Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

spanske skalaer o.l


Anbefalte innlegg

Det er vel intervallene mellom toner + rytme som avgjør om noe låter spansk, irsk, norsk eller amerikansk.. skalaene har jo selfølgelig litt å si, men tonene er jo de samme uansett..

da har du nok ikke hørt nok tradisjonell musikk. Hvordan kan du si at intervallene teller, men ikke skalaen? intervallene er jo et resultat av skalaen. F.eks så forekommer spansk frygisk skala neppe i norsk i folkemusikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har du nok ikke hørt nok tradisjonell musikk. Hvordan kan du si at intervallene teller, men ikke skalaen? intervallene er jo et resultat av skalaen. F.eks så forekommer spansk frygisk skala neppe i norsk i folkemusikk.

Sa ikke at scalaene IKKE har noe å si! men at intervaller og rytme teller mere Selv spiller jeg norsk folkemusikk, og kan si det at den er påvirket av musikk over hele verden. Mye er såkalte vandreslåtter som man finner igjen over hele Europa i en eller annen form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa ikke at scalaene IKKE har noe å si! men at intervaller og rytme teller mere Selv spiller jeg norsk folkemusikk, og kan si det at den er påvirket av musikk over hele verden. Mye er såkalte vandreslåtter som man finner igjen over hele Europa i en eller annen form.

vi snakker litt om hverandre her. Du mener altså at skalaen stort sett er den samme, men at det er bruken innenfor skalaen som preger de forskjellige tradisjonene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi snakker litt om hverandre her. Du mener altså at skalaen stort sett er den samme, men at det er bruken innenfor skalaen som preger de forskjellige tradisjonene?

ja det var det jeg mente.. enkelt fortalt så hvis man f.eks hadde fått en Irsk musikker til å spille en scala(ikke etter noteblad) så samenliknet med en musiker fra Peru, så hadde man nokk fått to versoner.. tonene er de samme og skalaen er også den samme.. en skala er ikke bare en skala. den kan man endre med forskjellige pungteringer og vekktlegging av deler. Man kan jo også legge til og trekke fra toner i en skala, men da er man jo inne på noe annet..Nå har jeg null peiling på teori så det er mulig jeg blander sammen de forskjellige begrepene her hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det var det jeg mente.. enkelt fortalt så hvis man f.eks hadde fått en Irsk musikker til å spille en scala(ikke etter noteblad) så samenliknet med en musiker fra Peru, så hadde man nokk fått to versoner.. tonene er de samme og skalaen er også den samme.. en skala er ikke bare en skala. den kan man endre med forskjellige pungteringer og vekktlegging av deler. Man kan jo også legge til og trekke fra toner i en skala, men da er man jo inne på noe annet..Nå har jeg null peiling på teori så det er mulig jeg blander sammen de forskjellige begrepene her hehe..

vel en skala er en skala. Skjønner hva du mener, men er ikke enig. Selvom musikk rundt om i verden har vært preget av hverandre vil man ofte i stor grad også se forskjell i tonematerialet. Hvis man trekker fra toner fra en skala, vil man kanskje ende med en annen lyd, dvs enda en ny skala. Hvis ikke kan man si at alle spiller samme skala (kromatisk), bare med toner trukket fra.

F.eks er borduntonene som spilles på norske feler under en lydisk skala (åpen streng som klinger sammen med melodien) ofte lett og assosiere med norsk folkemusikk. På samme måte som jeg tør å si at akkordrekken E F G (med tonematerialet i frygisk/spansk frygisk), ikke har samme rolle (hvis den i det hele tatt har noen rolle) i norsk folkemusikk, som i flamenco. Dette skyldes skalaen. Men selvfølgelig er det mange andre elementer som teller, f.eks takt, rytmikk, intonasjon, artikulasjon osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjøndte vel at du ikke er enig, hehe jeg kan veldig lite teori og spiller heller ikke etter noter, og har helt sikkert en helt annen musikkopfattning enn deg, som virker å kunne all teori rundt musikk. Jeg skulle gjerne kunnet mye mere teori og kunnet bladspille i enkelte situasjoner, men samtidig liker jeg friheten av ikke være oppundet av scalaer og faste oppbygninger.. selv om jeg helt sikkert vi en gitarsolo har en eller annen form for skala igrunnen, ubevist.. det meste er improvisasjon.

men dette er ikke svar på spørsmålet som ble spurt om! hehe diskusjon slutt.

vel en skala er en skala. Skjønner hva du mener, men er ikke enig. Selvom musikk rundt om i verden har vært preget av hverandre vil man ofte i stor grad også se forskjell i tonematerialet. Hvis man trekker fra toner fra en skala, vil man kanskje ende med en annen lyd, dvs enda en ny skala. Hvis ikke kan man si at alle spiller samme skala (kromatisk), bare med toner trukket fra.

F.eks er borduntonene som spilles på norske feler under en lydisk skala (åpen streng som klinger sammen med melodien) ofte lett og assosiere med norsk folkemusikk. På samme måte som jeg tør å si at akkordrekken E F G (med tonematerialet i frygisk/spansk frygisk), ikke har samme rolle (hvis den i det hele tatt har noen rolle) i norsk folkemusikk, som i flamenco. Dette skyldes skalaen. Men selvfølgelig er det mange andre elementer som teller, f.eks takt, rytmikk, intonasjon, artikulasjon osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungarsk moll (også kjent som sigøynermoll) er en litt mer 'interessant' avart av harmonisk moll, da den har et hevet fjerdetrinn. Dette resulterer i to forstørrede sekundintervaller, samt høy ledetone til kvint så vel som grunntone. Når man leker seg med høy ledetone i frygisk dominant (evt. spansk frygisk, som Herr Bach kaller det), som er ganske vanlig å gjøre i flamenco, tar man dermed i bruk den ungarske mollens femte kirketoneart, den såkalte bysantiske, eller 'dobbelharmoniske' skala.

Dimskalaer kan også fungere bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)den ungarske mollens femte kirketoneart, den såkalte bysantiske(...)

Med "femte kirketoneart", mener du fra femte trinn? Harmonisk moll?

C D Eb F# G A Bb C D Eb F# G

Egentlig meningen av "femte kirketoneart" som er spørsmålet her. :)

Edit: Leste gjennom tidligere poster og fant ut at det nok var det du mente. Norske uttrykk da gitt... Jaggu sa jeg smør...

Endret av The Euphor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.