Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Halvakustisk stålstrenger


Jakob

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg lurer på å ønske meg en halvakustisk stålstrengsgitar til jul, eller iallefall litt penger så jeg får kjøpt meg en.

"Problemet" er vel at jeg har liten erfaring med akustiske gitarer og vet ikke så mye hva jeg skal gå etter. Så langt har jeg funnet ut:

- at jeg skal ha en halvakustisk en, med en god mikrofon/preamp.

- at prisnivået er 5-8000kr.

- at fishman lager bra mikksystemer.

Hvilke merker er å anbefale? Lettspilthet og god akustisk lyd veier mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seagull har også noen pene gitarer med veldig fin lyd som jeg mener skal ligge i denne prisklassen. Hvis du skal ha akkustisk gitar med mic er det ikke så dumt å velge en med cut-away. Man mister litt lyd når man spiller uten forsterker, men til gjengjeld blir det en del lettere å nå alle båndene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå er jeg ikke sikker, men jeg tror at Simon&Patrick, Seagull og Art&Lutherie alle har samme eierskap eller noe. Prisen på gitarene mener jeg at skal være dyrest for Simon&Patrick, og billigst for Art&Luthiere. Dvs. at man antakeligvis får en ganske lik gitar uansett hvilken man kjøper, men at det kanskje er litt forskjell på hva slags tresort hals etc er lagd i.

Selv har jeg en Simon&Patrick av denne typen, og må si at jeg er meget godt fornøyd. Micen er uten tonekontroll, så bass, mellomtone etc må justeres på forsterkeren. Nå har bare såvidt prøvd gitaren på roland ac60 forsterkeren, men der var lyden kjempefin i hvert fall.

Men jeg vil uansett anbefale å prøve gitarene i butikk først. En kamerat av meg har Seagull, og den kjennes nesten helt lik ut å spille på, samt at lyden er nesten identisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke sikker, men jeg tror at Simon&Patrick, Seagull og Art&Lutherie alle har samme eierskap eller noe. Prisen på gitarene mener jeg at skal være dyrest for Simon&Patrick, og billigst for Art&Luthiere. Dvs. at man antakeligvis får en ganske lik gitar uansett hvilken man kjøper, men at det kanskje er litt forskjell på hva slags tresort hals etc er lagd i.

Selv har jeg en Simon&Patrick av denne typen, og må si at jeg er meget godt fornøyd. Micen er uten tonekontroll, så bass, mellomtone etc må justeres på forsterkeren. Nå har bare såvidt prøvd gitaren på roland ac60 forsterkeren, men der var lyden kjempefin i hvert fall.

Men jeg vil uansett anbefale å prøve gitarene i butikk først. En kamerat av meg har Seagull, og den kjennes nesten helt lik ut å spille på, samt at lyden er nesten identisk.

Har kikket litt på denne og sunburst-versjonen (som jeg syntes låt bedre). Hvor mye gav du for den forresten? Lurer litt på om ikke den lokale gitarsjappa har litt for stive priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kikket litt på denne og sunburst-versjonen (som jeg syntes låt bedre). Hvor mye gav du for den forresten? Lurer litt på om ikke den lokale gitarsjappa har litt for stive priser.

Den kostet vel 3500,- såvidt jeg husker. Ble kjøpt brukt på tre45 i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.