Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rocktron Replifex eller G-major?


sup3rman

Anbefalte innlegg

Kan dere med erfaring fra disse to forskjellige multieffektene fortelle litt om erfaringene deres med de? Jeg skal nemlig kjøpe meg en av de og lurer på hvilken som er best. Vet ikke om dette er relevant, men jeg spiller mye DT, classic rock, jazz, blues også litt klassisk med min akustiske gitar. Vreng har jeg, jeg trenger derfor bare effekter som chorus, delay, tremolo o.l. og når jeg så på videoen til G-major ville jeg ha en med en gang. Jeg vet at G-major er mye dyrere, men hvis ikke jeg er helt på jordet nå, har den blitt såtte ned fra 7 til 4k på marios. Jeg kan selvfølgelig også kjøpe brukt. Jeg ser at det ligger en replifex til 2000 på kjøp og salg kategorien her. Hvilken burde jeg ta?

Edit:

Ville bare si at jeg bruker en Gison lp standard i en Marshall tsl100 topp i et marshall 1960A kabinett.

Endret av sup3rman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere med erfaring fra disse to forskjellige multieffektene fortelle litt om erfaringene deres med de? Jeg skal nemlig kjøpe meg en av de og lurer på hvilken som er best. Vet ikke om dette er relevant, men jeg spiller mye DT, classic rock, jazz, blues også litt klassisk med min akustiske gitar. Vreng har jeg, jeg trenger derfor bare effekter som chorus, delay, tremolo o.l. og når jeg så på videoen til G-major ville jeg ha en med en gang. Jeg vet at G-major er mye dyrere, men hvis ikke jeg er helt på jordet nå, har den blitt såtte ned fra 7 til 4k på marios. Jeg kan selvfølgelig også kjøpe brukt. Jeg ser at det ligger en replifex til 2000 på kjøp og salg kategorien her. Hvilken burde jeg ta?

Edit:

Ville bare si at jeg bruker en Gison lp standard i en Marshall tsl100 topp i et marshall 1960A kabinett.

Nå har jeg ikke prøvd replifexn, men har en g-major og kan dele mine erfaringer med den.

+ TING:

INGEN LAG MELLOM PATCH SKIFT!!!

gjennomsiktig lyd

G-majorn har veldig mange høykvalitets effekter innabords. De som stikker seg mest ut for min del er Reverb, Delay, phaser og chorus. Disse høres veldig bra ut.

Displayet er stort og oversiktlig.

Du har en innebygd tuner som fungerer meget godt, og synes fra lang avstand.

Du har ett hav av midistyrings muligheter, den kan styre kanalvalget på ampen din via relee brytere.

NoiseGaten er utrolig god, tar veldig lite gitarlyd og veldig mye bråkelyd :D

Compressoren virket overaskende godt, jeg hadde ikke forestilt meg at den skulle høres veldig bra ut siden dette er en midi enhet og ikke en analog, men den var helt Ok.

Høy tweake faktor, er utrolig mange ting som kan tweakes for å få akkurat den reverben du ønsker, eller delayen.

Lang delay tid.

- TING:

Når en kjører mer en 2-3 effekt blokker samtidig så går kvaliteten ned på lyden. Svakere delay, svakere reverb, chorus osv. Kan være bruker feil av meg, men kan virke som den når grensen for hva den kan yte av prosessorkraft med flere tunge effekter på samtidig.

Pitch og filter effekten var under par.

whammy/octaver fungerte ganske dårlig. tracket det du spilte til tider VELDIG dårlig.

Skuffende "tam" flanger.

Endret av mboogie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke selv brukt en G-major, kun hørt om den av andre og hørt opptak innspilt med den. Replifexen har jeg derimot mer erfaring med enn de fleste.

Du nevner hvilke effekter du trenger, veldig bra! Begge boksene kan levere disse, men lyden vil nok være noe forskjellig i og med at de ikke har identiske komponenter eller effekt-algoritmer. I og med at TC lager G-major vil jeg tro den vil være bedre på delay, reverb og kanhende chorus, litt avhengig av hvilken type chorus-lyd du liker. Replifexen ble bygget som en tråkkeboks i rack, og har sin styrke i modulasjonseffektene, chorus & flanger, phaseren og Leslie-effekten (enkelte har kjøpt en Replifex bare for den). Delayen syns jeg funker fint, men den er kanskje ikke hifi nok for alle. Klangen fungerte fint for meg som en typisk «gitarklang», men om du heller vil ha en fjellheim må du over på andre ting. Pitch-shifteren er litt tja-tja, og kun i en kanal. Hush er en av de bedre støydemperne i bransjen, men krever at du kjører all lyd gjennom boksen. Rocktron-produktene er ellers kjent for å ha ren analog signalgang dersom du kjører den i parallell, dette gjelder også Replifexen. Kompressoren funket til det jeg ville, EQen brukte jeg aldri, men den kan visstnok brukes som wah-wah med litt justering.

I effektbokser som dette, hvor de skal gjøre mer enn én ting til en rimelig penge, vil det alltid være kompromisser. Fleksibilitet og lydkvalitet er kanskje de første punktene.

mboogie nevner MIDI-styring, kanalsvitsjing og kort forsinkelse mellom presets. Replifexen har også dette, samt spillover (dvs at presets går over i hverandre) på delay og reverb. Fleksibiliteten er kanskje ikke av typen «plasser effektene der du vil ha dem», men de som har sett og forstått skjemaet for den, vil nok ha fått med seg at det er fleksibilitet nok for de fleste.

Hvis du går for G-majoren, pass på at du får en med oppdatert programvare, så du kan ta livet av tørrlyden om du skulle ønske å kjøre den i parallell.

I tillegg til dette er det sikkert et spørsmål om pris, og det faktum at G-majoren er nyere enn Replifexen og dermed har andre muligheter. Vit hva du vil ha, kjøp det som passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går ikke det an å koble til g-major i loopen min?

Joda, det går helt fint.

Du nevner at du vil ha tremolo-effekten, da må du huske på å kjøre loopen serielt, dvs at FX mix står på 10. Husk også å sette loop level-bryteren riktig, den skal være 'ute' i og med at G-majoren (og andre effektprosessorer) foretrekker høyt signalnivå (+4dB) (jeg kikket litt mer i brukerhåndboken).

Hvis du ikke forstår hvordan effektsløyfen fungerer bør du spørre om ting du lurer på, da du ellers kan oppleve å aldri få den lyden du vil ha fordi du for eks ikke har justert ting riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det går helt fint.

Du nevner at du vil ha tremolo-effekten, da må du huske på å kjøre loopen serielt, dvs at FX mix står på 10. Husk også å sette loop level-bryteren riktig, den skal være 'ute' i og med at G-majoren (og andre effektprosessorer) foretrekker høyt signalnivå (+4dB) (jeg kikket litt mer i brukerhåndboken).

Hvis du ikke forstår hvordan effektsløyfen fungerer bør du spørre om ting du lurer på, da du ellers kan oppleve å aldri få den lyden du vil ha fordi du for eks ikke har justert ting riktig.

Hvis FXmix står på 10, vil ikke tørrsignalet forsvinne helt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis FXmix står på 10, vil ikke tørrsignalet forsvinne helt da?

Nei og ja.

Med FX-mix på 10 vil det være en seriekrets, dvs FX-send -> Effektprosessor -> FX-retur. Så vil prosessoren internt splitte tørrsignalet, gjøre én del våt, og så mikse det sammen igjen. Du får dermed kontroll over tørrsignalet i mikser-delen i prosessoren. Fordeler: mulighet for å styre volum og miks via prosessoren, og dermed utnytte effekter som tremolo og phaser full ut. Ulemper: Lydkvaliteten er gitt av AD/DA-konverteringene og mikser-algoritmene i prosessoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg har jo 16ohms stereo på både kabinettet og forsterker(står det isåffal bakpå)

En TSL100 har kun én kanal i effekt-trinnet, ergo får du kun mono. Det spiller ingen rolle hva som står på kabinettet, skal du ha stereo må du ha to separate kanaler i effekt-trinnet, dvs to effektforsterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.