Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Omforme fra am. til nor. strømnett


knut

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en Mesa Studio Preamp i posten i dag. Hurrahurra. Men siden den kommer fra USA har den jo annet strømnett. 110 v, er det ikke? Så, hvor mye koster det å få fikset om hele skiten til norsk strømnett? Og er det billigere enn å kjøpe trafo? Fikk beskjed om at det kostet ca 1000 kr.

Og en annen ting. Det fulgte ikke med fotbryter. Har en kamerat som bruker en Boss-fotbryter til Randall-ampen sin. Går det an å kjøpe en slik en til denne Mesaen og, ja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en Mesa Studio Preamp i posten i dag. Hurrahurra. Men siden den kommer fra USA har den jo annet strømnett. 110 v, er det ikke? Så, hvor mye koster det å få fikset om hele skiten til norsk strømnett? Og er det billigere enn å kjøpe trafo? Fikk beskjed om at det kostet ca 1000 kr.

Og en annen ting. Det fulgte ikke med fotbryter. Har en kamerat som bruker en Boss-fotbryter til Randall-ampen sin. Går det an å kjøpe en slik en til denne Mesaen og, ja?

Grattis med amp! Amerikanerne kjører 110V, ja (eller det 117, jeg husker aldri...). Aner ikke om trafoen som sitter i kan kobles om uten å byttes, det må du i så fall sjekke med en tekniker. Dersom det er mulig bør det være rimeligere enn en ny trafo.

Studio Preampen kan bruke vanlige fotbrytere. De er normalt åpne, og står fast i av/på (dvs ikke noe midlertidig-greier). En vanlig 1/4" mono jack-plugg kan brukes til switchingen. Aner ikke hva som sitter av plugg på en Boss-bryter, det er kanskje en 1/4" jack?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så da må jeg altså kjøpe sånn trafo da. Kan jo høre med en elektriker først. De sa at jeg måtte ut med 1000 kr ja. Rimelig vilt synes jeg, i og med at det finnes produkt med switchbar trafo innebygd som koster sånn noen hundrelapper. Har ikke noen spesifikasjoner jeg heller. Men det er vel ikke umulig å finne ut.

Flott. Boss'en har vanlig 1/4 ja. Hadde vært litt pes uten fotbryter.

Da ser det jo ut alt alt går i orden da.

Takk skal dere ha :)

Endret av knut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye det kommer til å koste er jo helt opptil om du gjør jobben selv eller ikke ;)

Vel er helt blank når det gjelder elekriske duppeditter og ledninger og volt og slikt. Men er på leting etter kjente som kan gjøre jobben da. Har vel forsåvidt funnet en og, det er bare å spørre han :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sa at jeg måtte ut med 1000 kr ja. Rimelig vilt synes jeg, i og med at det finnes produkt med switchbar trafo innebygd som koster sånn noen hundrelapper.

Pris er nok ikke et avgjørende argument med det produksjonsantallet forsterkerprodusenten har, jeg tror heller det går på import/eksport og hvor driftssikker de anser en slik trafo for å være.

Ekstern 110V/220V-trafo kan også gjøre nytten, men jeg ble aldri fornøyd med å ha en stor og tung ekstra trafo i riggen. I og med at utvekslingsforholdet er såpass lavt er effekten høy og derfor må den tåle en del mer.

En annen løsning er å kjøpe en Furman AR-PRO eller noe lignende, men da er budsjettet gjerne litt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nettop en mesa studio preamp i hus som kunne veksle mellom 110 og 220v :blink:

Hm. Om ikke du måtte fikle inni, så går det ikke på min.

Snakka forresten med en lokal forhandler, og han anbefalte å ikke bygge om inni, og heller gå for ekstern trafo. Er kanskje litt kjipt med en slik kasse i riggen, men det er bedre enn ingen lyd.

JonnyPonny: Jeg lette ræva av meg her i Norge før jeg tydde til eBay. Og dessuten betalte foreldrene brorparten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprøtt... har sett to for salg nå i det siste, ikke lenge siden jeg solgte min heller. Når det gjelder Boogie er det nesten alltid en Studio preamp eller en VTwin pedal for salg her i Norge. Er vel utrolig sjeldent at Studio'ene går for over 3500 også, helst 3 lapper kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.