Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bach på 7-strengers bass


elros

Anbefalte innlegg

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

I stand corrected, then. Trodde jeg hørte noen enda lysere noter, men det var vel heller det at en tynnere streng har en helt annen klangfarge.

Det i seg selv er en mer enn god nok grunn til å benytte seg av flere strenger. :D

Veldig bra spilt, og memorert! Og den bassen ser helt utrolig flott ut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av en jobb - respekt!

Veldig fint spilt var det også...Som sagt - det må ha vært en enorm jobb å lære og memorere alt. Plukkinga gikk sikkert ganske lett - men å huske det...Virker som en utmerket måte å trene teknikk, koordinasjon, musikalitet,time og oversikt på. Kunne tenke meg en seks-strenger en gang. Hvor fornøyd er du med listerud-bassen? Hvor dyr ble den?

Når det er sagt, synes jeg ikke bach på bass er fett. Klangen yter ikke musikken rettferdighet overhodet, spør du meg. Det er imidlertid bare min subjektive mening og ingen vits å diskutere.

Well done!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra!! :) Flott spilt, flott lyd, flott bass!

Bachs sonater er utfordrende, med massevis av 16-deler og akkordsekvenser. Der er det definitivt en fordel med mer enn 4-strengere. Selv om tonene er tilgjengelig på en 4-strenger kan det av og til bli noen sinnsvake posisjoner for venstrehånda.

Jeg har spilt to av Bachs cello-sonater på bass og cello (først på cello, og senere for moro skyld på bass). Jeg har pleid å bruke 5-strengere som er stemt E-C. Det vanskeligste synes jeg ikke er å memorere, men å spille dem musikalsk. Fraseringen kan være en skikkelig utfordring. Der hjelper det å høre på innspillinger av dyktige cellister/fiolinister, da får man en følelse av hvordan det kan låte.

Så har bassen et annet problem, nemlig at man har bare attack i tonen. Med bue kan man frasere bedre. Det er bare sånn det er. :)

Teknisk sett er det aller største utfordringen på en 7-strenger å dempe de tonene som ikke skal brukes. Har sett noen har brukt hårstrikk (kraftige og brede) til å dempe strengene helt nede ved nuten. Det gjør det nok adskillig enklere. Men dette har jo du full kontroll på, så det var ikke ment som et innspill til deg... mer som en saksopplysning til de andre. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrWalker, du forstår. :)

Memoreringen er ikke så vanskelig, det er sant. Fordi det er masse repetisjon av temaer (i forskjellige tonearter) og variasjoner og slikt (jeg kan ikke all komposisjons terminologi, vet ikke hva det kalles for alt dette) - temmelig interessant å studere slik musikk og se mønsterene. Bach var virkelig et geni!

Det som er utfordringen er å spille det musikalsk. Det er egentlig mye mer arbeid (for meg) enn å finne ut hvordan det kan spilles. Tenker nok at jeg vil bruke masse mer tid på denne satsen før jeg eventuelt går løs på noe annet. :rolleyes: Fraseringen som dyktige klassiske musikere har, er ikke noe som kommer av seg selv, for meg, når jeg allerede sliter nok med å spille de riktige notene. (det er derfor jeg spiller satsen noe saktere enn den kanskje skal spilles.)

Det med demping av strengene er noe av hensikten med å spille dette stykket - å lære meg å holde orden på dempingen. Det er ikke lett - du kan høre av og til at noen strenger svinger der de ikke skal. (tydeligest helt til slutt - den lyse E noten (spilt på F strengen) får D strengen til å svinge med, og jeg glemte å dempe den.... var temmelig anspent og sliten i hendene når jeg nærmet meg slutten)

Veldig fint spilt var det også...Som sagt - det må ha vært en enorm jobb å lære og memorere alt. Plukkinga gikk sikkert ganske lett - men å huske det...Virker som en utmerket måte å trene teknikk, koordinasjon, musikalitet,time og oversikt på.

Ja!

Kunne tenke meg en seks-strenger en gang. Hvor fornøyd er du med listerud-bassen? Hvor dyr ble den?

Hvor fornøyd jeg er?... Temmelig fornøyd. :blink: Jeg forandret litt på elektronikken og skiftet stemmeskruer etter at jeg mottok bassen i fjor høst. Bare for å tilpasse instrumentet til min smak, fysikk og spille stil. Litt prøving og feiling, m.a.o. Fremdeles er det noen ting jeg ville hatt anderledes, om jeg hadde hatt anledning til å begynne forfra igjen; men ikke noe alvorlig. Alt i alt er det et flott instrument som jeg er temmelig fornøyd med, og glad for at jeg kjøpte. Odd Helge Listerud er dyktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra spillt, jeg ble veldig imponert ja ;) Er ikke mange her på forumet som spiller klassisk så det er godt å høre at noen gjør det :) Gjør det litt selv, men er ikke stødig nok til å kunne spille det inn å legge det ut her :) hehe..

Men hva er det stykket heter igjen? Har glemt det og det gnager i hodebarkrottingen min at jeg ikke kommer på det <_<

EDIT: Doh! Det sto jo der :rolleyes:

Endret av eXX0n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrWalker, du forstår. :)

Memoreringen er ikke så vanskelig, det er sant. Fordi det er masse repetisjon av temaer (i forskjellige tonearter) og variasjoner og slikt (jeg kan ikke all komposisjons terminologi, vet ikke hva det kalles for alt dette) - temmelig interessant å studere slik musikk og se mønsterene. Bach var virkelig et geni!

Det som er utfordringen er å spille det musikalsk. Det er egentlig mye mer arbeid (for meg) enn å finne ut hvordan det kan spilles. Tenker nok at jeg vil bruke masse mer tid på denne satsen før jeg eventuelt går løs på noe annet. :rolleyes: Fraseringen som dyktige klassiske musikere har, er ikke noe som kommer av seg selv, for meg, når jeg allerede sliter nok med å spille de riktige notene. (det er derfor jeg spiller satsen noe saktere enn den kanskje skal spilles.)

Jepp, skjønner hva du mener. I tillegg er det jo sånn at når man har plukket det selv - så husker man mye lettere. Dette med klassisk frasering og tolkning er jo en voldsom kunstform i seg selv - og ikke noe man lærer på 1-2-3...Det er også akkurat som med all annen musikk - man må lytte og sette seg inn i genren for å få det inn under huden.

Merker det selv om jeg spiller klassisk nå - at jeg sliter med å få det til å låte riktig. Før, når jeg omtrent bare hørte og spilte klassisk gikk det atskillig lettere. Men også da jobbet jeg i månedsvis med hvert stykke - for å finpusse hver eneste frase og skape en helhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det fordi jeg har vært der... :D

Det er en kjempefordel å kunne lese noter, da. Slipper å plukke de stykkene note for note, noe som gjør innlæringsprosessen utrolig mye enklere!

Når det gjelder å øve på slike stykker, er det en kjempefordel å ha flere stykker å jobbe med samtidig. Det gir variasjon og stykker opp det monotone litt. Selv jobbet jeg mye med Cello sonate nr. 3 av Bach, og samtidig med en cello-konsert av Händel samt et par stykker samtidsmusikk. Det er godt å kunne legge bort det frustrerende og spille noe annet... :)

Og så er det de klassiske metodene: Øve langsomt, om igjen og om igjen til det sitter. Ikke skru opp tempoet før hele seksjonen sitter i et lavere tempo. Så skrur man opp tempoet et lite hakk (uten å miste musikaliteten!) og jobber gjennom det hele en gang til. Det er frustrerende og smertefullt, men det går bedre og bedre. Og etterhvert som man blir flinkere klarer man andre stykker raskere.

Det er også et poeng å ikke begynne for vanskelig. Da setter man seg et mål man nesten umulig klarer å nå! :)

Men klassisk på bass kan være ganske kult.

EDIT: Jeg skriver SONATE om og om igjen... det er jo ikke sonatene men SUITENE til Bach jeg refererer til! :rolleyes:

Endret av MrWalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.