Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stå og spille gitar


Bjarte

Anbefalte innlegg

Hei. Er det flere her enn meg som har et problem når man står og spiller. Sitter jeg er det ingen problem, men når jeg står treffer jeg ikke båndene riktig.

F.eks. åpningen på Green day - Holiday:

e|-----------------------------------------------------
B|---9-----6-----13-----8------------------------------
G|--10-----6-----13-----8------------------------------
D|--10-x2--6—x2--13-x2--8-x2---------------------------
A|--8------4-----11-----6------------------------------
E|-----------------------------------------------------

Umulig å ta den mens jeg står. Sitter jeg går det fint.

Har ikke gitaren så langt oppe nå jeg står, heller litt nede.

For et par år siden brakk jeg venstrearmen - kan det ha noe med det å gjøre? Gitarlæreren min har også snakket om at jeg har en litt rar stilling på venstrearmen når jeg spiller el-gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg liker å ha den så lavt jeg kan, uten at det går utover spillingen.Spiller jo ikke i danseband.. :wacko:

Bassisten deres hadde en grei tommelfingerregel når det gjaldt høyde. Husker ikke ordrett, men det gikk vel ut på noe så enkelt som å ha den en plass som får en til å rocker best. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg liker å ha den så lavt jeg kan, uten at det går utover spillingen.Spiller jo ikke i danseband.. :wacko:

Petrucci har den jo grise høyt oppe. Det samme med Malmsteen. Vil ikke si at de spiller musikk som får meg til å danse sving akkurat ;)

Det skal jeg forresten prøve ut en gang :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm - lurer litt på om problemene dine kan skyldes måten du tar grepene på? På akkordene C#, G# og D# - dekker du D, G og H-strengen med hver sin finger, eller legger du bare lillefingeren over alle tre strengene? Hvis du bruker individuelle fingre på strengene, som om du tar en åpen A-akkord, krever dette vanligvis at du roterer underarmen mer enn når du bare bruker lillefingeren. Hvis du har hatt et brudd i armen før kan det jo tenkes at den har litt vanskelig for å rotere?

Det er nesten helt umulig å spille powerchords som dette med en finger på hver streng når du har gitaren under knehøyde, men det lar seg gjøre hvis du kun bruker peke- og lillefinger B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes faktisk det er fetere å ha gitaren høut oppe, jeg..:P

men det synes jo hvertfall ikke andre folk, som ikke spiller gitar..;)

Jepp! Føler det blir så punk om man skal ha gitaren nedpå knærne. Eller som eneste gitaristen i Stonegard sa til meg: "Ofre litt teknikk på å senke den, så ser det mye kulere ut. Du skal kunne legge kuken over kanten", mente han...

Endret av bove
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.