Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Helt Newbie


christina89

Anbefalte innlegg

kan nok lønne seg og gå i en butikk og prøve litt. evt teste 3/4 str. gitarer hvis du ikke når rundt..

mye av rekkevidde er treningssak, og vil komme av seg selv etterhvert og, så ikke fortvil

(altså , en gitar som er 3/4 av vanlig størrelse..)

Jeg når rundt på vestrehånds gitarer av en eller annen merkelig grunn, men ikke høyre hånds.. det er det som er hoved problemet mitt <_< veit der er litt rart men 3/4 dels har littesøstra mi og den er forferdelig! så må være full sized ellers tror jeg at heg får litt noya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo egentlig ikke helt det samme der heller, siden akk. gitarer også pleier å være delvis intonert på stolen..

pluss at det er jo skåret spor oppe ved stemmeskruene til strenger, så feil streng vil jo ligge gæli..

sier ikke at det ikke går ann hvis du ikke vil betale for en lefty ;)

jeg er helt forberedt på å betale for en lefty det er derfor jeg ber om råd her, hvilke er bra men samtidig rimlige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kjøre en Hendrix å kjøpe en stratocaster og snu strengene.

Hvis du reiser til nærmeste gitarbutikk og spørr hva de har/kan skaffe av lefthands så får du vel en grei oversikt og gode anbefalinger. Fender selger i allefall lefthanded strat. nå, i de fleste seriene. Helt ned til squier serien for 3 lapper.

Jeg går ut i fra at Fender ikke er de eneste på lefty markedet, men det er bare å lete. Evt. kjøpe en brukt en, fordi dem går vanligvis ganske billig fordi de har problemer med å få solgt de. sjekk musikkweb.no finn.no sound1.no osv.

Hvis du skal starte å spille gitar så anbefaler jeg deg å lære litt, ikke mye, musikkteori i begynnelsen og heller tenke mer på å få bygget opp fingerstyrke og pickteknikk.

En bok jeg kan anbefale er "den elektriske gitarboka 1-3", der får du med deg det meste av det viktige.

Musikkteori finner du blant annet her: dolmetsch.com

gitarteori: her her her her eller HER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kjøre en Hendrix å kjøpe en stratocaster og snu strengene.

Hvis du reiser til nærmeste gitarbutikk og spørr hva de har/kan skaffe av lefthands så får du vel en grei oversikt og gode anbefalinger. Fender selger i allefall lefthanded strat. nå, i de fleste seriene. Helt ned til squier serien for 3 lapper.

Jeg går ut i fra at Fender ikke er de eneste på lefty markedet, men det er bare å lete. Evt. kjøpe en brukt en, fordi dem går vanligvis ganske billig fordi de har problemer med å få solgt de. sjekk musikkweb.no finn.no sound1.no osv.

Hvis du skal starte å spille gitar så anbefaler jeg deg å lære litt, ikke mye, musikkteori i begynnelsen og heller tenke mer på å få bygget opp fingerstyrke og pickteknikk.

En bok jeg kan anbefale er "den elektriske gitarboka 1-3", der får du med deg det meste av det viktige.

Musikkteori finner du blant annet her: dolmetsch.com

gitarteori: her her her her eller HER

Ok Tusen takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å spille gitar for ca 2,5 år siden. Da kjøpte jeg meg en enkel og greit gitar med nylonstrenger, samt bæreveske og tuner. Tuner vil jeg absolutt anbefale å kjøpe dersom du ikke er født med absolutt gehør.

Samtidig som jeg kjøpte gitaren kjøpte jeg gitarboka av Bjørn Schandy. Denne boka funker igrunnen veldig greit. Man lærer standardsangene med 2 eller 3 grep i starten, så kommer det flere grep etter hvert. Boka baserer seg på arpeggio fingerplukking i starten, og etter min mening er det lettere å følge rytmen på låten da enn ved anslag på alle strengene. Noen mnd senere reiste jeg i butikken og kjøpte gitarboka 2. Denne boka passet greit som en oppfølger til første boka. Etter disse to bøkene begynte jeg å finne tabs, leksjoner og liknende på nettet. Dette funker også greit, men det er absolutt en fordel å kjøpe en bok der det følger med cd med eksempler i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg er venstrehendt, Har gitaren på vanlig måte, så det å være venstrehendt er intent hinder. Starta å spille etter tabs på Mxtabs.net, til jeg syns de hørtes falske ut, da gikk jeg over til Powertab og Guitar Pro, er ganske selvlært med andre ord..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange anbefaler venstrehendte å lære seg å spille høyrehendt, iom at markedet for høyrehendte gitarer er større, og du vil være sterkere i handa som gjør anslaget, noe som er temmelig vesentlig om du vil å bli god på dette. ville ihvertfall sett om jeg fant noen mindre gitarer i høyrehendt utgave og se hvordan det fungerer for deg, f.eks daisy rock gitarene nevnt her. ellers er det klart bedre å kjøpe en dedikert lefty enn å kjøpe en høyrehendt og bare snu strengene.

ang hvor du skal begynne kommer det mye an på hva du sikter etter. vil du bare lære et par låter å spille på eller vil du bli en god gitarist? hvilken type musikk vil du spille? jeg fikk ei gitarbok skrevet av sølvin refvik for endel år siden, og den dekker de fleste områder innen gitarspill, lesing, akkorder, låter, teknikker ++ så du får kjenne deg litt fram selv. anbefales!

ellers fins det mange nettsider som f.eks mxtabs.net hvor du finner transkribsjoner av låter. anbefaler også å prøve å plukke låter selv, for å trene gehøret. ørene er uansett det viktigste verktøyet ditt, og det er det du hører du bør stole på uansett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer uten å ha lest de andre her...

Først, hei og velkommen! Jeg er også venstrehendt.

Min første elektriske var en Epiphone LP Standard. Den kan jeg anbefale. Det er en gitar som holder lenge og som er relativt lettspilt. Den funker også for alle stilarter. Utvalget er relativt forferdelig for oss venstrehendte, men Epi'en er et godt sted å starte!

Akkorder er kjekt å starte med siden du får bygd opp litt styrke i fingrene samtidig. Etter hvert kan du begynne å lære deg litt låter. Er jo mange som har lært seg halve Metallica katalogen etter bare noen måneder, så det er en rask og effektiv måte å komme igang på. Så kan man jo sette seg ned med litt skalaer og slikt etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jo, du kan prøve å lære deg høyrehendt. Jeg kan iallfall anbefale å prøve det, for noen leftys fungerer det, for andre ikke. For meg ble det akkurat som å spille med føttene. Nå for tiden er jeg bare glad for å være venstrehendt.

*gaaah, er jo umulig å redigere innlegg, forbana kronglete forumsoftware :angry: *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.