Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Harley Benton Fretless bass


SkumleMannen

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg har lenge gått å lurt på hvordan verden blir uten bånd, og lurer på å kjøpe meg fretless bass.

Så, her om dagen, ble jeg tipset om nettbutikken Jamzone.no, og der fant jeg en Harley Benton HBB500FLTBK fretless til stusselige 2.600 kroner.

Er det noen av dere som har erfaringer med Harley Benton? Er det helt greit, eller er det som prisen skulle tilsi? Skjønner jo at jeg ikke akkurat vil få mye "cred" med en sånn bass, men likevel. Det er jo nesten latterlig billig.

Mvh Skumle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den er såpass billig har den sikkert rosentre gripebrett. Ikke noe galt med det, men det er ikke på langt nær så slitesterkt som ett bra ibenholt gripebrett - ergo vil du nok fort oppleve å lage merker i det, spesielt om du bruker roundwound strenger.

Ellers var jo denne Stagg greia også på tilbud for en måned siden, enda billigere. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hals i lønn med gripbrett i palisander" står det. Er dette "palisander" enda dårligere enn rosentre eller? :blink:

Jeg skal gladelig innrømme at jeg ikke kan mye hverken om fretless bass eller vanlige basser, så for å spørre litt videre; hvordan skal en god bass være?

Palisander (norsk) = rosentre (på norsk) = jakaranda (norsk) = rosewood (engelsk).

Jeg ville nok også anbefalt ibenholt (eller ebonol, som er et kunststoff som har mye de samme egenskapene som ibenholt) i gripebrettet på en fretless bass. Men dersom det er et prosjekt for å finne ut om du ønsker å spille fretless, så er jo dette en grei innfallsvinkel.

De fleste billige instrumentene er laget i Asia, noen i Korea og de billigste gjerne Taiwan/Kina eller der omkring. De fleste blir laget på 3-4 store fabrikker, og så blir de merket av "kjøperen" før videresalg. Harley Benton er egentlig "husmerket" til Thomann i Tyskland. Dvs. de bestiller instrumentene fra fabrikken og får sitt merke satt på ved produksjon. Instrumentene er som oftest kopier av andre, mer berømte merker, og ofte er det slik at disse dyrere merkene også får sine instrumenter produsert ved de samme fabrikkene.

Akkurat denne bassen dukker opp som Stagg, Johnson, Hartke, Palmer og en hel haug med andre merker rundt omkring i Europa. Noen av de er kopier av ganske OK Peavey-basser, noen av Washburn, osv. De kopierer og gjør det ganske bra. Det samme gjelder det norske merket Jiwestone og svenske Eagle. Eagle dukker opp i USA som Galveston. :) Jeg er ganske sikker på at de to sistnevnte er produsert ved den koreanske fabrikken Un Sung (www.unsung.co.kr).

Seriøst tror jeg du helt trygt kan kjøpe denne bassen. Du får ikke et kanoninstrument, men du får et helt greit begynnerinstrument til en god pris! Hvis du har anledning til å stikke innom dem og prøvespille først, hadde det vært det beste, da kvaliteten på noen av disse instrumentene kan være litt opp og ned (ikke like jevn kvalitet som andre merker).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å sette det på spissen så ligger Harley Benton i samme gruppe som Morgan !!

Palisander og rosewood er omtrent det samme, men ikke helt !

finnes utallige "rosewood" tresorter !

Palisander fra Madagaskar er en av dem Brasiliansk Rosewood en annen med omtrent de samme egenskapene.

men Rosewood på en fretless høres ikke holdbart ut i mine ører, ser for meg x antall "buzz spots" etter få runder !!

ellers enig med Walker .... Ibenholt !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å sette det på spissen så ligger Harley Benton i samme gruppe som Morgan !!

Palisander og rosewood er omtrent det samme, men ikke helt !

finnes utallige "rosewood" tresorter !

Palisander fra Madagaskar er en av dem Brasiliansk Rosewood en annen med omtrent de samme egenskapene.

men Rosewood på en fretless høres ikke holdbart ut i mine ører, ser for meg x antall "buzz spots" etter få runder !!

ellers enig med Walker .... Ibenholt !!

Ja, jeg glemte selvsagt Morgan... :) SX, også, som har fått kjempemye skryt i USA. Og hvis du labber inn på ebay.de eller ebay.co.uk vil du se et lass av dem under ulike navn. Wesley, J&D, osv. osv. Fellesnevneren er utrolig lave priser, forskjellige navn på (nesten) identiske instrumenter, og relativt brukbar kvalitet for pengene. Det er mange av topp-produsentene som produserer instrumenter i Asia nå, bl.a. G&L, Conklin, Lakland, MTD, ++.

Ja, det er sant, MrBungle. Rosewood er en "samlebetegnelse" og palisander/rosentre/jakaranda er noen av variantene. Det er i mykeste laget til en fretlesshals, men på den andre siden ville et ibenholt gripebrett koste omtrent like mye som hele denne bassen totalt, og da kommer økonomien inn i bildet. :)

Dersom målet er å lære seg å spille fretless, og for å se om det er noe for deg, så synes jeg det er greit å kjøpe en bass som dette, selv om "rosewood" i gripebrettet ikke egentlig er helt holdbart nok. Alternativt må du forsøke å få fatt i en bass med ebonol i gripebrettet (som f.eks. Cort Curbow), da dette er mye hardere og vil vare lenger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere alle!

Jeg bøyer meg bare i støvet for all kunnskapen dere sitter inne med! *bøye*

Dette ble en skikkelig produktiv tråd for min del! :D

Tåka rundt fretless begynner å letne litt, og jeg kjenner at muligheten for at jeg kjøper en billig bass definitivt er til stede.

Om jeg kjøper den skal jeg holde dere underrettet!

-Skumle

http://home.no/fuzzylogic/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.