Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Floyd Rose / Hot Rail


festhk

Anbefalte innlegg

Du snakker om noe jeg har veldig godt kjennskap til, men ikke med Floyd Rose.

Har en Fender strat med 2-punkts tremolo som er satt i en veldig skrå vinkel (slik at lyseste e går opp en heltone). Problemet med at bevegelse i tremolosystemet gir en all round lysere pitch har variert litt. Tror det har med ny og gamle strenger å gjøre. Men jeg prøvde for lenge siden å bytte hele stolen med en identisk versjon. Det hjalp ikke stort. Og i ettertid har jeg fått et utall repratører til å se på problemet uten hell. En gang fikk jeg en autorisert svensk fenderkar til å titte på gitaren. Og etter å ha konsultert via telefon med noen andre fendermenn (deriblandt en som visstnok "studerte" Jeff Beck sitt gitaroppsett og hadde diskutert mye med Jeff Beck's gitarteknikker) så ble konklusjonen at det ikke var noe å gjøre med.

Nå har jeg bytta til grafitt både her og der, og det medfører at strengene ikke ryker hver dag. Men jeg kommer vel også til noe av den samme konklusjonen, at når man beveger vibarmen så vil friksjonen mellom strengene og kontaktpunktene i stolen, på vei tilbake til normal posisjon, medføre at strengene blir strammere. Får å oppheve dette må man nappe litt i strengene (men da risikerer man at de andre strengene blir ustemt igjen siden tremoloen beveger seg i tråd med nappingen). Eventuelt kan man stemme gitaren etter tilstanden etter vibarmbevegelse, slik at gitaren alltid er stemt etter man har vibrert litt, men ustemt etter bending.

Nå vet jeg ikke hvordan det er med Floyd Fose. Antar det er MYE bedre til å holde stemminga. Men problemet er ikke ukjent...

Hvis det er noen som har noen geniale forslag til løsning på min gitar, så for all del spytt ut.

har du prøvd locking tuners?

kan også være utslitte knife-edges, eller dårlige bolter? Sjekk etter slark i disse, evt riper der knivene balanserer. Noen anbefaler også å få på litt blyant-bly på boltene der knivene balanserer.

Hovedproblemet hos deg er vel antaglig i at du ikke har mulighet til å låse strengene i sadlene, og det er det lite å gjøre med, hvis ikke du vil skifte til floyd rose eller liknende.

Endret av CowJuice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har locking tuners ja...

Som sagt så bytta jeg stolen med en helt frisk og fin en for en stund siden uten at det hjalp. Så jeg tror ikke at problemet ligger der. Det er kanskje ingen dum idé å ta litt grafitt mellom knivene og boltene. Det har jeg ikke prøvd før. Har bare pleid å ta grafitt på sadel og litt olje kontaktpunktet i stolen...

Tror egentlig ikke problemet ligger i at det mangler strengelås i sadel. Tror årsaken er at fenders vib ikke har muligheten til å låse strengene i stolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så har man mekket videre. Jeg har prøvd å bytte fjærene bak, det gjorde ingen forskjell. Etter å ha smurt trempostene med grafitt ser situasjonen til å ha forbedret seg noe. Gitaren oppfører seg nå normalt ved dives, men ikke ved pulls. Det går nå også an å gjøre flutters. Tror jeg må gå til innkjøp av et bedre vibsystem :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Liten oppdatering. Har nå kjøpt meg en tremolno og montert denne med stort hell. Mer sustain, kontant lyd og stemt gitar. I tillegg har jeg smekket på en evh drop d tuna. Resultatet er meget bra. Tenker å kjøpe en original floyd rose bro på sikt og bytte ut den billigsaken jeg har.

Endret av festhk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.