Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Starte med elgitar - Hva trengs? Pris?


Eddie Van Halen

Anbefalte innlegg

Hei, og velkommen til gitarens vidunderlige tilværelse. Vær forberedt på å droppe både langrenn og skiskyting til fordel for klimpring langt inn i vinternatta. ;)

Nå har det jo kommet en god haug linker og forslag her, så min oppgave blir vel nesten å gjenta og understreke. Først av alt, stikk innom din lokale musikksjappe. De ansatte er som oftest trivelige folk som mer enn gjerne gir service oppunder armene til en ung gitarspire. Ofte tar de også inn brukte gitarer, pusser litt på dem og selger de videre. Kanskje det ligger en pent brukt Epiphone på lageret like i nærheten? Hvis du skulle ende opp en tur i Sarpsborg, burde du ta en tur innom Østfold Musikk. Makan til ålreite folk skal du lete lenge etter.

Hva gitartimer angår, har jeg ingen personlig erfaring. Jeg vet at det er dyrt, men også at du ofte får vanvittig god valuta for pengene med den rette læreren. Hvis du nå skal kaste bort brorparten av pengene dine på anlegg (det mente jeg virkelig ikke. Anlegg er en finfin investering) og i tillegg skal ha deg en ok gitar så blir det kanskje ikke så mye igjen til grådige lærere. I såfall, gjør som meg, bruk internett. Det finnes drøssevis av fora og egne sider med gitarleksjoner som går på alt fra å stemme gitaren til skalaer av merkeligste sort. Her er Google og Gitarnorge dine venner. Start med de grunnleggende akkordene, lær noen enkle viser og ta det med ro, Van Halen-soloene kommer etterhvert. Og Stairway to Heaven er ikke så fryktelig vanskelig. Den, Nothing Else Matters av Metallica og Easter av Marillion er sanger du kan øve på når du føler det er på tide å lære seg fingerspill.

Finn den gitaren du liker. Merkene som dominerer i "nybegynnerklassen" (<10 000) er vel Squier, Ibanez og Epiphone. (Her må noen gjerne supplere/rette på meg) Squier har jeg ingen erfaring med, men flere av modellene til både Epiphone og Ibanez har ved prøvespilling virket som særdeles gode til prisen.

Endret av Aldarion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på. Hvis du vil bruke litt penger på undervisning, er en gitarlærer det smarteste. Ellers skal det være noen lessons på internett, der du kan lære en del. Men hadde jeg vært deg, ville jeg ha kommet meg inn i gitarspillinga med en gitarlærer, slik at du fortsette på egenhånd ved en senere anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spilt gitar i 2,5 år nå, spiller i band, og har aldri hatt lærer. Har lært alt av bøker og internett. Kommer ikke på noen gode nyybegynnerbøker nå, men i sikkert mange her som kan nevne noen.

Woohoo, første innlegg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spilt gitar i 2,5 år nå, spiller i band, og har aldri hatt lærer. Har lært alt av bøker og internett. Kommer ikke på noen gode nyybegynnerbøker nå, men i sikkert mange her som kan nevne noen.

Woohoo, første innlegg :D

Velkommen skal du være :)

En lærer er jo god å ha - de pleier ofte å legge merke til 'feil' eller uvaner du har når du spiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.