som jeg har hatt i et års tid nå, og aldri har jeg spilt på en bedre gita hva spillbarhet og lyd angår. Alt er topp kvalitet, håndarbeidet her er knall, ikka slik masseprodusert møkk som andre like dyre merker ofte er.

I dag mottok jeg min andre USA Select gitar, en Jackson Y2KV, og frem til nå, etter noen timers spilling er jeg veldig fornøyd. Det man umiddelbart kan se og føle med disse gitarene er at de er laget solide, og de føles ut som de er verdt 20000 i motsetning til det meste nnet til dn prisen.

Jeg anbefaler Jackson på det varmeste, USA Select serien iallefall.... Ikke noe annet fra Jackson duger, om noe i det hele tatt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil forsåvidt si at jackson EIER fender og i alle fall Gibson til prisen, både på spillbarhet og lyd..

Dagens gibson er så grusomt overpriset, og dårlig bygget i forhold til det man må betale.

prisene på Marshall og Gibson bare stiger mer og mer for tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil forsåvidt si at jackson EIER fender og i alle fall Gibson til prisen, både på spillbarhet og lyd..

Dagens gibson er så grusomt overpriset, og dårlig bygget i forhold til det man må betale.

prisene på Marshall og Gibson bare stiger mer og mer for tiden...

Når det gjelder pris og kvalitet så har du rett.

men det er bare så synd at både Fender og gibson er EIER jackson når det gjelder lyd og utseende.

Veldig få jacksons jeg kunne tenkt meg å spille\eie.

det er bare smak og behag

men igjen, når du kjøper gibson, fender eller marshall så betaler man mye bare for merket.

noe som er forferdelig synd, at de skal utnytte merkenavnet sitt på den måtten.

det går bare utover omdømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre.

En USA Jackson produseres på samme sted og av de samme folkene som lager custom shop modellene.

Jackson er som så mange andre produsenter på etterskudd når det gjelder produksjon.

Tenk deg så:

Du henvender deg til en forhandler med ønske om en RR1 i transparent blå (f.eks).

Forhandleren har ikke denne på lager (vanlig både i Norge og USA).

Forhandler bestiller da gitaren hos Jackson som legger denne inn i sin allerede velfylte etterskuddsliste.

Deretter må man vente til Jackson produserer RR1 igjen, og det tar gjerne litt tid, i tillegg til selve produksjonen av gitaren selvfølgelig.

For å illustrere hvorfor det kan ta så lang tid:

Jackson produserer i "batcher" i mangel på bedre norske ord akkurat nå.

F.eks. er en batch 10 stk.

De forskjellige modellene produseres i et visst mønster etter popularitet og etterspørsel.

Da blir en (liten del av en) tenkt produksjonsyklus slik:

4 x batch RR1

man programmerer om maskiner og går deretter igang med:

2 x batch PC1

ny programering:

1 xbatch RR1T

ny programering:

2 xbatch Kelly KE2

ny programmering:

2 x batch RR1 ( RR er svært populær og produseres derfor oftere enn de fleste andre modellene)

ny programering:

2 x batch Dinky DK1

ny programering:

4 x batch King V KV2

ny programering:

1 x batch SLS soloist

osv osv.

Er man da uheldig er alle RR1 allerede forhåndsbestilt (vanlig) og man må vente til neste gang det produseres RR1 igjen, altså etter en mengde batcher med de forskjellige modellene.

Husk at noen har bestilt en annen modell (f.eks en PC1) og selv om det stadig kommer inn flere bestillinger på RR1 kan man ikke bare fortsette å produsere denne ene modellen.

USA Jackson er ikke vanlig samlebåndsgitarer og derfor tar det hele også veldig lang tid. Arbeidsflokken består av noen få utvalgte og ikke 400 japanere ved et samlebånd. Der har man også kvalitetsforskjellen og prisforskjellen.

Og husk at i tillegg til USA modellene skal det også produseres custom shop modeller som er enda mer tidkrevende.

Så i motsetning til hva noen later å tro, sitter ikke Jackson på et enormt lager med gitarer i alle mulige finisher som sendes ut fortløpende.

Håper dette var litt oppklarende på hvorfor det tar tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.