Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Floyd Rose / Hot Rail


festhk

Anbefalte innlegg

Heisann folkens!

Har et aldri så lite problem med mitt Floyd Rose system. Hvis jeg f.eks. gjør et pinch harmonics gitarhyl, så nullstiller ikke floyd'n seg etterpå. Jeg må derfor gjøre en "dive-bomb" etter gitarhylet for at gitaren skal bli stemt igjen. Noen som har hørt om noe lignende og vet om en løsning?

Installerte meg en hotrail pickup for litt siden. Problemet med denne er at selv ved bare bittelitt distortion så får jeg feedback i fra h***. Gode forslag anyone?

All hjelp mottas med takk!

Henning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående hotrailen bør du ta av plekterbrettet, laste ned et koblingsskjema fra www.seymourduncan.com og forsikre deg om at alt er riktig loddet, at du har riktige potmetere etc.

Floyden kan jeg dessverre ikke hjelpe med, men kanskje det hadde vært greit for andre å vite om den er original, Schaller, Gotoh, Jackson eller noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for hurtig respons! Tror nok jeg får gå over koblingsskjemaet hva hotrailen angår. Har byttet ut floyd'n som kom med Jackson DK2'n originalt, til en jeg fant på Ebay. De to ser nesten helt identiske ut, men jeg har ikke klart å finne ut hvilket merke det er. Står "Floyd rose licenced" på den og det er alt. Den er relativt ny, så jeg tror og håper at den ikke har blitt utslitt riktig enda. Jeg har krysset fjærene bak for å få den litt stødigere. Kan det ha noe med saken å gjøre? Den er stilt til "flight" dvs at den ligger helt jevnt med gitarkroppen når den skal stå i "0".

Endret av festhk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann folkens!

Har et aldri så lite problem med mitt Floyd Rose system. Hvis jeg f.eks. gjør et pinch harmonics gitarhyl, så nullstiller ikke floyd'n seg etterpå. Jeg må derfor gjøre en "dive-bomb" etter gitarhylet for at gitaren skal bli stemt igjen. Noen som har hørt om noe lignende og vet om en løsning?

Installerte meg en hotrail pickup for litt siden. Problemet med denne er at selv ved bare bittelitt distortion så får jeg feedback i fra h***. Gode forslag anyone?

All hjelp mottas med takk!

Henning

Hei. På 80-tallet og tidlig 90-tallet hadde jeg en blå Tokai Strat TST-80 med lønnehals. Gitaren fikk etter hvert montert Schaller licensed Floyd Rose vib system og en Seymour Duncan Hot Rails mikrofon i bridge posisjon. I tillegg hadde gitaren to andre SD mikker; - En plommerød Hot Stack i neck (som tidligere hadde stått i bridge) og en SSL1 i middle. Og dessuten en batteridrevet, ganske god, DiMarzio? eller var det Dean Markley? preamp. Alle hadde sånne gitarer da. Her er noen svar:

1. Pinch harmonics gitar"hyl" med HotRails mikker er etter min mening nokså lamme greier i forhold til hva du kan få til med nesten hva som helst annet. Få HotRailsen ut av gitaren så fort som mulig og kast den på fjorden, eller resirkuler den som spesialavfall. Den er og blir en drittmikk, etter min mening. Masse, masse ubrukelig, ufokusert mellomtone. Jeg skulle opplagt latt Hot Stack mikken bli værende i bridge, siden den hadde tydeligere diskant, bedre fokus og klart mer ..."hyl".

2. Floyd Rose systemet er, som du helt korrekt påpeker, krevende mht. at det skal holde stemmingen. Det må flyte i balanse med strengene, uten å f.eks. ligge tungt ned mot gitarkroppen i bakkant. Løsning: Juster fjærene i vibsystemet slik at vibsystemets "hovedplate" blir liggende parallelt med/som en rett forlengelse av gitarstrengene, -ikke litt vippet opp eller ned. Det må kanskje mekkes litt frem og tilbake med fjærstramming, stemmeboks og stemmeskruer for å finne denne balansen.

Rett etter en solid dive, må du , innimellom det du ellers spiller, prøve å nappe/bende litt i gitarstrengene (særlig G og H, vil jeg anta), og vippe forsiktig opp og ned på vib-armen for å komme tilbake til utgangspunktet. Dette oppleves som litt kjipt og slitsomt til å begynne med, men etter hvert blir det en vane som du LETT innarbeider som en naturlig del av spilleteknikken din. Dobbeltlåsing av strengene gjør dette enklere. Jeg likte Floyd Rose systemet godt, men det tok litt av bassen og punchen i gitaren.

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke si jeg skjønner hva du mener med at du har krysset fjærene. Hvis det er ment bokstavlig, at de faktisk krysser hverandre, så forstår jeg at du kan ha problemer med stabiliteten. :) /|\ eller ||| er vanlige måter å sette på fjærene. :)

Jeg mener å ha lest og hørt flere ganger at å ha de | | | er mye bedre enn / | \. Siden det gjevner ut trykket fra fjernene bedre og man får en mer stabil bridge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha lest og hørt flere ganger at å ha de | | | er mye bedre enn / | \. Siden det gjevner ut trykket fra fjernene bedre og man får en mer stabil bridge.

Ja det har jeg også hørt. Men folk som Mr. Suhr mener det er best med /|\ da det gir en jevnere motstand ved bruk av vibarm - altså når system ikke står i 0-posisjon. Noe som i og for seg virker fornuftig. Det totale trekket fra fjærene vil uansett kunne bli det samme, og det er jo det som er det viktigste når det gjelder selve stabiliteten på vib/trem-system. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi meg gjerne flere innspill på om fjærene bør stå ||| eller \|/ (eller /|\? ). Bruker ikke hotrailen til pinched harmonics. Den blir brukt litt til soloer, litt når jeg bruker slide også gir den ikke så aller verst clean lyd. Den står forøvrig i neck position og ikke bridge. Er ikke ved dive problemet oppstår, men når jeg bruker vib armen til å "trekke" i strengene. Da blir alle strengene værende litt lysere enn de var før. De er ikke jevnt lysere, så gitaren høres temmelig falsk ut, før jeg rister litt i vib armen og de faller noelunde på plass. En annen ting er flutters. Virker som om det er temmlig mye "motstand" i hele floyd rose systemet. Prøvde en Carvin gitar for litt siden og med den var det ikke noe problem å flutre i vei i reneste Tom Morello/John Petrucci stil. Min gitar flutrer i et brøkdel av et sekund før den stopper momentant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi meg gjerne flere innspill på om fjærene bør stå ||| eller \|/ (eller /|\? ).

Er ikke ved dive problemet oppstår, men når jeg bruker vib armen til å "trekke" i strengene. Da blir alle strengene værende litt lysere enn de var før.

Ut fra beskrivelsen din høres det ut som du sliter med større problemer enn hvorvidt du har fjærene satt opp i |||-posisjon eller /|\-posisjon. Har du sjekket kantene på vib.settet der de møter festepålene? Slites ned over tid og vil dermed gi ujevn flyt. Sjekket strengeføringene på vib.settet? Strengeblokkene på Straten min fikk groper etter hvert, men en runde med en liten fil fikset det problemet. Er strengene dine skikkelig strukket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vibsystemet er ikke to måneder gammelt. Er ikke oppstått noen groper eller tilsvarende som jeg kan se. Strengene er strukket og strengeføringene ser ut til å være ok. Skal undersøke litt videre idag og gir en tilbakemelding straks jeg er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett etter en solid dive, må du , innimellom det du ellers spiller, prøve å nappe/bende litt i gitarstrengene (særlig G og H, vil jeg anta), og vippe forsiktig opp og ned på vib-armen for å komme tilbake til utgangspunktet.

Dette skal ikke være nødvendig. Min ibanez RG450 kan jeg jule opp rimelig bra, og den returnerer likevel til 0 på tuneren.

Problemet som beskrives her er et vanlig problem med billige floyd rose kopier.

De vanligste grunnene er at kniv-kantene er slitt og/eller at boltene som knivene balanserer på er av dårlig kvalitet. Det skal ikke være slark i disse.

les denne tråden: Floyd Rose Tremolos: A comparative look with examples....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så har jeg omsider fått somlet meg til å gjøre noe annet enn å spille på gitaren :rolleyes:

Det viser seg at broen henger begge veier og at jeg er fint lite i stand til å gjøre noe med det. Stygt redd for at "billig" teorien holder. Summen jeg kjøpte systemet på Ebay for, er så lav at jeg nesten ikke tør si det (450,-).

Snakket med en gitarreparatør og han mente at med tweaking (gjerne store mengder), så ville selv det dårligeste vibsystem bli stabilt til slutt. Har dere noe tro på at det er verdt rundt 1000,- for å få ting i orden? Skal ha konsert ganske snart <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke lagt penger i å få noen til å sette opp en billig floyd. Sjansene er store for at den er utslitt om et halvt år uansett, hvis ikke den allerede er det..

Eneste måten å få den stabil er å blokkere den så du bare kan gjøre dive-bombs. Evt blokkere den helt.

Jegt har en utslitt takeuchi trs101 på en av giterene mine. Den er blokkert så jeg bare kan gjøre dive-bombs, og den holder stemminga helt fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker om noe jeg har veldig godt kjennskap til, men ikke med Floyd Rose.

Har en Fender strat med 2-punkts tremolo som er satt i en veldig skrå vinkel (slik at lyseste e går opp en heltone). Problemet med at bevegelse i tremolosystemet gir en all round lysere pitch har variert litt. Tror det har med ny og gamle strenger å gjøre. Men jeg prøvde for lenge siden å bytte hele stolen med en identisk versjon. Det hjalp ikke stort. Og i ettertid har jeg fått et utall repratører til å se på problemet uten hell. En gang fikk jeg en autorisert svensk fenderkar til å titte på gitaren. Og etter å ha konsultert via telefon med noen andre fendermenn (deriblandt en som visstnok "studerte" Jeff Beck sitt gitaroppsett og hadde diskutert mye med Jeff Beck's gitarteknikker) så ble konklusjonen at det ikke var noe å gjøre med.

Nå har jeg bytta til grafitt både her og der, og det medfører at strengene ikke ryker hver dag. Men jeg kommer vel også til noe av den samme konklusjonen, at når man beveger vibarmen så vil friksjonen mellom strengene og kontaktpunktene i stolen, på vei tilbake til normal posisjon, medføre at strengene blir strammere. Får å oppheve dette må man nappe litt i strengene (men da risikerer man at de andre strengene blir ustemt igjen siden tremoloen beveger seg i tråd med nappingen). Eventuelt kan man stemme gitaren etter tilstanden etter vibarmbevegelse, slik at gitaren alltid er stemt etter man har vibrert litt, men ustemt etter bending.

Nå vet jeg ikke hvordan det er med Floyd Fose. Antar det er MYE bedre til å holde stemminga. Men problemet er ikke ukjent...

Hvis det er noen som har noen geniale forslag til løsning på min gitar, så for all del spytt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.