Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp Trickster med kjøp av stack eller eventuell kombo.


Captain Koala

Anbefalte innlegg

Ja, til neste høst begynner jeg (antagelig) på Musikklinja (Slipper faktisk Drama og Dans pga. ny læreplan)

på Lundehaugen VGS, og tenkte da å bruke litt av pengene fra stipendet (pluss det jeg har selv) til et nytt stack.

Anyways, prislappen tenkte jeg skulle havne på rundt 14 høvdinger. Jeg kjøper da helst brukt.

Men, jeg har et lite problem. Hva trenger jeg egentlig?

Først trenger jeg vel en topp. Da tenkte jeg på en Mesa Boogie (kom gjerne med forslag) og et brukbart kabinett. Trenger forslag til begge - helst rør.

Men er dette alt jeg trenger? (Utenom effekter og en gitar, selvsagt)

Trenger jeg for eksempel en sluttforsterker?

Er nokså ny innen dette, så det hadde vært flott om noen kunne ta seg tid til å forklare det litt for meg :)

Eller skal jeg smekke til med en kombo? :huh:

Gi meg noen tips, så skal jeg se om jeg ikke klarer å fått testet noen av dem og se hva jeg liker.

Endret av Trickster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør du meg hadde jeg lagt mer penger i en bedre gitar, og resten i en brukbar rør-combo.

Ja, du har kanskje litt rett i det.

Men med nye mikker og litt oppussning tror jeg s470'en holder litt lengre. Den neste gitaren jeg kjøper blir nok litt dyr, derfor vil jeg heller satse litt mer på forsterker nå.

Vet du om noen gode komboer som er verdt å sjekke ut?

En 50 watt rør hadde gjordt seg godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har ZR, så er det jo bare skifte pickuper i øksa. 470 er jo god den.

Nå vet jeg ikke hva slags musikk du har tenkt å spille, men regner med at du vil ha en litt allsidig forsterker ettersom du skal gå på musikklinja. Mesa kan jo være allsidig..

Hvis du kjøper topp, så inneholder denne båre forforsterker og sluttrinn, så det eneste du mangler er et kabinett. Hvis du kjøper rack, så må du ha en forforsterker og et sluttrinn. Vil egentlig ikke anbefale å kjøpe rack, ved mindre du vet nøyaktig hva du skal ha. Rack blir gjerne mer kostbart enn en skikkelig forsterker også.

Effektloop.

Det kan være greit å ha en av disse om du skal bruke en prosessor eller pedaler til moduleringseffekter og klang/ekko etc. Hvis du kjører rack, så er ikke effektloop nødvendig.

Rør.

Vil anbefale å kjøpe en forsterker som enten er 50watt (to rør ala el34, 5881,6550,kt88) eller 36watt (4rør ala el84, kt66 uhh...). Dette være mer enn nok.

I forforsterkeren kan antall rør variere fra to til mange (disse er som oftest 12ax7 eller ecc83). Tommelfingerregelen er at jo flere rør i forforsterkeren, jo mer vreng. På en highgain forsterker er det vanelig med 4 rør her. Men det er ikke nødvendig, siden enkelte produsenter har noen enkle triks i baklommen. Ulempen med mange rør er at det er dyrere å reparere. Altså; try before buy..

Kabinett.

Det er mange kabinett å velge mellom, mange elementer etc. vaneligvis er det 4x12" eller 2x12" kabinettene som er mest brukte. 4x12 kabinettene er store og tunge og upraktisk. Men de lyder gjerne tøft. Det er værre å finne et godt 2x12" kabinett, men disse kan igjen få plass i bilen... En annen fordel med kabinett er at det er bare å skifte de ut. Eller en kan kjøpe flere (et open back, et closed etc..). Ulempen er at det fort kan bli dyrt å kjøpe mange kabinett...

uhhmmm... tror jeg har falt litt bort...

Altså har du god plass (som gjerne er lydisolert)... Kjøper du et halfstack (topp+ 4x12" kabinett). Dette er på grunn av at de lyder godt og er tøffe. De er også lett å kvitte seg med om du vil skaffe en annen amp,

Har du litt mindre plass, kjøper du 2x12" kabinett eller kaster vekk hele toppen og kjøper en kombo.

Det er mange amper der ute (spes. på bruktmarkedet) til rundt 14 laken. Det er egentlig bare å følge med og heller spør om spesifikke forsterkere. Kan jo være noe boutique der ute for den prisen også... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mesa har jo sinnsyke forsterker til sinnsyke priser, mener det er altfor dyrt, bruktmarkedet derimot er en fin losning, selv foretrekker jeg stilleto(kanskje dte beste jeg har provd,jaevlig fint med krokkodilleskinnet paa toppen ogsaa :D ) og rectifier serien, disse skal vel finnes til ganske brukbare priser paa bruktmarkedet og duger til det meste, angaaende kabinett saa er jeg ikke saa sikker, vet bare at du ikke burde kjope med sponplater, naar det gjelder elementer har jeg hort mye fint om vintage 30 elementene til celestion.. 4x12 hores mye bedre ut enn 2x12, saa hvis du ikke skal kjore mye rundt med det(eller har stor bil) og ha det staaende hjemme vil jeg anbefale det(sikkert mange som er uenige men), saa lop og prov, ikke lop og kjop

irriterende med o'er og aa'er ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mesa har jo sinnsyke forsterker til sinnsyke priser, mener det er altfor dyrt, bruktmarkedet derimot er en fin losning, selv foretrekker jeg stilleto(kanskje dte beste jeg har provd,jaevlig fint med krokkodilleskinnet paa toppen ogsaa :D ) og rectifier serien, disse skal vel finnes til ganske brukbare priser paa bruktmarkedet og duger til det meste, angaaende kabinett saa er jeg ikke saa sikker, vet bare at du ikke burde kjope med sponplater, naar det gjelder elementer har jeg hort mye fint om vintage 30 elementene til celestion.. 4x12 hores mye bedre ut enn 2x12, saa hvis du ikke skal kjore mye rundt med det(eller har stor bil) og ha det staaende hjemme vil jeg anbefale det(sikkert mange som er uenige men), saa lop og prov, ikke lop og kjop

irriterende med o'er og aa'er ja..

Ja, en Rectifier til 10-11000 pluss et brukbart kabinett høres fint ut. :rolleyes:

Men vi får se. Nå har jeg god tid til å tenke meg om. ;)

Noen spesielle merker jeg bør se etter i kabinetter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at du sikkert ikke skal bo på skolen kunne det kanskje vært lurest med en combo? Evt. kabinett kan jo kobles på bare du kjøper en combo med ext. speaker utgang...

Ja, er jo nøyaktig derfor jeg lagde denne tråden nå, jeg har masse tid å tenke på! Begynner ikke før til neste høst :)

En combo er jo grei å ha, men en topp i flightcase går også fint å dra med seg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JCM800 er bra, men ikke så veldig allsidig.

pluss at vis det er en 100watt top så må du drepe deg selv og alle andre i nærheten med lydnivået du må opp i for og få skikkelig go vreng.

en mesa f-50 tror jeg skulle være bra. vis du ikks synes det blir høyt nok så kan du bare koble den til et ekstærnt kabinet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.