Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tabs


Thomas

Anbefalte innlegg

Tab guide

Prioriterte denne jeg folkens. Bra lesestoff for newcomers. Mvh' Goggen.

Disclaimer: Siden jeg er lat, gadd jeg ikke å lese gjennom det her etter at jeg skrev det. Det er sikkert fullt av teite formuleringer og dårlig setningsoppbygning, men det får gå.

Jepp, nå var det på tide med et nytt tips fra min side, de fleste har vel neppe noe særlig nytte av dette, men det er en god del som spør om det på IRC, så da tenkte jeg at jeg kunne skrive det en gang for alle. Som du kanskje har klart å gjette hvis du leste overskriften, har jeg nå tenkt til å forklare hva tabs er, hvorfor vi bruker det og selvfølgelig hvordan man leser galskapen.

Etter hvert som du kommer forbi gubba-noa stadiet på gitar, vil du relativt fort innse at å pugge grep er en kjedelig måte å spille gitar på. Ja, man må gjennom det, det er viktig å begynne med det, men man må jo komme seg videre etter hvert. Det er her tabs kommer inn, våre fabelaktige gitarnoter for de som ikke gidder å lære seg noter i forbindelse med gitar skikkelig. Det er mange som tilhører den gruppen, muligens de fleste, men det gidder jeg ikke å spekulere i her. Uansett, når du begynner å bli lei av de grepene, er det på tide å lære seg å spille litt mer avanserte ting, der det faktisk er bevisst hvilke strenger man setter i bevegelse, og man setter ikke nødvendigvis alle i bevegelse. En hel del andre ting kan man også gjøre med tabs, uten at jeg orker å si noe mer om det ennå.

Tabs (forkortelse for tabulatur), er ikke noe mer komplisert enn 6 linjer, der hver linje representerer en streng på gitaren. Taben vil (forhåpentligvis etter å ha lest dette) fortelle deg hvilken streng du skal slå, og hvilket bånd du skal slå den i. (Noen kommer sikkert til å reagere på bruken av verbet 'slå' i denne sammenhengen, men det får være deres problem. Poenget er å ha glede av musikk, ikke å lære noe ubrukelig teori) Tab vil også fortelle deg spesielle former for spill (hammeron, pulloffs, slides, mutede strenger osv., men, nok en gang skal jeg ikke si noe om det ennå).

Den ene store svakheten med tab (det er flere, men dette er den jeg synes er størst mtp. 'formatet', hvis noen mener noe annet, så er det ikke forbudt å diskutere dette på forumet..) er rytmen, eller rettere sagt mangel på rytme. Man får riktignok vite noe om hvilke toner som er lange og hvilke som er korte, men tonelengder og pauser får man ikke vite på samme måte som med vanlige noter. Dette er selvfølgelig en uting, men kan løses greit ved å ha sangen du prøver å spille tilgjengelig, eller bruke andre mer sofistikerte former for tabs [enn de vanlige tekst-tabsene som er tilgjengelig]. Den andre utingen med tabs er feil. De blir tross alt laget av stort sett hvem som helst, og det er jo ikke alle som er like flinke til dette, og det sniker seg fort inn en del feil. Det finnes greie løsninger på dette også, bruk ørene. Fiks der du hører det er feil.

Nok pjatt for en stund framover, og over til litt mer konkrete ting.

e|------------------------------------------|

B|------------------------------------------|

G|------------------------------------------|

D|------------------------------------------|

A|------------------------------------------|

E|------------------------------------------|

Her er et helt vanlig eksempel på tab-linjer. Som du ser, er det noen artige bokstaver til venstre. De representerer de forskjellige notene strengene på gitaren (bør) ha® når man spiller (unntak er selvfølgelig spesielle former for stemming, åpen G, drop D osv.) Den store E-en er E3, den dypeste strengen på gitaren. Helt riktig, A blir da den nest dypeste. e er E5, den lyseste strengen på gitaren. Klart? Ok, da tar vi et skritt videre. Om det ikke er klart, så blir det mest sannsynlig det i nær framtid.

e|-3-----------------------------------------|

B|-0-----------------------------------------|

G|-0-----------------------------------------|

D|-0-----------------------------------------|

A|-2-----------------------------------------|

E|-3-----------------------------------------|

Her har jeg puttet noen artige tall inn i taben, disse forteller oss hvordan du skal spille gitaren din på dette punktet i sangen. Hvordan? Jo, der det står '3' skal man holde venstre (ok, en finger på venstre hånd da) hånd i 3. bånd på fingerbrettet. Der det står '2' skal man holde venstre hånd (fortsatt en finger) i 2. bånd på fingerbrettet. Der det står '0' skal man ikke holde venstre hånd på fingerbrettet i det hele tatt, her skal man spille åpen streng. Sett fingrene opp på samme måte som dette på fingerbrettet, og slå over alle strengene. Ta så akkorden 'G' som du har lært deg når du har spilt da du lærte 'Knocking on heaven's door' helt i begynnelsen av din blomstrende gitar-karierre. Merker du en slående likhet? Ja, de er faktisk helt like, tro det eller ikke (jada, det finnes mange måter å ta en G-akkord på, men ikke vær så kverulante da, dere som skjønner det trenger jo ikke å lese det her).

e|------------------------------------------|

B|------------------------------------------|

G|------------------------------------------|

D|------------------------------------------|

A|------------------------------------------|

E|-1--2--3--4-------5--------------------|

Her har vi nok en tab med noen tall. Dette er bare for å forstå hvordan man skal lese av taben etter hvert som sangen går, da de færresten sanger består av en enkelt akkord. Her spilles det 5 noter, man begynner til venstre, og fortsetter utover til høyre. Først spiller man dyp E-streng i 1. bånd, så en kort pause før man spiller den i 2. bånd (nå spør du kanskje deg selv hva en kort pause er, men det trenger du ikke å bekymre deg for enda, dette er bare et eksempel fra min side, for å lære tabs, ikke for å lære bort noe sanger). Dette fortsetter helt opp til 4. bånd (du skal nå ha spillt 4 noter en gang hver). Der kan man se et ufordragelig langt mellomrom mellom 4- og 5-tallet. Og hva betyr så dette? Jo, her skal det være en lengre pause enn på de andre. Hvor lang får du bestemme selv, poenget er at jo lenger 'bort' (til høyre) en note står, jo lengre skal den forrige noten før, evt. pausen etter den forrige noten vare.

e|----------------------0----------------------|

B|---------------1------------1---------------|

G|--------2-------------------------2----------|

D|----------------------------------------------|

A|--3--------------------------------------3--|

E|----------------------------------------------|

Denne underfundige saken burde egentlig ikke være så vanskelig å skjønne ut ifra de forrige forklaringene, men her er i alle fall poenget; Hvis du begynner med grepet 'C' klart på venstre hånd, og så ser hvilke bånd fingrene på venstre hånd ligger på, ser du at det er ganske så likt figuren over. Forskjellen ligger i at du ikke skal slå strengene samtidig, og du skal heller ikke slå på alle strengene i det hele tatt. Man begynner i 3. bånd på A strengen, før man tar en liten pause, og fortsetter i 2. bånd på G strengen. Dette fortsetter utrolig nok helt til du har kommet fram til 'slutten', etter hele 7 noter. Gratulerer, hvis du har skjønt dette har du i grunnen lært deg tabs, det er noen småting til som er greit å kunne, de kommer nå.

Forkortelser i tab (hvis det er noe av det her du ikke skjønner, kan du søke på google etter en beskrivelse, evt. legge inn en forespørsel om beskrivelse her hvis du ikke finner noe):

h: Hammeron

p: Pulloff

b: Bend

r: Release bend

t: Tap

x: Muted streng

: Slide ned

/: Slide opp

~/v: Vibrato

Her er noen anbefalinger når det gjelder selve tabsene:

1: www.google.com

2: De beste finner du i bøker, som du får kjøpt i musikkbutikker og på web.

3: www.google.com

4: www.olga.net , www.mxtabs.net og www.guitartabs.cc har et ganske bra utvalg i tekst-tabs. Advarsel; mye feil på lur her, bruk ørene!

5: www.powertabs.net har powertabs, tabs spesielt beregnet for et program (helt riktig, programmet heter powertab). Her kan du skrive ut tabsene med noter, i tillegg til at de kan spilles av (midi).

6: www.mysongbook.com er en treg, men vanvittig bra side. Her finner du et utrolig bra utvalg i tabs, det meste av veldig god kvalitet. Disse krever guitar pro for å åpnes, og kan også høres på. Her finnes det ikke noen mulighet for å skrive ut tabs med noter, men personlig synes jeg dette blir en bagatell når man sammenligner utvalget av tabs (powertabs vs. mysongbook). Guitar pro koster penger, men det finnes en demo-versjon man kan prøve gratis.

7: www.google.com

8: www.google.com

9: Ørene dine er mer til å stole på enn tabs

10: Plekter er noe dritt

(ja, jeg hadde bestemt meg for å få 10 anbefalinger :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 1 month later...

...nåja.....

jeg bruker gjerne Tabs for og finne ut av låter, ser det ikke som noen stor prestasjon å ta alt på gehør, selv om mye tas på øret, så sitter jeg ikke i 2 dager for å finne ut av ei låt.... da finner jeg heller tabs og tar låta på 5 min i stedet !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
  • 4 months later...
Samma her=)
Det er siden du spiller Nirvana. Ingen trenger tabs til å spille Nirvana.

Bare sånn at ingen tror jeg er en høyeksplosiv, depressiv Kurt kopi, så måtte jeg informere deg om at jeg ikke har rørt "Nirvana-gitaren" min på en laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang stund. Spiller ikke noe særlig av det jeg ikke føler jeg lærer eller får noe ut av....

Ja, det er en gammel post, men følte at jeg måtte si det.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
5: www.powertabs.net har powertabs' date=' tabs spesielt beregnet for et program (helt riktig, programmet heter powertab). Her kan du skrive ut tabsene med noter, i tillegg til at de kan spilles av (midi).

[/quote']

Må bare anbefale Powertab..

HVis du har programmet så kan du på www.powertabs.net og søke etter sanger som folk har lagt ut også stemmer folk og sier om den bra(noen av dem er jo proffe) så der er det ofte det ikke er feil... pluss man kan høre sangene på programmet når man har lastet det ned så hvis de har gjort feil så merker du det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.