Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarvideoer


Roar

Anbefalte innlegg

Improviserer han absolutt alt av soloer?

Alt. Han har et større 'licks-bibliotek' enn de fleste, hvilket betyr at han kan improvisere i evigheter uten å gjenta seg selv.

Jeg vil tro at han har såpass gode ører+fantasi at han ikke trenger å åpne døren til biblioteket engang for å komme opp med linjer, og at mye rett og slett oppstår i øyeblikket. Nå har jeg ikke noe spesifikk kunnskap om Holdsworth, dog, så mulig alt er 'forhåndslagret', men jeg vet at mange dyktige musikere ikke er avhengig av 'licks-bibilotek' , og det vil overraske meg om det ikke gjelder AH også.

Endret av windofpain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 818
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg vil tro at alle gitarister har ferdige licks liggende i fingrene, eneste forskjellen er at noen har flere enn andre. Holdsworth har også en helt unik måte å se skalaer og akkorder på, noe han forklarer i instruksjonsvideoen sin.

Innen jazz, som er det jeg har mest greie på, så ligger mye av greia i å være teknisk skikket til å spille alt du kan komme på, og ha et øre som er avansert nok til å kunne finne på gode idéer på sparket. Mulig det kan beskrives som å ha et licks-bibliotek, men uansett hva man kaller det så er det viktig å poengtere at det er en annen kognitiv prosess enn når du har øvd inn spesifikke linjer på forhånd, og slenger dem ut etter harmoniske eller rytmiske 'cues' i kompet.

Når det er sagt, så vil de fleste jazz-musikere ha 'licks', eller 'pet phrases' som de bruker, men jeg vil hevde at det finnes spontan improvisasjon, og at det finnes et meningsfullt skille mellom det og 'licks'.

Var ikke meningen å kverulere i video-tråden, ville bare gi et annet perspektiv.

Endret av windofpain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva Språkrådets mening om akkurat det er. Tror man kan si «istedenfor», men om man vil bruke «stedet» istedenfor «steden», så er det nødt til å bli «i stedet for». Imidlertid, et kjapt søk på google etter «istedetfor» viser at det er minst 98 000 resultater som benytter seg av denne, så det går vel an, selv om det nødvendigvis ikke er helt korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

istedetfor er ikke et ord.

Er ikke «istedetfor» et ord? Så absolutt. Enten det er oppdiktet eller et vedtatt og anerkjent ord som skal kunne benyttes i formelle dokumenter, er revnende likegyldig. Det er et ord likefullt. Og ja, kanskje mente du «...er ikke ett ord.»? Hvis så skulle være tilfelle, så er det fortsett ett ord. Så ja, det er et og ett ord. :) Og som første ord i en setning eller kommentar, så må det jo være «Istedetfor», og ikke «istedetfor». *snøft*

Anyways, har du kilde på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

istedetfor er ikke et ord.

Er ikke «istedetfor» et ord? Så absolutt. Enten det er oppdiktet eller et vedtatt og anerkjent ord som skal kunne benyttes i formelle dokumenter, er revnende likegyldig. Det er et ord likefullt. Og ja, kanskje mente du «...er ikke ett ord.»? Hvis så skulle være tilfelle, så er det fortsett ett ord. Så ja, det er et og ett ord. :) Og som første ord i en setning eller kommentar, så må det jo være «Istedetfor», og ikke «istedetfor». *snøft*

Anyways, har du kilde på det?

tror ordet her er istedeNfor :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.