Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stå og spille gitar


Bjarte

Anbefalte innlegg

Jepp! Føler det blir så punk om man skal ha gitaren nedpå knærne. Eller som eneste gitaristen i Stonegard sa til meg: "Ofre litt teknikk på å senke den, så ser det mye kulere ut. Du skal kunne legge kuken over kanten", mente han...

lol, nei takk. da ville jeg heller at båndene skal kile litt under haka:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tok den litt lengre opp nå, slik at nedre del av gitaren ligger over pikken. Kjentes jo selvfølgelig bedre ut, men ville helst hatt den litt lengre ned.

Tar jeg en C#, holder jeg hele pekefingeren over hele båndet, langefingeren på D-strengen, lillefingeren på G-strengen, og lillefingeren på H-strengen.

Før har jeg hatt en vane å legge håndflaten bakpå gitarhalsen når jeg tar grep, ikke kun tommelstøtte. Nå holder jeg kun tommelen som støtte bak, slik man skal.

Står jeg, og holder f.eks. et G-bare, vrir tommelen seg til venstre, samtidig som når jeg bytter grep har tommelen vanskeligheter for å følge med. Den står liksom fast et sted når jeg flytter fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok den litt lengre opp nå, slik at nedre del av gitaren ligger over pikken. Kjentes jo selvfølgelig bedre ut.

Selvfølgelig :lol:

Tar jeg en C#, holder jeg hele pekefingeren over hele båndet, langefingeren på D-strengen, lillefingeren på G-strengen, og lillefingeren på H-strengen.

Slutt med det. Hvis du ser på videoer av rockegitarister vil du se at de ikke gidder å bruke 4 fingre til å ta slike grep, fordi det tar så mye mer tid å flytte hånda. Alt du trenger for disse grepene er pekefinger og lillefinger. De 2 resterende fingrene øver et mildt press på ringfingeren. E-strengen (den lyse) er det ingen som bryr seg om når de spiller akkorder slik de du beskrev tidligere.

På kassegitar ser det litt annerledes ut, men den har du sjelden under knehøyde! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig :lol:

Slutt med det. Hvis du ser på videoer av rockegitarister vil du se at de ikke gidder å bruke 4 fingre til å ta slike grep, fordi det tar så mye mer tid å flytte hånda. Alt du trenger for disse grepene er pekefinger og lillefinger. De 2 resterende fingrene øver et mildt press på ringfingeren. E-strengen (den lyse) er det ingen som bryr seg om når de spiller akkorder slik de du beskrev tidligere.

På kassegitar ser det litt annerledes ut, men den har du sjelden under knehøyde! :)

Ja, okei. Men hva hvis jeg tar dennan:

GS-3.gif

Blir vel litt vanskelig å holde lillefingeren over de to strengene, uten at den demper G-strengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, okei. Men hva hvis jeg tar dennan:

GS-3.gif

Blir vel litt vanskelig å holde lillefingeren over de to strengene, uten at den demper G-strengen?

Om du absolutt bare skall bruke 3 fingre, så bruker du ringefingeren isteden for lillefingeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, okei. Men hva hvis jeg tar dennan:

GS-3.gif

Blir vel litt vanskelig å holde lillefingeren over de to strengene, uten at den demper G-strengen?

Så lenge du spiller med vreng, trenger du bare de tre nederste strengene, og de kan glatt spilles med nevnte kombinasjon av peke- og lillefinger. Kalles "power chord" på utenlandsk.

Hvis du må ha med tersen i akkorden (den på g-strengen) kan du f.eks bruke følgende fingersetning:

E-pekefinger A-ringfinger D-lillefinger G-langfinger, og så ikke slå an de to lyseste strengene.

Sånn generelt når du komper på elgitar, er litt av kunsten å IKKE spille "kassegitar"-aktig. Trikset bak kul rytmegitar er å spille så enkelt, lite og så tøft som mulig! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du spiller med vreng, trenger du bare de tre nederste strengene, og de kan glatt spilles med nevnte kombinasjon av peke- og lillefinger

For noe tull! jeg spiller hele akkorder med vreng dagen lang!

For power chords bruker jeg vaneligvis pekefinger og lillefinger, men skal jeg spille den som det er bilde av, bruker jeg alle fire!

Tilbake til det der med å stå å spille gitar: At petrucci og malmsteen har gitarene høyt oppe betyr ikke at det ser kult ut.

Jeg har helt sluttet å spille på stratocaster-type gitarer når jeg står, på grunn av måten de henger. De vrir seg sånn at du kan se gripebrettet når du ser ned på den. Ikke særlig ideelt for venstrehånda. Ubehagelig å måtte vri hånda rundt halsen for å spille.

Jackson kelly er motsatt. De vrir seg sånn at du ikke kan se strengene, og det blir dermed mer behagelig for venstrehånda. Med litt trening skal det ikke være vanskligere å stå og spille enn å sitte og spille.

Jeg har på meg gitaren såppas lavt at den ville dekket kølla om jeg var naken, men ikke så lavt at jeg kunne slengt den over kanten. Det har kanskje mest å gjøre med lengden på reima. Jeg har den lengste de hadde i gitarbutikken som ikke var laget av nylon, og jeg har den på det nederste hakket. Tror jeg kunne hatt denne gitaren lavere uten problemer, men å spille gitar handler ikke om å ha gitaren så langt nede som mulig. Det handler om å "get rich and get laid"

Trikset bak kul rytmegitar er å spille så enkelt, lite og så tøft som mulig! B)

Så lite og enkelt som mulig? Det må jeg si meg uenig i.. Så mye og komplekst som mulig spør du meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tull! jeg spiller hele akkorder med vreng dagen lang!

For power chords bruker jeg vaneligvis pekefinger og lillefinger, men skal jeg spille den som det er bilde av, bruker jeg alle fire!

Tilbake til det der med å stå å spille gitar: At petrucci og malmsteen har gitarene høyt oppe betyr ikke at det ser kult ut.

Jeg har helt sluttet å spille på stratocaster-type gitarer når jeg står, på grunn av måten de henger. De vrir seg sånn at du kan se gripebrettet når du ser ned på den. Ikke særlig ideelt for venstrehånda. Ubehagelig å måtte vri hånda rundt halsen for å spille.

Jackson kelly er motsatt. De vrir seg sånn at du ikke kan se strengene, og det blir dermed mer behagelig for venstrehånda. Med litt trening skal det ikke være vanskligere å stå og spille enn å sitte og spille.

Jeg har på meg gitaren såppas lavt at den ville dekket kølla om jeg var naken, men ikke så lavt at jeg kunne slengt den over kanten. Det har kanskje mest å gjøre med lengden på reima. Jeg har den lengste de hadde i gitarbutikken som ikke var laget av nylon, og jeg har den på det nederste hakket. Tror jeg kunne hatt denne gitaren lavere uten problemer, men å spille gitar handler ikke om å ha gitaren så langt nede som mulig. Det handler om å "get rich and get laid"

Så lite og enkelt som mulig? Det må jeg si meg uenig i.. Så mye og komplekst som mulig spør du meg!

huff godt ikke alle tenker sånn da hadde vi aldri fått goe gamle hardrock hits på 80tallet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.