Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

butique-strat


Phoncible

Anbefalte innlegg

Joda, har vurdert å skaffe en high end strat-type gitar, og ser ut som drømmen kan bli virkelighet nå. Nå er det jo slik at det er et greit marked, men temmelig begrenset med muligheter for prøving av sliktno, så jeg sendte mail bl.a. til Godlyd for litt tips, tenkte jeg skulle lime den inn her og hente noe tips om valg/prøving.

Kikker i utgangspunktet på Suhr, Vigier og Tom Anderson, mest pga at

det er merker jeg har hørt endel om og prøvd litt, men er også åpen

for å prøve noe annet. Nå er det jo slik at de fleste av disse merkene

ikke er tilgjengelig for prøving, så lurte på om jeg kunne få noen

pekere mht hva du tror kan dekke mine behov, evt tips om hvor jeg

kunne prøvd noen av merkene.

Har fra før en Peavey Wolfgang standard deluxe, samt en custombestilt

gitar med korinakropp, moses grafitthals og joe barden/dimarzio

bluesbucker humbuckere. Begge gitarene er fine, Wolfgangen mest til

god rund clean og feit vreng, mens customgitaren er litt mer allsidig,

uten å glimre så veldig på noen felt. Nå leiter jeg etter en allsidig

gitar som gjør mye av det samme som en strat, men gjerne med

muligheten til å guffe på litt. Har prøvd en Tom Anderson (tror det

var en classic, de hadde den inne på Imerslund i Oslo for et års tid

siden), og bortsett fra litt dårlig oppsett passet den meg veldig

godt. Likte mulighetene med Switcharoosystemet deres, samt at den

enkelt gikk fra klingende klar clean til feit men likevel klar lead.

Falt likevel ikke helt for designet, og den kunne nok ha spilt litt

bedre, sikkert mye pga oppsettet. Ellers trives jeg veldig godt med

halsen på Wolfgangen og de musicmangitarene jeg har prøvd, smal og

rund, evt tynne ibanez-type halser. Tenker på enten hss eller sss

oppsett, med vintage tremolo.

Alle tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lyst på en ny fjøl, så kjøp!!! Kjenn på magefølelsen. Når det gjelder enten å kjøpe en ny gitar, elelr å ikke gjøre det, foretrekker jeg å kjøpe :D

Kan derimot ikke huske å ha sett noen slike i de butikkene jeg har vært i. Det spørs om du ikke må basere deg på den informasjonen du kan få i butikken om gitarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er du åpen for å avtale prøvespilling? :D

og, vet du noe om hvordan niteflyen er i forhold til resten av parkergitarene? har en bekjent som vurderte å selge sin.

For øyeblikket har jeg den ikke (venter spent på dens hjemkomst fra USA), så det blir nok ikke noen prøvespilling akkurat nå. :unsure:

Nitefly-gitarene er veldig bra--min forrige gitarlærer (begynner å bli en del år siden, heh) hadde en Nitefly SA. Halsen er påskrudd istedenfor innlimt, vib-systemet noe enklere og gribebrettet utstyrt kun med 22 bånd, men kvalitetsmessig er det ingen forskjell. Like bra gitar, bare en litt annen design.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her burde jeg ha noe å bidra med.

Det som for meg er det viktigste poenget når du skal legge såpass mye penger i en gitar, og tenker på å kjøpe deg noe som er bygget til dine spesifikasjoner, er: vit hva du vil ha!

Vi kan gi deg mye ideer. Dersom du ikke vet hvilke av ideene du må forkaste kan du ende opp med en gitar som ikke er «din». I og med at du kan regne med å tape en del på et salg er en custom-gitar derfor et leit bomkjøp.

Hvem som skal bygge gitaren vil jeg si er et spørsmål om hvilke kvaliteter du foretrekker. Jeg har kun erfaring med tre av dem, Anderson, Suhr og Tyler. Avhengig av hva slags gitar du vil ha finnes det flere, for eks Don Grosh, Ruokangas, D'Pergo, Eugen, Nik Huber. Enkelte fabrikanter lar deg også spesifisere mye av gitaren, for eks Carvin, Fender custom shop, Gibson custom shop, eller noen som bygger gitarer fra Warmoth-deler.

Grunnen til at jeg tar opp dette er at lyden i gitaren varierer med fabrikanten. Det er de som velger treverk, som igjen bestemmer mye av lyden. Derfor opplever jeg at en Suhr-gitar gjerne har fremtredende øvre mellomtone, mens Tyler har nedre mellomtone, mer «baller», gitt samme type treverk i begge.

Det er mange veier til målet. En måte er å gå ovenfra og ned, se på generelle typer av gitarer, og så snevre seg inn mot målet. Den andre veien er å se på enkelt-komponentene og derfra bygge deg oppover. Du vil nok ekskludere noen gode og inkludere noen dårlige potensielle løsninger uansett, det er derfor jeg stresser på at du må vite hva du vil ha. For eksempel så lager Suhr akkurat det du vil ha, om du har schpenn nok.

Da jeg på ordentlig skulle begynne å sette sammen spesifikasjonene på Suhr'en min gikk jeg ganske systematisk frem. Jeg tok utgangspunkt i gitaren jeg hadde, en Fender Strat, og fant ut hvilke egenskaper ved den jeg ville beholde. Treverk, mik-konfigurasjon, låsende stemmeskruer, strengehøyde samt målene på halsen satt jeg igjen med. Det vil si, jeg visste:

  • treverk i kropp, hals og gripebrett
  • radius på halsen
  • halsens bredde
  • tykkelse på halsen
  • halsprofil
  • type mikrofoner
  • strengetykkelse
  • avstanden mellom 22. bånd og strengene

Deretter brukte jeg mye tid på å finne ut hvilke mikrofoner jeg ville ha, hvordan 5-veisbryteren skulle kobles, lakk, plekterbrett, og vurdere hvorvidt det var noe jeg hadde glemt. Jeg gikk også tilbake og vurderte om jeg heller skulle velge en annen leverandør. Så lenge du er på idéstadiet er alt tillatt.

Det skader med andre ord ikke å gjøre tilstrekkelige mengder research, og vite med deg selv når du er fornøyd. Hvert merke har sine styrker og svakheter, og disse må passe deg. Les gjerne om leverandørene på nett, finn ut hvilke erfaringer folk har, sjekk websidene deres, sjekk de igjen, spør folk, spør deg selv, spør folk og deg selv minst to ganger, og sist, men absolutt ikke minst: gå ut og prøv gitarer! Finn ut hva du liker eller ikke liker med dem slik at du blir sikker på hva som er din greie.

Hvis Anderson-gitaren du testet på Imerslund var den små-oransje Classic'en så er vi ganske enige. Jeg vurderte den selv, men halsen var ikke helt meg. Hjalp heller ikke at den var noe tungspilt etter at X antall McDonald's-fingre hadde klådd på den. Fet lyd, jeg er glad i TA-mikker. Jeg sjekket spesifikasjonene på den, kroppen var i ask (derfor den transparente lakken), lønn/rosentre hals, hvis jeg husker rett.

Om det er noe åpenbart jeg har glemt, spør gjerne. Om du bor i Oslo og vil få testet en Suhr eller en Tyler, send meg en PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for utfyllende svar!

det stemmer at det var den oransje/naturell classicen jeg kikka på, og den var definitivt en av de gitarene jeg har testet som låt absolutt best, så det er noe i den gata jeg er ute etter. har ikke så veldig godt inntrykk av hverken spesifikke mikrofoner eller tresorter, iogmed at dem påvirkes mye av hverandre, forsterker, og evt effekter. kunne tenkt meg klarheten til or, men mer av den feite lyden til basswood (veit ikke norsk navn..?). single coils har jeg faktisk aldri hatt, så der er jeg så å si blank. tenker som sagt strat-clean, med muligheten til å guffe på til litt feitere lead og noe feit riffing. blir nok ut å teste til fingrene blør når jeg har ledig tid. setter pris på tilbud om prøving, du kan nok regne med å få pm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hørt litt om dem ja. noen anelse hvor det kan være mulig å teste en slik en..?

og, er ikke de mest kjent for midigitarer ellerno slikt? ei stund siden jeg kikka på dem..

Imerslund har hatt et par fra tid til annen, mener jeg. Har ikke vært der på lenge, så jeg vet ikke hva de har der nå, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Om det er noe åpenbart jeg har glemt, spør gjerne. Om du bor i Oslo og vil få testet en Suhr eller en Tyler, send meg en PM.

Hadde det vært mulig for andre (les meg) å få testet Tyleren? :)

Går med planer om å bestille en Suhr, men er svært interessert i å finne ut hva greia er med disse Tyler halsene som gjør at "alle" elsker de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.