Gå til innhold
christina89

Helt Newbie

Anbefalte innlegg

Jeg er 16 og skal begynne å spille gitar,

men har litt problemer med å finne bra, men samtidig rimelig Lefty Gitar i norge,

Når jeg har fått skaffet en lefty gitar lurer jeg på hva som er lurt, å begynne å spille låter av tab og chords... eller er fingerteknikker en god ide? eller hva med noter?... da må jeg lære meg det også da men... er man ført i gang så... bare VIL lære meg gitar... misunner alle de artisene som spiller så sinnsykt bra! hus det er Lefty gitarer det er snakk om... har en høre hånds gitar men der rekker jeg ikke rundt(shit små hender :( )

Endret av christina89

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen til forumet! Jeg flyttet tråden hit, tror den kommer til å passe bedre her.

Jeg er litt usikker på hva det er du trenger hjelp til – du sier du nå har en gitar, men ikke har store nok fingre til å kunne spille på denne, og derfor skal kjøpe en gitar for venstrehendte – hvordan kommer dette til å hjelpe? Gitarer for venstrehendte er ikke særlig annerledes enn andre, med unntak av at alt er speilvendt, selvfølgelig.

Selv om det nok hjelper å ha langre fingre når man skal spille gitar, er det ikke noen uoverkommelig oppgave å klare det også med forholdsvis små hender, riktig teknikk kan kanskje være nøkkelen her?

Om du er ute etter mer konkrete tips rundt gitarer kan det være greit å spesifisere nærmere hva du er ute etter, samt hvor mye du har lyst til å bruke.

For tips rundt innkjøp av elgitarer kan jeg blant annet anbefale denne innføringen, skrevet av nettrom på forumet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen til forumet! Jeg flyttet tråden hit, tror den kommer til å passe bedre her.

Jeg er litt usikker på hva det er du trenger hjelp til – du sier du nå har en gitar, men ikke har store nok fingre til å kunne spille på denne, og derfor skal kjøpe en gitar for venstrehendte – hvordan kommer dette til å hjelpe? Gitarer for venstrehendte er ikke særlig annerledes enn andre, med unntak av at alt er speilvendt, selvfølgelig.

Selv om det nok hjelper å ha langre fingre når man skal spille gitar, er det ikke noen uoverkommelig oppgave å klare det også med forholdsvis små hender, riktig teknikk kan kanskje være nøkkelen her?

Om du er ute etter mer konkrete tips rundt gitarer kan det være greit å spesifisere nærmere hva du er ute etter, samt hvor mye du har lyst til å bruke.

For tips rundt innkjøp av elgitarer kan jeg blant annet anbefale denne innføringen, skrevet av nettrom på forumet.

ja jeg har en høyrehånds gitar som jeg ikke kan spille på, jeg når ikke rundt halsen, men hvis jeg snur og legger den i hånden som en venstrehånds gitar kommer jeg rundt.. har sikkert noe med at jeg er venstre hent, og jeg finner omtrent ingen rimelige gitarer for venstrehendte på internett... veit ikke om noe gitarbutikker i nærheten av der jeg bor heller :/

lærte litt gitar for ca.3 år siden men nå vil jeg ta det opp igjen men husker ikke så mye så jeg lurer derfor på hva som er lurt å øve på så jeg kan komme i gang igjen, starter nesten på scratch igjen, har etpar gitar bøker selv også, men vil bare ha litt råd om hvilke gitarer som er bra og noen gode tips

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja jeg har en høyrehånds gitar som jeg ikke kan spille på, jeg når ikke rundt halsen, men hvis jeg snur og legger den i hånden som en venstrehånds gitar kommer jeg rundt.. har sikkert noe med at jeg er venstre hent, og jeg finner omtrent ingen rimelige gitarer for venstrehendte på internett... veit ikke om noe gitarbutikker i nærheten av der jeg bor heller :/

lærte litt gitar for ca.3 år siden men nå vil jeg ta det opp igjen men husker ikke så mye så jeg lurer derfor på hva som er lurt å øve på så jeg kan komme i gang igjen, starter nesten på scratch igjen, har etpar gitar bøker selv også, men vil bare ha litt råd om hvilke gitarer som er bra og noen gode tips

Hvis det er snakk om en akustisk gitar kan du jo bare snu om på strengene, så har du en lefty. Fungerer med de aller fleste gitarene, men kan bli vanskelig med en elektrisk da mange knotter kan komme i veien. :) Ellers er det bare å spille det du har lyst til. Her på forumet får jenter særbehandling, så det kan hjelpe å spørre. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er snakk om en akustisk gitar kan du jo bare snu om på strengene, så har du en lefty. Fungerer med de aller fleste gitarene, men kan bli vanskelig med en elektrisk da mange knotter kan komme i veien. :) Ellers er det bare å spille det du har lyst til. Her på forumet får jenter særbehandling, så det kan hjelpe å spørre. :)

jeg prøvde det.... men da klikket broren min helt og sa at man ikke måtte gjøre det, så jeg stillte strengene til bake da så jeg at en del av der du fester strengen nederst på gitaren er høyere på høyre side enn på venstre side(se ned langs gitar-halsen), da jeg hadde strengene som på en leftygitar spillte den i tillegg falskt selv om det stod på tuneren at tonen var riktig :(

så det er faktisk ikke bare å strenge om... ta en titt på din gitar og se selv

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tell that to Jimi Hendrix :rolleyes:

Endret av Trickster

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tro meg christina, det er ikkeno problem å kjøpe en akustisk gitar og reversere strengene, kan hende broren din ble sur hvis det var han sin gitar og han ikke vil ha den sånn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes flere produsenter av akkustiske gitarer med "elektrisk" hals, dvs mye tynnere hals enn på vanlige akkustiske gitarer. Vil nok oppfattes som mye mer behagelig om du har små hender.

Kommer ikke på noen navn i farta, men det er det sikkert andre som kan hjelpe til med :rolleyes:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes flere produsenter av akkustiske gitarer med "elektrisk" hals, dvs mye tynnere hals enn på vanlige akkustiske gitarer. Vil nok oppfattes som mye mer behagelig om du har små hender.

Kommer ikke på noen navn i farta, men det er det sikkert andre som kan hjelpe til med :rolleyes:

oki tusen takk hehe, har du en el flere linker til butikker med den type gitarer? og er de venstre hente?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

oki tusen takk hehe, har du en el flere linker til butikker med den type gitarer? og er de venstre hente?

kan nok lønne seg og gå i en butikk og prøve litt. evt teste 3/4 str. gitarer hvis du ikke når rundt..

mye av rekkevidde er treningssak, og vil komme av seg selv etterhvert og, så ikke fortvil

(altså , en gitar som er 3/4 av vanlig størrelse..)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det e heilt rett, sikkert en gitar med strat type bridge, og da blir intonasjonen og strengehøgda feil.

ta med deg gitaren til en butikk og be dei snu strengane og intonere, det ville eg gjort;) med mindre gitaren

e din bror sin...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det e heilt rett, sikkert en gitar med strat type bridge, og da blir intonasjonen og strengehøgda feil.

ta med deg gitaren til en butikk og be dei snu strengane og intonere, det ville eg gjort;) med mindre gitaren

e din bror sin...

det er nok snakk om en akustisk gitar, eller hva?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er nok snakk om en akustisk gitar, eller hva?

er jo egentlig ikke helt det samme der heller, siden akk. gitarer også pleier å være delvis intonert på stolen..

pluss at det er jo skåret spor oppe ved stemmeskruene til strenger, så feil streng vil jo ligge gæli..

sier ikke at det ikke går ann hvis du ikke vil betale for en lefty ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje du bør prøve kassegitarene fra Daisy Rock Guitars? De er skreddersydd for jenter, både i størrelse og farger. Men jeg tror de kommer i noen kjønnsnøytrale farger og. Kanskje litt dyre, men det er ikke opp til meg å avgjøre. Selges bl.a. hos Riff, Prinsensgate i Oslo (og alle andre Riff-butikker, men oslo er vel nærmest nesodden).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.