Gå til innhold
Phoncible

Egen installasjon for musikk

Anbefalte innlegg

Joda, nå er jeg lei av problemer med lydkort og musikkaplikkasjoner, så jeg tenkte å lage en egen windowsinstallasjon dedikert til kun musikkbruk. Noen som har tips ang. hvordan jeg burde gjøre dette/hva jeg bør tenke på..?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke gjort dette selv, men da jeg så en diskusjon om dette på HRI for en stund tilbake ble jeg enig med meg selv at om jeg skal ha en maskin som skal brukes til flere ting så er en utskiftbar harddisk løsningen. Dvs fullstendig separate installasjoner. Evt egne maskiner, men det er gjerne litt kostbart.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det tror jeg ikke jeg har råd/mulighet til, men kommer ihvertfall til å kjøre en egen harddisk for greia. hri er et forum for sliktno? link?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, det er jo bare å installere XP det, også må du gjøre en god del systemoppsett. Nevner de jeg kommer på i farta:

- IKKE installer anti-virus og brannmur

- Sett på "Optimize for background services" (lydkortdriver=background service)

- Slå av alle unødvendige services. Google etter dette, finnes masse råd.

- Ha tom oppstartsmappe (bortsett fra lydkortdrivere.

- Sett til "no sounds" under lyder i xp

- Bruk et lydkort med bra asio-driver, disable ev. lydkort på hovedkortet.

- Trykk Start|Run|msconfig og sørg for at ingen prosesser starter i oppstarten (bortsett fra lydkort)

- Monter lydkort lengst mulig unna harddisker

Finnes masse slike lister over hvordan man optimaliserer xp for audiobruk, men det viktigste er at minst mulig prosesser kjører i bakgrunnen. Man skal ha minst mulig dilldall nede ved klokken.

Edit: ved et enkelt googlesøk kom denne opp: http://www.tascamgiga.com/pdf/optimizing-xp-and-2k.pdf

Endret av perottol

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det tror jeg ikke jeg har råd/mulighet til, men kommer ihvertfall til å kjøre en egen harddisk for greia. hri er et forum for sliktno? link?

Ramme for utskiftbar disk koster deg maks noen hundrelapper, en ekstra disk kanskje en tusenlapp. Ikke akkurat mye schpenn.

HRI er et forum for oss med liten snabel og mest stæsj.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker for tips, fått noen andre her og der, så dette blir forhåpentligvis bra :D

for øvrig fiffig side nettrom, melder meg vel inn der etter hvert.. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

mekka installasjoner, men nå er det slik at det kun er den siste installasjonen som fungerer optimalt, hvorfor kan det være? de andre bruker dødelig lang tid på å få tilgang på harddiskene, og uten å overdrive bruker de fem ganger så lang tid på å starte opp..?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
... siste installasjonen ... de andre ...

Er det snakk om flere PC-er eller flere forskjellige programmer?

Harddisker må være satt opp i DMA (Direct Access Mode), og under strømalternativer må du velge at ting "Aldri" skal slå seg av for å spare strøm.

Og, hvis du ikke benytter ASIO-driver så vil alt ta lenger tid å starte i det du trykker play.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.