Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Starte med elgitar - Hva trengs? Pris?


Eddie Van Halen

Anbefalte innlegg

Jeg har veldig lyst til å starte å spille El-gitar. Har aldri spilt noe særlig akkustisk gitar og eier ikke talent. Alikevell synes jeg det er vanvittig morsomt. Trenger derfor litt hjelp fra dere som har litt peiling. ;)

Jeg veit ikke helt hva jeg trenger av utstyr, men gitar, forsterker og plekter er vel det mest nødvendige? Siden jeg ikke eier talent og driver med mye annet, vil jeg ikke kjøpe noe alt for dyrt.

Har sett noen tilbud på elkjøp, men som den musikkelskeren jeg er, skjønner jeg at dette ikke er noe tess. Siden jeg også har planer om å bruke 15 000 på annlegg nå, vil jeg ikke ha en alt for dyr gitar. Regner med fra rundt 3000 er en grei pris.

Noen som kan komme med annbefalinger, priser, gitarer, eller noe linker til noe annet jeg kunne hatt nytte av?

Takker for særiøse svar! :rolleyes:

Edit: Glemte å legge til hvilke genrer jeg skal spille. Ut i fra nicket skjønte dere kanskje at Rock er en favoritt?

Endret av Eddie Van Halen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det første tipset jeg vil gi deg er å ta deg et søk på forumet, det er drøssevis av slike tråder der ute.

3000,- er en helt ok pris for en nybegynner. For alt du vet, kan det jo være du blir lei av det, og da er det jo litt synd å bruke 15 laken på gitar :lol:

Tror en Fender Squier (Affinity)

974affinity-stratl.jpg

og en Cube 15

893cube-15.jpg

ville være ideelt for deg.

Hvis du vil bestille online, anbefaler jeg forresten Kickmusic(.no), da får du det fraktfritt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde kanskje tatt er søk, men regner med at de fleste som spør etter gitar her har gitar som hobby. Jeg spiller fotball, går på ski og driver med skiskyting. Alt dette gjør at jeg tror mange vil bruke gitaren langt mer enn meg.

Hvis jeg evt. ser på en brukt. Er det nettsteder som er å annbefale, eller er "kjøp og salg"-delen av forumet et fint sted å spørre på?

Når det gjelder prisen på annlegget, så har jeg alt bestemt meg. Kommer ikke til å gå ned noe i pris der. Annlegg er nok viktigere for meg enn en gitar siden det låter så mye bedre fra annlegget uansett. :P

Endret av Eddie Van Halen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde vel alltids være noen her inne på forumet som har en god nybegynnergitar til salgs, er i alle fall et forsøk verdt.

Nå har jeg ikke inngående kjennskap til det du måtte stille av krav til en gitar, men etter det du spesifiserer ser det ut som om du i alle fall bør se etter noe med minst én humbucker, for eksempel vil en fat strat kunne være et godt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for fine svar folkens. Det dumme med dette er at jeg egentlig ikke aner hva slags krav jeg har til en gitar. :huh:

Jeg er så blank at jeg må lære meg alle grep først, men synes dette virker mer spennende på elgitar enn på akustisk.

har en helt grei nybegynner/middels gitar til salgs hvis du er intressert.

send en pm

Det er ihvertfall en SG400 fra epiphone..

www.epiphone.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde kanskje tatt er søk, men regner med at de fleste som spør etter gitar her har gitar som hobby. Jeg spiller fotball, går på ski og driver med skiskyting. Alt dette gjør at jeg tror mange vil bruke gitaren langt mer enn meg.

Vel. Jeg drev også mye (aktivt) med langrenn, orientering, twintip og masse andre småhobbyer før jeg oppdaga gitaren ;)

Når det gjelder prisen på annlegget, så har jeg alt bestemt meg. Kommer ikke til å gå ned noe i pris der. Annlegg er nok viktigere for meg enn en gitar siden det låter så mye bedre fra annlegget uansett. :P

Det finnes flere produkter som modelerer gitarforsterkerlyd og sender det ut i linjesignal e.l. Om du har tenkt å kjøpe deg stort flott annlegg vil du nok få bedre lyd med den setupen enn en 15-watts cube.

Noen forsterkemodulatorer:

-M-Audio Black Box

-Line 6 POD XT

-Line 6 POD 2.0

-Behringer V-amp

-Vox Tone Lab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere produkter som modelerer gitarforsterkerlyd og sender det ut i linjesignal e.l. Om du har tenkt å kjøpe deg stort flott annlegg vil du nok få bedre lyd med den setupen enn en 15-watts cube.

Jeg prøvde for moroskyld å koble lineouten fra Microcuben min på et ganske stort hjemmekinoanlegg vi har hjemme i stua. Må si lyden var ganske imponerende. Veldig bra trøkk fra basskassa, og fin og ren tone.

Hvis jeg skal tilbake til topic så går det jo an å satse på ferdige gitarpakker som f.eks denne fra sound1.no

Denne 'metalpack'en er nok litt i billigste laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har tenkt å kjøpe deg stort flott annlegg vil du nok få bedre lyd med den setupen enn en 15-watts cube.

Er snakk om rimelig bra annlegg ja. Er dette jeg har pekt meg ut.

Spillere:

- Nad C521BEE

- Nad C542

Forsterkere:

- Nad C320BEE Integrert forsterker

- Nad C352 Integrert forsterker

- Nad C272 Effektforsterker

Høytalere:

Gulv:

- B&W DM309 Gulvhøytalere(par)

Stativ:

- B&W DM303 Stativhøytalere (par)

Center:

- B&W LCR 3 Senterhøytaler

(Håpe all bbcode funker) :P

Endret av Eddie Van Halen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitartimer har jeg tenkt litt på. Er det noen som vet om en bra gitarlærer i området rundt skedsmo, lillestrøm, eller strømmen?

Er forresten også en butikk på Strømmen storsenter som ser relativt grei ut. Skal ta en tur etterhvert.

Edit: Hvor lang tid må man regne med å bruke på å lære seg toner og grep? Har en kammerat som har spilt gitar i et år og han kan spille Stairway to Heaven og Hey Joe allerede. Tror ikke jeg kan regne med det så fort da. :P

Endret av Eddie Van Halen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitartimer har jeg tenkt litt på. Er det noen som vet om en bra gitarlærer i området rundt skedsmo, lillestrøm, eller strømmen?

Er forresten også en butikk på Strømmen storsenter som ser relativt grei ut. Skal ta en tur etterhvert.

Edit: Hvor lang tid må man regne med å bruke på å lære seg toner og grep? Har en kammerat som har spilt gitar i et år og han kan spille Stairway to Heaven og Hey Joe allerede. Tror ikke jeg kan regne med det så fort da. :P

Jeg begynte på Stairway To Heaven lenge før jeg hadde spilt ett år ihvertfall. Når du først får inn basics er det veldig lett å bygge videre på teknikkene.

Har spilt et år nå btw.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forresten også en butikk på Strømmen storsenter som ser relativt grei ut. Skal ta en tur etterhvert.

Sjekk også ut Musikkland og Musikksenteret på Lillestrøm.

Musikkland ligger rett ved siden 7-eleven og er billig (altså at ting der koster lite sammenlignet med andre steder).

Musikksenteret ligger på andre sida av kultursenteret og har godt mye stasj utstilt i butikken. Har ikke opplevd så bra service der i det siste though....

Endret av bove
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.