Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

spanske skalaer o.l


Anbefalte innlegg

elsker spansk lyd, men hvordan får jeg til deT? korder/toner/skalaer som definerer spansk lyd på kassa mi?

Ikke at jeg har så peiling på å spille spansk, tror jeg nok at det har mer med rytmen å gjøre. Spill E-F-G med litt Spicy tempo, så får du litt spansk feeling allerede så enkelt.

hvis du vil ha skalen som vår store Bach nevner her, så finner du den her: http://www.guitarstuff.com/lessons/lessons.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Am har jo litt spansk preg, evt også em og B7.

spill Em Em Em Em B7 B7 B7 B7 med litt latino rytme, så høres det jo knall ut;)

Vel, da er det jo isåfall rytmen som gjør det. for det kunne likegodt vært en klassisk progresjon.

Og hvorfor har Amoll mer spansk preg enn f.eks Dm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste, dersom du ønsker å lære deg et uttrykk, er vel å skaffe en haug med plater innenfor den aktuelle stilarten (gjerne for å plukke sanger, linjer, idéer fra), parallelt med at du lærer deg teori? Det er ihvertfall min erfaring. Bare å finne noen skalaer og liksom spille spansk utfra det, uten å ha nilyttet til spansk musikk, har jeg ikke noe tro på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvfølgelig har rytmen mye og si, men jeg vil da påstå at Am eller B7 har et spansk preg selv med kun et anslag.

(snakker her om åpne akkorder, selv om det ikke sto spesifisert i den andre posten.

MAO, hvem toner som er med som gjør forskjellen på da Am og Dm, i åpen posisjon på en gitar.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dorisk med #4 høres jo temmelig spansk ut. Vet ikke hva den skalaen kalles jeg.. Det blir jo feks d-dorisk med g# istedetfor g.

skalamaterialet er jo egentlig bare det samme som e-spanskfrygisk, men d som grunntone har jeg ikke vært borti. tipper du egentlig er mest fascinert av det forstørra sekundtrinnet, mer enn fargen til skalaen med d som grunntone. Men: Skal sjekkes ut på pianoforte'et.

Endret av jsbach
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skalamaterialet er jo egentlig bare det samme som e-spanskfrygisk, men d som grunntone har jeg ikke vært borti. tipper du egentlig er mest fascinert av det forstørra sekundtrinnet, mer enn fargen til skalaen med d som grunntone. Men: Skal sjekkes ut på pianoforte'et.

Nei, det er bare trinnene jeg tenker på. Har ikke sett på D som spesielt interessant grunntone. Det var kun et eksempel siden det er d-dorisk er det samme som c-dur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.