Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bach på 7-strengers bass


elros

Anbefalte innlegg

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takker, takker...

Jeg prøver å få lastet opp videoen til Google Video, men det er ikke lett. :P

Den er spilt på min Listerud bass, ja. Flott instrument. Brukte stol-pickupen i parallell humbucker modus, pluss litt av hals-pickupen.

bach-action.jpg

Har lært hele satsen utenat, det tok vel tre måneder eller noe. Begynte ca. i August, ble ferdig i slutten av Oktober. Lastet ned en MIDI fil, så jeg kunne spille den av sakte. Plukket den note for note ved lytting. Jeg sier jeg ble ferdig i slutten av Oktober.... det var bare å få inn alle notene og finne ut hvordan den kunne spilles på bassen. Jeg er enda ikke helt stødig på å fremfrøre den (som sikkert kan høres på opptaket - jeg snubler av og til), det er jo en lang strøm sekstendedels noter....

Hvorfor? Har ikke hatt noen faste spille oppdrag i høst, bare sporadisk. Måtte ha noe å tygge på.

Veldig interessant og utfordrende å dille med slikt. Jeg tror jeg har lært masse om å navigere halsen på bassen, frasering, akkorder, komposisjon og teknikk.... og tålmodighet! :rolleyes: Anbefales.

Endret av elros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er velid sikker på at du hadde gjort det myyyyye bedre på en 4 strenger..... for det virker vanskelig å spille på en 7 strenger :):P

nahh, behøver ikke å være vanskeligere med fler strenger, du får bare en del nye toner å bite på :)

elros : igjen, meget pent, du har øvd masse og, ikke alle som hadde giddet det :) keep up the good work!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er velid sikker på at du hadde gjort det myyyyye bedre på en 4 strenger..... for det virker vanskelig å spille på en 7 strenger :):P

Jeg har ikke 4-strenger.... :unsure:

Den kan nok spilles på en 4-strenger, ja; det er ingen noter som faller utenfor rekkevidden til en fire-strenger. Den lyse E-en fins på 21. bånd på G-strengen, og den dype Ab fins på 4.bånd på E-strengen. Men på en 4-strenger vil du måtte skifte posisjon temmelig ofte, i motsetning til på 7-strengeren der man bare går til en lysere (eller mørkere) streng.

Men, det er delvis derfor jeg ville lære meg stykket: for å trene på å spille over flere strenger. Det er vanskelig! :rolleyes:

Vil også nevne at idéen kom fra Béla Fleck som spiller det samme stykket på banjo (?) på DVDen "Live at the Quick".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke 4-strenger.... :unsure:

Den kan nok spilles på en 4-strenger, ja; det er ingen noter som faller utenfor rekkevidden til en fire-strenger. Den lyse E-en fins på 21. bånd på G-strengen, og den dype Ab fins på 4.bånd på E-strengen.

I stand corrected, then. Trodde jeg hørte noen enda lysere noter, men det var vel heller det at en tynnere streng har en helt annen klangfarge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.