Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Eddie Van Halens Eruption


Eddie Van Halen

Anbefalte innlegg

Steinern: Jeg sier IKKE at man ikke kan kritisere spillinga uten å kunne spille selv.

MEN, for å si at noe er enkelt og at man kan det like bra selv (som et par har gitt iallefall meg inntrykk av her), bør man kunne putte penga der kjeften er. (Kjeft er et negativt ladet ord, jeg er ikke negativ, men jeg fant ikke noe bedre ord i farten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Enig med Rebbe her, utrolig hvor mange på internettet som 'kan' soloer av kjente gitarister, og syns de er 'enkle' å spille. Merkelig da at jeg nesten aldri hører noen spille slike soloer i nærheten så bra som originalene. Det finnes selvsagt unntak, som eksemplifisert i innspillings-avdelingen her på forumet nå, men det svekker ikke nevneverdig inntrykket av at det er mye breialt prat ute og går.

Nå er det ikke noen skam å ikke være istand til å spille en solo akkurat som en annen person, da det er en ferdighet man skal ha respekt for, og noe som krever mer jobbing enn kanskje de fleste innser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye enig i det du sier her, men er veldig uenig i en ting. Du sier at vi, for å kunne kritisere spillinga til en gitarist, må kunne spille bedre selv. Det er jo helt feil! Selv en som aldri har tatt i en gitar, kan kritisere en som spiller så mye han vil, uansett om han kan bedre eller ikke. Om han er shredder eller aldri har rørt en gitar før, har faktisk ingenting med saken å gjøre.

Jeg hører heller på noen som vet hva de snakker om, og kan bevise det, enn noen som har meninger for meningens skyld. En som aldri har rørt en gitar har sannsynligvis veldig lite kunnskap om gitarens grenser og muligheter - er ikke det kjekt å kunne for å kritisere noe?

Alle kan kritisere, men du verden så mye bedre det hadde vært om de aller fleste lot være.

Endret av The Euphor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører heller på noen som vet hva de snakker om, og kan bevise det, enn noen som har meninger for meningens skyld. En som aldri har rørt en gitar har sannsynligvis veldig lite kunnskap om gitarens grenser og muligheter - er ikke det kjekt å kunne for å kritisere noe?

Alle kan kritisere, men du verden så mye bedre det hadde vært om de aller fleste lot være.

Vel, det kommer an på. Jeg tror det har mye med hva man vet, ikke nødvendigvis hva man kan. Selv har jeg ikke perfekt vibrato, men jeg hører fort når andre sliter med sin, og jeg føler meg kompetent nok til å kommentere det. Det finnes mange lignende eksempler, og som sagt så tror jeg det har mer med kunnskap og et godt øre om å gjøre, enn nødvendigvis ferdigheter som gitarist.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det kommer an på. Jeg tror det har mye med hva man vet, ikke nødvendigvis hva man kan. Selv har jeg ikke perfekt vibrato, men jeg hører fort når andre sliter med sin, og jeg føler meg kompetent nok til å kommentere det. Det finnes mange lignende eksempler, og som sagt så tror jeg det har mer med kunnskap og et godt øre om å gjøre, enn nødvendigvis ferdigheter som gitarist.

Jeg er av den oppfatning om at hvis du hører andre har en "manglende" vibrato, så bør du klare å gjøre noe med din egen også. Om vibratoen er tiltalende for deg eller ikke er noe helt annet, da det blir en smakssak. Det er akkurat det med "føler meg kompetent nok til å kommentere det" som jeg ofte finner meg uenig i. Fordi jeg gjerne vil høre hvordan denne bedre vibratoen skal være. Hvis du ikke kan spille den for meg, hvorfor skal jeg da høre på deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den oppfatning om at hvis du hører andre har en "manglende" vibrato, så bør du klare å gjøre noe med din egen også. Om vibratoen er tiltalende for deg eller ikke er noe helt annet, da det blir en smakssak. Det er akkurat det med "føler meg kompetent nok til å kommentere det" som jeg ofte finner meg uenig i. Fordi jeg gjerne vil høre hvordan denne bedre vibratoen skal være. Hvis du ikke kan spille den for meg, hvorfor skal jeg da høre på deg?

Jeg øver mye på å forbedre vibratoen min, og jeg vet hvilke mangler gitarspillet mitt har. Det er det jeg snakker om, å være klar over hva man kan og ikke kan. Så lenge man vet hva man må øve på, og også vet hvordan man skal forbedre sitt eget gitarspill, så tror jeg man også kan kommentere andres gitarspill uten å måtte kunne spille nøyaktig det samme for at ens mening skal være 'gyldig'. Selvfølgelig, det hjelper jo enormt å ha de nødvendige ferdigheter som gitarist, da det gir mer innsikt i hvordan andre spiller.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat det med "føler meg kompetent nok til å kommentere det" som jeg ofte finner meg uenig i. Fordi jeg gjerne vil høre hvordan denne bedre vibratoen skal være. Hvis du ikke kan spille den for meg, hvorfor skal jeg da høre på deg?

Da bruker jeg vanligvis andre gitarister som eksempel. Ja, det er en smakssak, men det finnes en del estetiske 'regler' som de fleste sier seg enige i. En skjelvende og ujevn vibrato er noe de fleste regner som dårlig, mens en jevn og kontrollert vibrato er bra. Jeg bruker ofte Gary Moore som eksempel på en gitarist med bra vibrato, Yngwie Malmsteen er en annen. Dårlig vibrato er noe jeg forbinder med tidlig Kirk Hammett, men noen vil sikkert være uenige med meg der.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vibrato er vel noe av det mest personlige man kan tilføre sin egen spillestil.

Er det ikke slik at man som gitarist hele tiden leter etter den (for seg) perfekte vibrato, frasering, tone etc?

Jeg øver mye, kjøper mye stash (noe selger jeg igjen med en gang), hører mye på musikk etc. for å finne "min" tone. Jeg er ikke så opptatt av å kopiere andres gitarriff som å finne på mine egne.

Det største paradokset for meg ved å spille gitar er dess bedre man blir å spille, dess klarere ser en ens egne mangler. Det er vel noe sånt Yngtchie mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må selvfølgelig skille mellom hva som kommenteres, men for å sette det på spissen - en som nettopp har begynt å spille gitar har mindre erfaring med hva som er vanskelig enn en som har spilt i lang tid. Det har jo mye å si hva disse igjen har spilt. Men poenget er der likevel. Jeg kan kanskje minnes at jeg selv mente tapping var helt umulig en gang i tiden, det sier jeg ikke nå. Og andre ting som jeg syntes var lett viste seg etter noen modningsår å være mye vanskeligere enn først antatt.

Når det gjelder vibarato er det flere som ikke har en signaturvibrato, men heller spiller med en vibrato som passer stilen/låta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største paradokset for meg ved å spille gitar er dess bedre man blir å spille, dess klarere ser en ens egne mangler. Det er vel noe sånt Yngtchie mener?

Helt klart, men som sagt så tror jeg også det har mye med forståelse å gjøre. Jo større musikalsk forståelse man har, jo lettere blir det å vite hva man skal spille i forskjellige låter. I dette tilfelle vibrato, hvilken type vibrato og sånt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må selvfølgelig skille mellom hva som kommenteres, men for å sette det på spissen - en som nettopp har begynt å spille gitar har mindre erfaring med hva som er vanskelig enn en som har spilt i lang tid. Det har jo mye å si hva disse igjen har spilt. Men poenget er der likevel. Jeg kan kanskje minnes at jeg selv mente tapping var helt umulig en gang i tiden, det sier jeg ikke nå. Og andre ting som jeg syntes var lett viste seg etter noen modningsår å være mye vanskeligere enn først antatt.

Selvfølgelig, med erfaring kommer praktisk kunnskap. Jeg tror det igjen har en del med forståelse å gjøre. Å kunne sette seg inn i andres situasjon, å se ting fra flere vinkler. Det som er vanskelig for noen kan være enkelt for andre, det er viktig å ikke alltid medømme ting fra hvordan man selv opplever en teknikk eller spillestil.

Når det gjelder vibarato er det flere som ikke har en signaturvibrato, men heller spiller med en vibrato som passer stilen/låta.

Ja, men som jeg nevnte tidligere så er det en felles enighet om hva som kjennetegner god og dårlig vibrato. Det er det jeg prøver å komme frem til, at man klarer å høre hva som høres bra ut og hva som ikke funker, og å vite hvordan ting kan forbedres.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe....

Jeg må humre litt.... Artig å se at så mange av dere synes Eruption er enkel.

Post MP3 av deres take på Eruption så får vi høre.

Tror dette er første gang siden jeg ble med i dette forumet at jeg ble litt, ikke mye, irritert. Jeg vil bli veldig overrasket og ærbødig hvis jeg hører noen her på forumet takle Eruption i nærheten av EVH's versjon.

Slurving...... pøh...

EVH har en sinnsyk signatur i spillet og tonen sin. ALLE fra Lukather, Jeff Beck, Clapton... hele banden sier i intervjuer at de får hakeslepp av å se og høre Eddie.

Gleder meg til å høre om MP3 filene matcher de bråkjekke uttalelsene.

Ok, siden det var jeg som startet dette slurvegreiene, må jeg vel komme med en kommentar.

Det jeg skrev var på ingen måte noe for å insinuere at jeg kan spille bedre enn EVH, eller at jeg i det hele tatt kan spille Eruption. Jeg skrev aldri at Eruption var en lett sang, og at EVH spiller dårlig, noe som det virker litt som at du oppfattet det som. Jeg var derimot veldig forsiktig i uttalelsene om slurv, fordi jeg visste at det var feil å si det på den måten. Jeg sa vel aldri at Eruption var enkel, jeg sa at teknikken EVH brukte var enkel. Og med det kommer vi over på hvorfor jeg egentlig skrev akkurat det der:

Hvis du leser over posten, ser du at jeg skrev at teknikken i SOLOEN var enkel. Grunnen til at jeg sa det, var at mens jeg leste denne tråden, satt jeg og så litt på Jump (pga skulle spille den i bandet). Det var egentlig soloen i Jump jeg siktet til, og da spesielt den tappenedgangen, da jeg hadde tatt den veldig ned i tempo på en midifil i GuitarPro for å både se og høre hvordan det egentlig blir spilt. Det var da jeg så at det virket litt "slurvete", eller skakt og skeivt om du vil. Jeg hadde ikke sjans til å spille det han spiller helt korrekt, så det endte med at jeg lagde noe som var tilnærmet likt. For teknikken er jo ikke spesielt vanskelig, den velkjente tappenedgangen i soloen på Jump er jo basic tapping!

Det jeg ville fram til var at det er ikke så vanskelig å spille noe som er tilnærmet likt det EVH spiller, men å spille det så mye som 80% autentisk er så og si umulig. Nettopp på grunn av (ok, fant et bedre ord for det nå, logisk oppbygning!) at lickene og fraseringene hans er ikke helt logisk oppbygd både rytmisk og melodisk. Derfor oppfatter ihvertfall jeg det Eddie spiller som litt "slurvete"/skakt og skeivt.

Jeg skal ikke poste noe opptak av meg som spiller Eruption, pga jeg har aldri prøvd å lære meg den, og får det sikkert ikke til hvis jeg prøver.

Jeg har ENORM respekt for Eddie Van Halen, han er en av mine favoritt- gitarister, låtskrivere og sangere.

Det jeg skrev var ikke for å være bråkjekk eller et forsøk på at jeg kan spille bedre enn ham.

Bare for å unngå misforståelser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Oleb

Setter pris på ditt siste innlegg i denne tråden. Kan godt være at jeg misforsto deg først, men det ble om ikke annet en fin diskusjon ut av det?

hehe...

Dont mess with King Edvard :)

Heh, ja. Det ble jo en artig diskusjon. Det virket som at du misforsto meg litt, så jeg følte at jeg måtte "korrigere" litt! Jeg ordla meg litt keitete og var inni "jumpland" da jeg skrev innlegget.

Det var aldri, på noen måte, et forsøk på å rakke ned på EVH.

Don't mess with King Edvard ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.