Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Eddie Van Halens Eruption


Eddie Van Halen

Anbefalte innlegg

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

May og Hendrix tappet allerede på 60-tallet, men jeg tror ikke de var først ute, heller. Det er vel strengt tatt ikke så vanskelig å finne ut at også høyre hånds fingre kan brukes på gripebrettet...

Når ingen har gjort det før er det ikke SÅ lett å finne opp noe sånnt.

Prøv å finn opp en ny teknikk nå som ikke er gjort før. Det er ikke så lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe....

Jeg må humre litt.... Artig å se at så mange av dere synes Eruption er enkel.

Post MP3 av deres take på Eruption så får vi høre.

Tror dette er første gang siden jeg ble med i dette forumet at jeg ble litt, ikke mye, irritert. Jeg vil bli veldig overrasket og ærbødig hvis jeg hører noen her på forumet takle Eruption i nærheten av EVH's versjon.

Slurving...... pøh...

EVH har en sinnsyk signatur i spillet og tonen sin. ALLE fra Lukather, Jeff Beck, Clapton... hele banden sier i intervjuer at de får hakeslepp av å se og høre Eddie.

Gleder meg til å høre om MP3 filene matcher de bråkjekke uttalelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikke jeg, men var det ikke han som oppfant tapping? :rolleyes:

Han gjorde at teknikken ble vanlig blant gitarister, siden bandet han spilte i nådde et større publikum siden musikken var ganske poppete til tider. Det var også måten han tappet på som gjorde at mange fort fikk teken på det, rimelig enkle trioler for det meste.

Personlig synes jeg ikke at det er tappingen som gjør EVH spesiell, men hele gitarstilen hans. Lyden, måten han bruker whammyen, harmonics og lignende. Alt var veldig originalt, og hele den spillestilen ble flittig kopiert på 80-tallet. Og man må ikke glemme at han også var en fremragende rytmegitarist, noe som kjennetegner de fremste gitaristene i verden. Det er noe mange glemmer pga. solospillet.

Tilbake til tapping, og hvem som 'oppfant' det. Man kan vel tenke seg at tapping ikke ble skikkelig utbredt før etter at gitaren ble elektrisk. Prøv å tappe på en akustisk gitar sånn at folk hører hva du spiller. Det er ikke lett, skal jeg si deg. Den første som virkelig gjorde noe med teknikken, som jeg vet om, er Jimmie Webster, som ga ut bok og plate der denne teknikken var i fokus. Her kan du lese litt om Webster:

http://www.geocities.com/websterfiles/webster.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe....

Jeg må humre litt.... Artig å se at så mange av dere synes Eruption er enkel.

Post MP3 av deres take på Eruption så får vi høre.

Tror dette er første gang siden jeg ble med i dette forumet at jeg ble litt, ikke mye, irritert. Jeg vil bli veldig overrasket og ærbødig hvis jeg hører noen her på forumet takle Eruption i nærheten av EVH's versjon.

Enig med Rebbe her, det er komisk at så mange betrakter "Eruption" som 'enkel'. Greit, tapping delen på slutten er grei nok, men det han spiller først er svært krevende og krever den riktige touch-en like mye som den riktige teknikken.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ingen har gjort det før er det ikke SÅ lett å finne opp noe sånnt.

Prøv å finn opp en ny teknikk nå som ikke er gjort før. Det er ikke så lett.

Å innse at det faktisk kan brukes på en ordentlig og musikalsk måte, er kanskje ikke så lett, men når man vet at det er mulig å utføre en hammer-on med venstrehånden, så er man ikke langt unna å oppdage at høyrehånden kan gjøre det samme. Jeg sier ikke at jeg nødvendigvis hadde begynt å tappe, hadde jeg levd på 60-tallet, jeg sier kun at tapping antakelig er en greie som ganske mange gjennom tidene selv har funnet ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Rebbe her, det er komisk at så mange betrakter "Eruption" som 'enkel'. Greit, tapping delen på slutten er grei nok, men det han spiller først er svært krevende og krever den riktige touch-en like mye som den riktige teknikken.

Jepp. Du skal ha rimelig solid venstrehåndsteknikk for å takle 'Eruption'. Tappingen er uten tvil den letteste delen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe....

Jeg må humre litt.... Artig å se at så mange av dere synes Eruption er enkel.

Post MP3 av deres take på Eruption så får vi høre.

Tror dette er første gang siden jeg ble med i dette forumet at jeg ble litt, ikke mye, irritert. Jeg vil bli veldig overrasket og ærbødig hvis jeg hører noen her på forumet takle Eruption i nærheten av EVH's versjon.

Slurving...... pøh...

EVH har en sinnsyk signatur i spillet og tonen sin. ALLE fra Lukather, Jeff Beck, Clapton... hele banden sier i intervjuer at de får hakeslepp av å se og høre Eddie.

Gleder meg til å høre om MP3 filene matcher de bråkjekke uttalelsene.

Mye enig i det du sier her, men er veldig uenig i en ting. Du sier at vi, for å kunne kritisere spillinga til en gitarist, må kunne spille bedre selv. Det er jo helt feil! Selv en som aldri har tatt i en gitar, kan kritisere en som spiller så mye han vil, uansett om han kan bedre eller ikke. Om han er shredder eller aldri har rørt en gitar før, har faktisk ingenting med saken å gjøre.

Jeg sier ikke at Eruption er lett, for det er den alldeles ikke. Og det å få den til å høres like bra ut som når Van Halen selv spiller den, er selvfølgelig en umulig oppgave. Det jeg pratet om da jeg kommenterte den som "ikke så vanskelig", var tappinga. Og nei, tappinga er ikke så vanskelig som man skulle tro av å høre den. Jeg sier ikke at jeg spiller den like bra som Eddie selv, men jeg kan den ihvertfall. Og jeg vet om vanskeligere soloer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.